Ford Model T – první skutečně lidový automobil
„Postavím auto pro masy. Bude dost velké pro rodinu, ale také dost malé na to, aby s ním jeden člověk mohl jezdit a starat se o ně. Bude vyrobeno z nejlepších materiálů, nejlepšími zaměstnanci, s nejjednodušší konstrukcí, kterou je moderní inženýrství schopno vymyslet. Ale bude tak levné, že každý člověk pracující za dobrý plat bude vlastnit jedno – a užívat si se svou rodinou mnoho hodin radosti pod božím širým nebem.“ – Henry Ford
Nebudeme ani trochu přehánět, když řekneme, že tento citát slavného průmyslníka, Henryho Forda, dokázal jednou pro vždy změnit svět automobilového průmyslu.
Psal se rok 1908, kdy svět poprvé spatřil automobil, který se o devadesát let později stal vítězem ankety, Automobil století. Všem čtenářům jistě došlo, že řeč je o slavném voze, Ford Model T.
Model T je známý jako první masově vyráběný automobil. V prvních měsících automobilka vyráběla Model T způsobem, kterým se v té době automobily běžně vyráběly. To znamená ručně a zdlouhavě. Za první měsíc výroby opustilo továrnu Ford pouze 11 sestavených automobilů.
Naštěstí pro Forda ale navrhl inženýr William C. Klann systém výroby, který v automobilovém průmyslu neměl obdoby. Jednalo se o známou, pásovou montážní linku. Inspiraci získal Klann při návštěvě jatek v městě Chicago. Zde Klanna velmi zaujala linka na bourání masa, kde každý z řezníků odřezával jediný kus masa. Navrhl tak montážní linku, kde každý dělník namontuje na automobil jen jediný díl. Tento pohyb se mu po čase zautomatizuje a je schopen daný úkon provádět rychleji s menším úsilím. Díky tomuto radikálnímu systému mohly vyjíždět z automobilky Modely T v tříminutovém intervalu, při čemž sestavení jednoho automobilu zabralo pouhých 93 minut.
Automobil za 440$
Není sporu o tom, že Model T dokázal doslova postavit Ameriku na kola. Tomu nahrávala nejen jednoduchá konstrukce, ale i nízká cena a dokonalý Fordův marketing. Ceny automobilů se kolem roku 1910 pohybovaly mezi dvěma až třemi tisíci dolarů. A právě to byl největší trumf Modelu T. Ten byl totiž v roce 1910 prodáván za 850 dolarů. V roce 1913 se cena dostala dokonce na 550 dolarů a v roce 1915 dokonce 440 amerických dolarů. To znamenalo, že dělník pracující u montážní linky Fordu si mohl jeden Model T pořídit po čtyřech odpracovaných měsících.
Model T se stal prvním, opravdu masovým automobilem. Od roku 1908 do 1927 bylo vyrobeno více než 15 milionů vozů a jeho výroba neprobíhala pouze v USA, ale i ve Velké Británii, Německu, Brazílii nebo Argentině.
Foto: Wikipedia.com