Pro řidiče
🕓 2 min

Turbo tady, turbo tam

Turbodmychadlo, dnes už skoro u každého auta

S nadsázkou se dá říci, že se s přeplňováním dnes setkáváme takřka u každého druhého automobilu. Turbodmychadlo si pod kapotou vozí městské mini vozy, jako je Renault Twingo nebo i supersport Ferrari 488 GTB.

Něco málo z historie

Na první pohled se může zdát, že přeplňování motoru turbodmychadlem je poměrně nová technologie, ale první patenty pocházejí již z roku 1905. Původně se jednalo o technologii určenou pro letecký průmysl. To hlavně z důvodu, že ve vyšších nadmořských výškách dochází ke snižování tlaku a kyslíku v atmosféře. To logicky snižuje výkon atmosférického motoru a bylo tak třeba tento tlak nahradit. I přes to, že se zprvu jednalo o leteckou technologii, první závodní vozy s turbodmychadlem se objevily již v roce 1918. V roce 1976 jsme se dočkali již prvního sériového, osobního automobilu s turbo dieselem pod kapotou – Peugeotu 604. 

Bez péče to nepůjde

Bohužel, i když jsou turbo motory stále rozšířenější, nemalá část motoristů se o ně stále neumí správě starat. Přitom je základní péče o turbodmychadlo velmi jednoduchá. Základ tvoří čistý motorový olej. Další důležitou zásadou je po rychlé jízdě nechat motor několik minut běžet na volnoběh. Pokud by totiž došlo k vypnutí motoru, přestal by rozpáleným turbem cirkulovat olej. Po jeho přepálení by snadno došlo k ucpání turba. Třetí velice důležitou zásadou, je hlídat si počet ujetých kilometrů. Turbo by sice teoreticky mělo mít stejnou výdrž jako motor, ale i o ten je třeba pečovat. Obecně se totiž doporučuje po každých 150 000 ujetých kilometrech nechat turbodmychadlo repasovat.

Během repasování turba dochází pouze k výměně ložisek, ucpávek a dalších součástek, na kterých je chod turba závislý. Pokud tedy budeme kalkulovat s běžným Čechem, který vlastní dvoulitrovou Škodu Octavii, repasované turbo ho vyjde zhruba na 6. 500,- Kč. Touto drobnou investicí tak můžeme předejít mnohem závažnějším poruchám motoru.

Ilustrační obrázek: brickweb.wz.cz

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *