Podzim se přiřítil rychlostí padající střešní tašky a klesající teploty nutí k zamyšlení nad tím, kdy/kde přezout váš vůz a do čeho ho obout. V tomto článku chceme celou problematiku stručně a přehledně shrnout.
Povinné zimní obutí?
Dle české legislativy má motorista povinnost mít zimní obutí mezi 1. listopadem a 31. březnem s jistou benevolencí závislou na aktuálním počasí. Jedním dechem je třeba dodat, že zimní pneumatiky díky měkčí směsi a hlubšímu dezénu zajišťují optimální přilnavost a maximální možnou ovladatelnost vozidla při teplotách pod 7 °C, a to bez ohledu na to, zda je cesta mokrá, suchá nebo zasněžená. Pneumatiky tedy přezouvejte v závislosti na aktuálních venkovních teplotách. Obuté zimní pneu musíte mít v případě, že se na vozovce nalézá souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo že takové podmínky lze předpokládat. Na vybraných komunikacích se však můžete setkat s modrou značkou „zimní výbava“, na těchto místech jsou ve zmíněném období zimní pneumatiky povinné bez ohledu na aktuální počasí.
Kdy přezout nové
Minimální hloubka dezénu na zimních pneu je 4 mm. Minimální bezpečnostní hloubku drážky hlídají kontrolní body – výstupky na dně drážek, které jsou vysoké 1,6 mm. Jakmile se k nim přiblížíte, kupte nové pneu!
Rozměry a jak je číst
Abyste vybrali kompatibilní pneu, je nejlepší řídit se velkým technickým průkazem vašeho vozu a nové gumy vyhledávat dle šířky, výšky bočnice a průměru ráfku. Tyto rozměry se udávají v následujícím modelovém formátu: 206/60 R15, který udává, že šířka pneumatiky je 206mm, výška bočnice je 60% šířky pneumatiky a průměr ráfku je 15 palců.
Dezén jako zásadní kritérium
Kromě výše uvedených parametrů je ještě třeba velmi pečlivě volit dezén pneumatik, který bude mít zásadní vliv na jízdní vlastnosti vašeho vozu a správná volba vám může ve svém důsledku zachránit život. Musíte si však položit otázku, co od pneumatiky očekáváte.
Na pomyslné technologické špici je pneumatika Continental ContiWinterContact TS 860, která má díky moderní směsi Cool Chilli s vysokým obsahem siliky až nadpozemské vlastnosti na mokré vozovce i náledí. Díky nové směsi jsou tyto vlastnosti zachovány i při velice nízkých teplotách a přilnavost je stabilní i na mokrém podkladu při mínusových teplotách.
Skvělý poměr cena/kvalita nabízí nepoměrně levnější pneumatika Barum Polaris 3, která je určena pro ekonomicky smýšlející řidiče. Pneumatika Polaris 3 má skvělý záběr na sněhu, vysokou životnost a díky nízkému valivému odporu s ní dosáhnete i nižší spotřeby. Dobrou přilnavost této gumě zajišťují lamely s rozdílnou hloubkou a sklonem a tzv. „sněhové záběrové hrany“ usnadní jízdu ve sněhu.
Za vycházející hvězdu mezi pneumatikami se dá považovat Nokian WR D4, která skončila v testech na druhém místě za zmíněnou pneu Winter Contact TS 860, čímž si polepšila o příčku oproti minulému roku. Její síla tkví ve vyváženém výkonu na mokru, suchu i sněhu. Tato finská pneu byla testována v extrémních podmínkách za polárním kruhem a zajistí tak mimořádně stabilní jízdu v těch nejnáročnějších podmínkách.