Domů » Historie » Škoda Favorit 136 L/A: 4 vítězství v Monte Carlu

Škoda Favorit 136 L/A: 4 vítězství v Monte Carlu

0

Zadokolky mladoboleslavské automobilky zažívaly za svých dob množství úspěchů. Patřila mezi ně například Škoda 130 LR. Odstupem od pohonu zadních kol to ale v žádném případě neskončilo. Závodní Škoda Favorit byl rovnocenný nástupce a dokonce se mu podařilo několikrát zvítězit na Rallye Monte Carlo.

Škoda Favorit 136 L/A: 4 vítězství v Monte Carlu

Nevýrazný ale velice rychlý

Přitom byste to na první pohled ani neřekli. Závodní verze se totiž v mnohém blíží klasickému produkčnímu Favoritu. Platí to ale doopravdy jen při letmém zhodnocení. Začít můžeme hned karosérií, jež byla vytvořena z výrazně slabšího plechu. Tím pádem se auto odlehčilo ale zároveň „změklo“. Tuhost proto doháněl pevný certifikovaný bezpečnostní rám. Dieta se držela i v případě dalších částech vozu, díky čemuž se závodní hmotnost dostala na pouhých 750 kilogramů.

Skla z produkčního Favoritu

To si vyžádalo odstranění veškerého čalounění a zadních sedaček. Možná vás ale překvapí to, že polstrování dveří i zasklení bylo naprosto shodné s produkční verzí. To stejné platilo i v případě palubní desky. Upraveny byly pouze přepínače a přístroje. Jejich pozice byla pozměněna tak, aby na ně dosáhl i spolujezdec.

Více výkonu a vyšší rychlost

Tento lehký 750-kilogramový závodní vůz poháněl motor typu OHV. I v jeho případě se v mnohém shodoval se sériovou verzí, ale byl upraven pro maximální výkon. Objem motoru se zvětšil na 1,3 litru. Ostrojen byl závodními vačkami, ojnicemi a dalšími komponenty. Míchání paliva se vzduchem zajišťoval dvojitý karburátor Pierburg. Výkon se proto dostal až na 88 kW, což je 118 koní. Na kola se výkon přenášel přes pětistupňovou a později šestistupňovou převodovku. Dle převodování se maximální rychlost pohybovala mezi 150 – 210 km/h.

Škoda Favorit 136 L/A a obrovské úspěchy v Monte Carlu

S posádkou Sibera a Gross dokázal tento vůz zvítězit na Rallye Monte Carlo čtyřikrát v řadě ve své kategorii. V roce 1994 dokonce vyhráli celkový žebříček továrních týmů v poháru FIA Formule 2 v kategorii vozů do 2 litrů s pohonem jedné nápravy. O rok později už Favorit nahradila Felicia.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články

Dálniční poplatky Francie

Dálniční poplatky Francie 2024

0
Většina dálnic a téměř všechny tunely a mosty jsou ve Francii zpoplatněné. Ve Francii se výše mýtného odvíjí podle ujetých kilometrů a podle...