Servisní knížka: výhody a rizika

Servisní knížka je celkem obyčejný sešitek, díky kterému dokážete ojetý vůz prodat za víc peněz. Jedná se totiž o přehled všech servisních prohlídek, výměn oleje, oprav a dalších úkonů prováděných v autorizovaných i registrovaných servisech. V čem je zakopaný pes?

Zobrazit

    Dokud je auto v záruce, slouží tzv. „serviska“ jako důkaz, že autorizované servisy provedly všechny kontroly předepsané distributorem jako povinné pro udržení záruky. Nejčastěji jsou proto servisní knížky vedeny v prvních dvou letech provozu auta. Někteří majitelé vozů si servisní knížku hlídají i po uplynutí této doby a nechávají si autoservisem potvrdit každý úkon jako přehled péče, kterou svému autu poskytují. 

    Když auto mění majitele, správně by původní vlastník měl novému předat i servisní knížku, aby následně pokračoval s jejím vyplňováním. Při samotném prodeji servisní knížka prozradí hodně interních věcí o autě, které prodávající nemá jak dokázat. 

    K čemu je servisní knížka?

    Jestliže se chcete o prodávaném autu dozvědět co nejvíce informací, zeptejte se na servisní knížku. Když bude k dispozici, získáte: 

    • Důkaz, že se majitel o auto staral.
    • Potvrzení skutečného počtu najetých kilometrů s průběžnými záznamy, tedy že není přetočený tachometr
    • Informace o vyměňovaných a spravovaných dílech po havárii. 

    Pozor na falešné servisní knížky!

    Kdo získal dojem, že servisní knížka vyřeší všechny problémy spojené s nákupem ojetého vozu, bohužel se mýlí. První nepříjemností spojenou se servisními knížkami je to, že u většiny prodávaných aut vůbec nejsou k dispozici. Důvodem je buď to, že ji majitel skutečně nevyplňoval a do autobazaru ji nedodal. Nebo to, že byste se z ní dozvěděli informace, které nechcete slyšet. 

    Autobazary a další prodejci ojetin vědí, že kupující na servisní knížky slyší. Proto jsou mnohdy ochotní kupujícímu dát to, po čem touží, tedy pěknou servisní knížku. Jenže ta vůbec nemusí být pravá.

    Podvody se servisními knížkami

    Oblíbeným trikem prodejců je, že kupujícímu řeknou, že mají k autu servisní knížku. Kupující se tím často nechá uchlácholit a ani ji nechce vidět, což je velká chyba, na kterou prodejce spoléhá. V případě, že se na ni zájemce chce podívat, serviska se záhadně „ztratí“, přestože ji původní majitel „určitě dodával“. 

    Servisní knížku není těžké zfalšovat. Nejedná se totiž o žádný úředně ověřený dokument na speciálním papíře, ale prostě obyčejný sešitek podobně jako žákovská knížka na základní škole. Prodejci znají různé triky, jak si pozměnit existující knížku k obrazu svému. Vytrhnou některé listy a buď to nechají tak neb další informace dopíšou sami. 

    Není ani problém vytvořit zcela falešnou servisní knížku. Knížky jako takové prodávají výrobci aut za cca 50 Kč. U nového auto proto není problém si ji sehnat. U starších modelů je třeba zapátrat, ale na internetu je také seženete, byť s přirážkou. Jakmile knížku získáte, už si do ní napíšete, co chcete. Razítko vám půjčí buď spřátelený servis nebo si ho jednoduše necháte za pár desítek korun vyrobit. 

    Jak poznat zfalšovanou servisní knížku

    Falešnou servisku poznáte ve zkratce hodně těžko. Pátrejte po následujících indiciích:

    • Vypadá „nově“, i když auto je 10 let staré. Možná byl majitel opatrný na své auto i dokumenty, nebo taky ne. Spíš knížka není stará několik let, ale dní. 
    • Více záznamů psáno stejnou propiskou a stejným písmem. Je nepravděpodobné, že by v průběhu let více servisních prohlídek dělal jeden mechanik. Spíš je sepsal všechny najednou jeden člověk. 
    • Jeden rok najeto tisíce kilometrů a další skoro nic. Pokud se nezměnil majitel, je nepravděpodobné, že by hojně používané auto skoro přestalo jezdit. Spíš nějaká informace chybí. 

    Tohle jsou poměrně základní chyby, kterých se dopustí jen nezkušený padělatel. Pravděpodobně bude ověření informací vyžadovat větší iniciativu z vaší strany. 

    Prověřte si servis, kde k opravám docházelo. Existuje servis toho jména? Nachází se poblíž bydliště původního majitele auta? Pokud ne, je to přinejmenším podezřelé. Dá se tam dovolat? Pokud ano, zeptejte se, zda tam bylo daný den na prohlídce inkriminované auto a kolik mělo najeto. Toto nejsou osobní údaje, takže by vám je měli sdělit. 

    Elektronické servisní knížky

    Zhruba od roku 2017 už automobilky nevydávají papírové servisní knížky. V záruční době si hlídají servisní prohlídky pomocí elektronické databáze. Pořád máte možnost si servisní knížku zakoupit v papírové podobě, ale už nebude působit důvěryhodně.

    Pořád ale máte možnost si schovávat všechny faktury ze servisu a případnému zájemci je všechny doložit. Případně můžete servis požádat o vytištění přehledu nebo si ho vytisknout z aplikace. 

    Picture of Lucie Hromádková

    Lucie Hromádková

    Lucii předpověděli, že bude dobrá řidička už v pěti letech na pouťovém autodromu. Za opravdový volant sedla hned v 18 a od té doby se té svobody nemůže nabažit. Ráda hledá tipy pro řidiče a ještě raději o nich píše.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *