Pokud máte automobil s manuální převodovkou, tak určitě víte, o čem tady mluvíme. Spojka je postrach žáků v autoškole, ale respekt z ní mají i někteří letití řidiči. I přes obrovský pokrok ve vývoji automobilů vyžaduje levý pedál precizní ovládání. Z toho důvodu se velké množství řidičů uchýlilo k automatickým převodovkám, ale manuální převodovky stále disponují přednostmi, kvůli kterým mnozí i dnes volí auta se třemi pedály. Na co si ale dát pozor, abyste si nevědomky spojku při používání zbytečně neničili?
Jak funguje spojka? Není to nic složitého
Spojka nám umožňuje plynule se rozjet a měnit rychlostní stupně rozepnutím hnacího systému. Při sešlápnutí spojky se rozdělí motor a převodovka, díky čemuž se může motor točit i se zastavenými koly. Po rozpojení za jízdy můžeme snadno měnit rychlostní stupně. Motor má omezené pracovní otáčky, kvůli čemuž jsou potřeba převodovky s několika stupni. Díky nim může auto ve stejných otáčkách jet 20 km/h nebo 80 km/h.
Princip fungování spojky
Konstrukce spojky se může zdát složitá, ale přitom je to poměrně jednoduchý mechanismus. Konstrukce je tvořena talíři, které jsou na základě ovládání spojky přibližovány nebo oddalovány. Pokud spojku sešlápnete, tak se disky oddálí, čímž se rozpojí motor a převodovka. Při postupném pouštění spojky se disky postupně přiblíží a srovnají svou rychlost. A to je princip rozjíždění se v autě. Spojka musí prokluzovat do té doby, než se disk na motoru a převodovce točí stejnou rychlostí.
Kdy se spojka ničí?
Z popisku funkce spojky je jasné, že spojka se postupně opotřebovává i během opatrného používání. Vzniká zde totiž tření mezi dvěma plochami. S krátkodobým prokluzem se samozřejmě počítá a pro spojku je to minimální problém. K ničení dochází při takzvaném „stáním na spojce„. To někteří řidiči provádí například na křižovatce. Při dlouhém prokluzu se pálí spojkové obložení a interval výměny spojky se značně zkracuje. Kvůli její životnosti si tedy raději vyřaďte a stůjte na brzdě.
Dalším problémem je odkládání nohy na spojku. Přitom nalevo od spojky je vyhrazené odkládací místo na levnou nohu. Ta díky tomu nemusí odpočívat na spojkovém pedálu. Řekli jsme si, že při stlačení pedálu se disky oddalují. Při položení nohy na spojku se od sebe odtáhnou jen kousíček a dochází k prokluzu spojky za jízdy. Spojka se tak zahřeje, po zastavení se rychle ochladí a je čas na její výměnu.
Kdy je potřeba vyměnit spojku
Je potřeba mít na paměti, při výměně spojky nejde jen o spojku jako takovou. Opomenout nesmíme ani setrvačník a v případě naftových motorů se jedná o strašák jménem dvouhmotý setrvačník. Jeho funkce je tlumit kmity a vibrace od motoru, které vznikají v nízkých otáčkách a při neopatrných rozjezdech. Problém většinou jednoduše odhalíte tak, že se si poslechnete auto za studena. Setrvačník klepe na volnoběh a ze začátku zmizí při sešlápnutí spojky. Při velkém poškození je klepání hlasitější a nepřestává ani po sešlápnutí spojky.
Opotřebení samotné spojky poznáte tak, že začne prokluzovat. Disky už nemají potřebnou přilnavost a protáčí se i v případě, že jsou k sobě přitlačeny. Po sešlápnutí plynu za jízdy vyletí otáčky, ale auto se pohybuje stále stejně rychle. Odchází také spojkové ložisko které poznáte podle chrastivého zvuku při sešlápnutí spojky. Ložisko se většinou mění i se zbytkem spojky, jelikož je zbytečně se do takové operace pouštět dvakrát.