Vozidlo Údržba a Servis
🕓 3 min

Jak se vyznat v různých typech automatických převodovek?

Automatické převodovky jsou hitem dnešní doby. Jsou uživatelsky méně náročné a řídit s automatickou převodovkou je snazší. Není to ale jen otázka řidičského umu. Nesrovnatelně lépe se s nimi vyrovnává s pomalým popojížděním v kolonách, ale v některých chvílích nás zase automatické převodovky „nechápou“. Pojďme se tak podívat na jednotlivé druhy automatů.

Obsah: Jak se vyznat v různých typech automatických převodovek Zobrazit

    Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem

    Je pravděpodobně ta nejrozšířenější druh automatické převodovky, jelikož se jedná o první celosvětově rozšířenou konstrukci. Základem této převodovky je onen hydrodynamický měnič. Ten se skládá z turbíny a čerpadla, jež se nacházejí ve skříni s olejem. A jak to funguje? Čerpadlo je fixováno s klikovou hřídelí motoru. Při chodu motoru se otáčí a olej se začne opírat do turbíny. Ta je umístěna na vstupní hřídeli převodovky. Změny se proto dějí velice plynule.

    S uzamykáním

    Tento typ automatické převodovky s hydrodynamickým měničem dokáže pomocí spojky zcela uzamknout hydrodynamický měnič. Dojde tak k pevnému propojení čerpadla a turbíny, což má za následek nižší spotřebu a nižší výkon. K uzamknutí dojde na základě vyhodnocení počítače.


    Planetová převodovka s hydrodynamickým měničem

    Dvouspojková převodovka

    Nejčastěji se do ní přenáší výkon z nějakého motoru koncernu VW. V případě vozů Volkswagen se značí jako DSG, u sportovních vozů BMW je to DCT a v případě Porsche ji hledejte pod názvem PDK. V podstatě se jedná o klasickou převodovku se dvěma spojkami, které si dělí starost o sudé a liché rychlostní stupně. Obě mají stejnou výstupní hřídel a jsou ovládané elektronicky. V každé chvíli má převodovka zařazeny dva rychlostní stupně najednou a podle potřeby se spojky sepnou či rozepnou.


    Dvouspojková převodovka

    Robotizovaná převodovka

    Tohle ve své podstatě ani automatická převodovka není. Jediný rozdíl oproti převodovce manuální je absence řadící páky a spojkového pedálu. Tyto ovládací prvky má na starosti robot, který je rychlejší a přesnější než člověk. Přerušení tahu motoru je tedy pouze velice krátké a samotné řazení má na starosti počítač. Ten ale samozřejmě nepřemýšlí jako člověk a občas nastávají nepříjemné situace. Třeba při odjezdu z křižovatky, kde na to potřebujete šlápnout, ale robot to jaksi nechápe.


    Robotizovaná převodovka

    Bezestupňová převodovka CVT – Multitronic

    Je naprosto jiný typ převodovky. Liší se již v samotném principu. Klasické převodovky mají pevně dané převodové stupně a poměry ozubených kol. Nic takového u CVT nenajdete. Základem je řetěz na řemenicích s kuželovými náběhy. Podle využitého průměru na řemenicích dochází k převodu síly. Změna je tak zcela plynulá a díky výměně kuželových náběhů se otvírají nekonečné možnosti převodů.


    Bezestupňová převodovka

    Picture of Josef Fencl

    Josef Fencl

    Pro některé jsou auta možná pouhým přibližovadlem, ale k tomu se já nehlásím. Jsem také vášnivý turista, který prochází hlavně inzertní servery s ojetinami. Ideální auto je podle mě nenápadné a prostorné, ale disponuje až nepotřebným výkonem.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *