Sport
🕓 7 min

VC Španělska 2016 – Verstappen mění historii!

Evropská část má nečekaný úvod

Sezóna závodů Formule 1 se nám po dlouhém čekání konečně vrátila na starý kontinent a včerejší Velkou Cenou Španělska byla odstartována její evropská, a pro mnohé nejzajímavější, část.

 

První velké vylepšování

Na závodní okruh Catalunya, ležící nedaleko prosluněné Barcelony, dorazila většina týmů s vylepšenými pohonnými jednotkami, aerodynamickými balíky a mnoha a mnoha inovovanými součástmi vozů, které byly buď nasazeny přímo do závodu, nebo alespoň otestovány v průběhu tří úvodních tréninků.

 

 

Co se týče tréninků, první dva proběhly zcela bez překvapení. Ve třetím tréninku ale začaly vozy Mercedesu ztrácet dech. Tento neduh se naštěstí povedlo týmu odstranit a oba monoposty se mohly hrdě postavit na pomyslný start kvalifikace.

 

První část kvalifikace – Massa v problémech

První část kvalifikace byla odstartována v sobotu ve 14:00 a již ta nám přinesla nemalé překvapení. O to se postaral pilot, hájící barvy stáje Williams, Felipe Massa. Tomu se v důsledku několika chyb nepovedlo první měřené kolo dle jeho představ. Přesto se rozhodl zastavit v boxech a řádně se připravit na druhý pokus. K tomu ale bohužel nedošlo. Vinou špatného načasování, Massa nestihl do ostrého kola vjet před vypršením stanoveného limitu a musel z kola ven. Spolu s ostříleným Brazilcem se přes první část neprobojovali: Palmer (Renault), Ericsson, Nasr (oba Sauber), Wehrlein, Harjanto (oba Manor).

 

Druhá část kvalifikace – Alonso stoupá mezi nejlepší

Za to nás seznam odpadlíků příliš nepřekvapil v druhé části kvalifikace. Na desítku nejlepších nedosáhl Hülkenberg, kterému dle jeho slov dělá problém sladit se s upraveným monopostem Force Indie. Za ním následoval Button na McLarenu, Kvjat opět v barvách Torro Rosso, Grosjaen s monopostem Haas, Magnusen na žlutém Renaultu a druhý pilot amerického týmu Haas – Esteban Gutieréz.

 

Pozornému čtenáři jistě neujde ani to, že po dlouhém čekání a tvrdé práci se Fernandu Alonsovi s monopostem McLaren – Honda, konečně podařilo postoupit do třetí části kvalifikace.

 

Ferrari nedokázalo naplnit očekávání, Red Bull vystrkuje růžky

Stejně tak, jak dopadla druhá část dle předpokladů, výsledky třetí kvalifikační části by jistě nikdo neočekával. Pole position si sice bez problému vyjel Lewis Hamilton, po jehož boku se na startu postavil jeho týmový kolega z MercedesuNico Rosberg, za nimi se ale děly věci. Kdo by čekal, že druhá řada startovního roštu bude patřit rudým monopostů Ferrari, jak tomu bylo v letošní i loňské sezóně mnohokráte, byl by na omylu. Jako druhý nejrychlejší tým se v kvalifikaci předvedl rakouský Red Bull. Třetí pozici vybojoval Australan Danile Ricciardo a místo čtvrté obsadil mladíček Verstappen. Až za touto dvojicí se na pátém a šestém místě objevily monoposty Ferrari ve složení Räikkönnen, Vettel. Za vozy z Maranella stál Valtteri Bottas na Williamsu, Carlos Sainz s Torro Rosso, Sergio Peréz s upraveným vozem Force India a desítku nejlepších uzavřel již zmiňovaný Fernando Alonso, s monopostem McLaren – Honda.

 

 

Nejdramatičtější první okruh posledních let

Závod Velké ceny Španělska byl odstartován v neděli ve 14:00 středoevropského času. Přesně tak, jak je evropský divák zvyklý. Kdo start závodu neviděl, si jistě dlouho po příchodu k televizní obrazovce rval vlasy. Dle našeho soudu se totiž jednalo o nejpřekvapivější první kolo za dlouhé roky.

 

Katastrofa v podání Mercedesu

 

 

Jen několik sekund poté, co byl závod odstartován, se Nico Rosberg dokázal protáhnout podél monopostu Lewise Hamiltona a uzmul mu průběžné vedení v závodě. To si ovšem Hamilton nenechal jen tak líbit a již ve třetí zatáčce si díky skvělému výjezdu připravil útok na Rosberga. Brit ovšem svůj, až příliš agresivní útok správně nenačasoval. Přišel totiž ve chvíli, kdy Rosberg zajal defenzivní stopu a trajektorie obou vozů se tak najednou mířily k nevyhnutelné kolizi. Aby se Hamilton tomuto scénáři vyhnul, pokusil se kolizi vyhnout vybočením na trávu. Zde se ovšem jeho Mercedes dostal do nekontrolovatelného smyku a k avizované kolizi opravdu došlo. Oba vozy skončily se značným poškozením v únikové zóně a závod tak pro ně skončil již v prvním kole. Na boxové zídce, v garážích, ale i u fanoušků Mercedesu, by se v ten moment krve nedořezal.

 

Komu se start rovněž nepovedl, byl finský pilot v barvách Ferrari – Kimi Räikkönnen, který ztratil několik pozic, naopak skvěle odstartoval Carlos Sainz na Torro Rosso.

 

Red Bull přebírá vedení

Po odpadnutí obou Mercedesů převzal vedení v závodě Daniel Ricciardo, následovaný svým novým týmovým kolegou, Maxem Verstappenem. Tomu na záda dýchal zmíněný Sainz, následovaný dvojicí Ferrari – Vettel, Räikkönnen.

 

Po překonání Sainzova Torro Rosso, zahájily rudé vozy stíhací jízdu za rakouskými rudými býky.

 

Závod se neobešel bez odpadlíků

Ač byl úvod závodu jisto jistě tím nejdramatičtějším, co jsme v letošní sezóně Formule 1 viděli, prostřední část závodu žádná výrazná dramata nepřinesla,pokud nebudeme počítat odstoupení Nica Hülkenberga, kterému z motorového prostoru jeho Force Indie začaly bez varování šlehat plameny. V důsledku selhání techniky odstoupil rovněž domácí miláček, Fernando Alonso a francouzský reprezentant amerického Haasu – Roamin Grosjean.

 

Divoká honička mezi Red Bully a Ferrari

Těch jsme se dočkali až v závěrečných okruzích závodu. Vinou různých závodních strategií, se závodníci Red Bullu a Ferrari rozdělili na dvě soupeřící dvojice. Zatímco Verstappenovi, který se díky dobře naplánovaným zastávkám v boxech vyšvihl do čela, dýchal na záda Kimi Räikkönnen, Sebastian Vettel měl plná zpětná zrcátka dotírajícího Ricciarda. I přes několik divokých předjíždějících manévrů se Ricciardovi nepodařilo Vettela pokořit. Jeho odvážné počínání bylo naneštěstí pro něj ukončeno neočekávaným defektem zadní pneumatiky.

 

 

Verstappenům triumf

Osmnáctiletý Max Verstappen se díky tomuto důležitému triumfu stal nejmladším závodníkem, který kdy dokázal zvítězit v závodě Formule 1. Zároveň se stal i první Nizozemcem, který nad hlavu zvedl trofej, pro vítěze velké ceny Formule 1. Zároveň dokázal celému automobilovému světu, že je opravdovým talentem, který si své místo v nejlepších závodních týmech opravdu zaslouží.

 

Konečné pořadí Velké ceny Španělska Formule 1:

1. Verstappen 2. Räikkönnen 3. Vettel 4. Ricciardo 5. Bottas 6. Sainz 7. Pérez 8. Massa 9. Button 10. Kvjat 11. Gutiérrez 12. Ericsson 13. Palmer 14. Nasr 15. Magnussen 16. Wehrlein 17. Harjanto  DNF: Grosjean, Alonso, Hülkenberg, Rosberg, Hamilton

 

Hamilton výrazně ztrácí, Kimi již na druhé příčce

Kdo si po závodě drbal hlavu nejvíce, je Lewis Hamilton. Ten nejen, že si způsobil pořádnou ostudu, ale zároveň přišel o důležité body v poháru jezdců, kde jej z druhého místa odsunul o příčku níže Fin, Kimi Räikkönnen.

 

Průběžné pořadí mistrovství světa vozů Formule 1:

1. Rosberg – 100 bodů
2. Räikkönen – 61 bodů
3. Hamilton – 57 bodů
4. Ricciardo – 48 bodů
5. Vettel – 48 bodů
6. Verstappen – 38 bodů
7. Massa – 36 bodů
8. Bottas – 29 bodů
9. Grosjean – 22 bodů
10. Kvjat – 22 bodů
11. Sainz – 12 bodů
12. Alonso – 8 bodů
13. Pérez – 8 bodů
14. Hülkenberg – 6 bodů
15. Magnussen – 6 bodů
16. Button – 3 body
17. Vandoorne – 1 bod
Bez bodu:
Ericsson, Gutiérrez, Harjanto, Nasr, Palmer, Wehrlein

 

Foto: Red Bull Racing, Force India, Scuderia Ferrari

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *