Domů » Vozidlo » Vodíkový vlak v ČR. O co jde? + aktuality

Vodíkový vlak v ČR. O co jde? + aktuality

0

Vodíkový vlak už vyjel i v ČR! Sice zatím jen na testovací jízdu, ale vše nasvědčuje tomu, že v dohledné době bude křižovat naši republiku na pravidelných spojích. Jak vodíkové vlaky fungují? A o co vlastně jde?

Vodíkový vlak v ČR. O co jde? + aktuality
Obsah: Vodíkový vlak v ČR. O co jde? + aktuality

Na českých silnicích čas od času potkáte auta na vodík. Alternativní paliva jsou čím dál tím víc populárnější a žádanější. A ani železnice nezůstávají pozadu. V dohledné budoucnosti nejspíš získáte možnost cestovat po republice ve vodíkovém vlaku. Zní to jako sci-fi? Ale vůbec. Tato „novota“ je blíž, než si myslíte.

Není to tak dávno, co České dráhy podepsaly smlouvu se společností Alstom. Jedná se o jedno z největších jmen na poli inteligentní a udržitelné mobility. Firma navazuje spolupráce se subjekty po celém světě. Výrobní závod Alstomu najdete v České Lípě. Možná jste o nich už slyšeli v souvislosti s vlaky Pendolino, které v minulosti pro České dráhy dodali.

Výsledkem této smlouvy je spolupráce na Coradia iLint, což je první vodíkový vlak pro přepravu osob. A nejenom v našem českém měřítku. Je to vůbec první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě. Jak to s naším světovém prvenství momentálně vypadá?

Seznamte se, Coradia iLint

Coradia iLint je první osobní vlak poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. V současnosti se s ním můžete svést například v Německu. Jeho maximální rychlost je 140 km/h. Pyšní se větší tažnou sílou a rychlým rozjezdem.

Spotřeba vodíkového vlaku společnosti Alstom je 250 kg vodíku na 1000 km. Vodík se ukládá ve formě plynu do zásobníků na střeše vlaku.

Jaké jsou výhody vodíkového vlaku?

  • Provoz s nulovými (škodlivými) emisemi.
  • Tichý chod.

Obojí je příjemné. Ale jako někdo, kdo bydlel 5 let v blízkosti železniční tratě, můžu říct, že zejména druhý bod mi dělá radost. Samozřejmě i první ohled je důležitý. Vodík je čisté palivo. A proto z vlaku při provozu vychází jen pára a kondenzovaná voda. Předpokládá se, že náklady na provoz vodíkového vlaku budou stejné jako u těch klasických.

Do budoucna se s Coradia iLint počítá zejména na neelektrifikovaných tratích. Ano, i ve 21. století totiž existuje spousta míst, kde se tento systém nezavedl. V součtu jsou to dokonce až dvě třetiny všech tratí v České republice.

A jelikož je do budoucna plánem státu snížit emise CO2 na minimum (optimisté říkají, že na úplnou nulu), vodíkové vlaky se jeví jako skvělá cesta. Když se všechno vydaří, možná se konečně najde rozumná alternativa pro konvenční dieselové lokomotivy na tratích, kde se elektrifikace neuskutečnila a ani neuskuteční. Kromě Česka je do projektu zahrnuto také Slovensko.

co je vodíkový vlak

Květnová railshow

Minulý rok v květnu proběhlo první větší představení vodíkového vlaku – odborníkům, dopravcům a široké veřejnosti. A to v rámci akci Coradia iLint Railshow 2022. Vlak se předváděl v Praze a dalších regionech republiky, potom také na Slovensku. Za celou testovací akci najezdil vlak Coradia iLint přes 2400 km.

Jaká je vyhlídka do budoucnosti?

Aby mohlo dojít k nasazení vodíkových vlaků do reálného provozu, musí se ještě vyřešit dostupnost vodíku v ČR (zatím nám chybí větší výrobní kapacity), ale také jeho skladování a infrastruktura čerpacích stanic. Předpokládá se, že místo plynného vodíku by se používal vodík kapalný. Ten je totiž efektivnější. Potom je samozřejmě nutné, aby o vodíkové vlaky byl zájem i mimo ČD, tedy mezi objednateli veřejné dopravy.

Práce nespočívá jenom na „našich“ bedrech. Zraky jsou upřené i na EU a vývoj legislativy ohledně výroby a distribuce vodíku. Ta je totiž v současnosti příliš komplikovaná. Hrozí, že se kvůli zkostnatělým pravidlům vodík palivem budoucnosti nestane.

Podle expertů by měl být vodíkový vlak uveden do běžného provozu přibližně za pět let od akce, tedy někdy okolo roku 2027. Někteří odborníci hovoří o letech sedmi. Ať už to dopadne jakkoliv, do konci dekády bychom měli mít možnost cestovat právě vodíkovým vlakem.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články