Zajímavosti
🕓 4 min

Vývoz ojetých aut i dovoz automobilů do ČR dramaticky stoupl, problémy přetrvávají

Do republiky míří auta starší deset let

Dovoz ojetých aut do České republiky za tři čtvrtiny roku 2015, tedy leden až září, meziročně zvýšil o 24 procent na 112 606 automobilů. Současně však téměř o polovinu stoupl vývoz ojetin do zahraničí. Dováženy jsou přitom do ČR převážně vozy starší deseti let, ale exportovány jsou vozy staré dva až pět let, a tedy výrazně kvalitnější ojetiny. „Česká republika se tak zbavuje dobrých mladých aut a průměrné stáří vozového parku dál stoupá. Dosahuje už téměř patnácti let, zatímco průměr Evropské unie je osm let. To má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu,“ upozornil Český statistický úřad ve svém tiskovém prohlášení.

Vývoz ojetin vzrostl už loni o čtvrtinu v důsledku měnových intervencí České národní banky (ČNB), které oslabily naši měnu, českou korunu. ČNB od této strategie neupouští, a pro exportéry je tedy výhodné tyto vozy v naší republice vykupovat. Naopak cena ojetin v ČR kvůli stále výraznějšímu podílu těch dovážených stoupla i o desítky tisíc korun.

Stočený tachometr má přes šedesát procent ojetin

Společnost Cebia, která se dlouhodobě zabývá kvalitou „ojetin“ provedla nedávno analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 procent z nich mělo při prodeji v ČR přetočený tachometr. „V průměru jej měly stočený o 82 tisíc kilometrů a rekordně dokonce o 192 tisíc kilometrů. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak o 50 až 100 tisíc korun dražší a kupec, když to časem zjistí, zapláče,“ musela bohužel společnost Cebia konstatovat. Podle něj se přetáčení tachometrů nejčastěji týká vozů značek Škoda, Ford, Volkswagen, BMW, Audi a Mercedes. Dovážená auta navíc nepoctiví prodejci falšováním údajů omlazují až o šest let. Upravují servisní knihy, předělávají identifikátory vozidla. Tímto způsobem jsou v ČR často legalizována auta odcizená v cizině.

Lidé ztrácí ostražitost

Největším problémem současného trhu ojetých automobilů je zvyšující se příliv nekvalitních a přestárlých ojetin na konci životnosti z dovozu. Na jejich koupi důvěřiví zákazníci často doplácejí kvůli drahým opravám.„Lidé přestali brát vážně varování o stočených tachometrech, padělaných rocích výroby nebo vozech po haváriích a uvěřili legendám o výhodných cenách a kvalitě. Je to alarmující trend, který vede k dalšímu zhoršování kvality vozového parku v České republice i jinde. Řadě lidí vytáhne z peněženek spoustu peněz na nečekané opravy. Je jasné, že ve chvíli kdy my sami na západoevropské trhy exportujeme 6000 vozů ročně, nemůže se dovoz opačným směrem vyplatit,“ uvedla ve své tiskové zprávě společnost AAA AUTO Praha.

Na západoevropských trzích je již hodnou dobu nedostatek kvalitních ojetin, a proto jdou ceny nahoru. V době zvyšující se poptávky nyní přední německý server Mobile.de hlásí razantní zvýšení průměrných cen ojetin, které jen v srpnu meziročně vzrostly o pět procent. „Na německém trhu jsou de facto k dispozici jen přestárlé vozy,“ varovala Jana Majerová, která se dlouhodobě věnuje analýzám ojetin a dovážených automobilů, pro magazín Autotrip.cz. Do zvyšujících se cen ojetin se výrazně promítá i pokles kurzu koruny vůči euru. Nepoctiví obchodníci se proto snaží různými triky vozy podvodně „vylepšit“, aby se jim nákup v zahraničí vyplatil.

Ideální řešení neexistuje

Podle zkušenosti společnosti AAA AUTO je mezi dováženými ojetinami až devadesát vozů s upraveným tachometrem. „Často se setkáváme s tvrzením, že v Německu se auta nestáčejí, protože to zákon zakazuje a proto je bezpečné si vůz z Německa dovézt. Jenže tyto vozy se stáčejí ihned po dovozu, na našem území. Následně absolvují STK, které stav kilometrů nijak neověřují a zapíší do protokolu to, co je na tachometru. Stáčení tak pomáhají legalizovat,“ říká Jana Majerová. Řešením může být kupovat vozy tuzemského původu u prodejců, kteří garantují kontrolu tachometru, legální původ vozu a jsou schopni doložit jejich historii včetně najetých kilometrů. Každopádně prodej ojetin či dovážených vozů dlouho zůstane téměř neřešitelným problémem.

Použité zdroje: ČSÚ, AAA Auto Praha, Cebia, Mobile.de

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *