Automobilka Ferrari přišla v minulosti hned s celou řadu modelů, které se v praxi těšili obrovské oblíbenosti. Najdeme mezi nimi ale i takové, které komerční sektor svými vlastnostmi příliš neoslovily. Řadí se mezi ně třeba model Ferrari 208 Turbo, který byl před několika desítkami let navržen jako reakce na vysoké daně za auta s velkými motory. Od té doby se ale situace na trzích změnila a v dnešní době je Ferrari 208 Turbo pro sběratele více než vyhledávaným artiklem.
V současné době tak jsou modely Ferrari 208 Turbo na trzích velmi vzácné a klasiky i velmi ceněné. Ti opravdoví milovníci si za ty nejcennější kousky nebojí pořádně zaplatit. Vzhledem k jejich omezenému počtu a historickému významu jsou třeba na aukcích velmi žádané a jejich ceny setrvale rostou.
Oblíbený sběratelský kousek
Mezi odborníky se tak modelu Ferrari 208 Turbo daří držet kultovní status a mezi sběrateli a fanoušky značky je v posledních letech velmi populární, a to podobně jako třeba model Ferrari Testarossa.
Při pohledu do historie ale zjistíme, že Ferrari 208 Turbo se v minulosti nesetkalo s tak velkým komerčním úspěchem, jak by si někteří mohli na první pohled myslet. To bylo způsobeno zejména jeho vysokou cenou, která byla srovnatelná s jinými modely Ferrari, jež ale měly mnohem větší motory a s tím i často související vyšší výkon.
Podobnost s modelem Ferrari 308 GTB
Je zároveň dost možné, že jste doposud o tomto modelu automobily Ferrari ještě ani neslyšeli. Při pohledu k historickým kořenům tohoto vozu zjistíme, že vycházel z modelu Ferrari 308 GTB, a i vzhledově mu bylo více než podobné.
Obrovské rozdíly se ale mezi těmito kousky odehrávaly pod kapotou. Kvůli regulacím ze strany státu a vysokým daňové zátěži výkonných automobilů se totiž automobilka Ferrari rozhodla připravit model, který oproti 308 GTB bude mít až o třetinu menší motor.
Cíl italské automobilky tak byl v tomto ohledu více než jasný. Přijít na trh s vozem, jehož příznivci ocení nižší daňové odvody do státní kasy. Ať totiž chceme, nebo ne, šlo o fenomén, který mnoho kupců v té době od koupě nějakého modelu automobilky Ferrari odrazoval.
Vysoká rychlost byla zajištěna
Vůz byl navržen tak, aby splňoval přísné normy a zároveň nabízel vysoký výkon, který je pro vozy Ferrari často tak charakteristický. Vyráběn byl v osmdesátých letech dvacátého století a model se vyznačoval objemem motoru o pouhých dvou litrech.
Model Ferrari 208 Turbo byl zároveň osazen turbodmychadlem, které zvyšovalo jeho výkon až na 220 koní, což následně umožnilo vozu dosáhnout rychlosti až 235 km/h. Šlo o jednu z jeho velkých předností, kterou milovníci automobilky Ferrari dodnes oceňují.
Dvoulitrový osmiválec
Ferrari 208 Turbo tak mělo pod kapotou ve všech svých verzích jen dvoulitrový osmiválec s rozevřením válců 90°. V roce 1980, když přišlo na trh, mělo zároveň také čtyři karburátory Weber, což z něj pro některé zájemce činilo zajímavým obchodním artiklem.
Důležité je ale myslet na to, že původní modely 208 GTB/GTS (kupé/targa) poháněla zadní kola s výkonem jen 116 kW/155 koní (při 6800 ot./min). Zrychlení z 0 na 100 km/h zabralo 9,1 sekundy a maximální rychlost byla jen necelých 200 km/h. To tak pro mnohé milovníky automobilky Ferrari nebylo příliš zajímavé, na což se vývojáři a konstruktéři italského výrobce rozhodli reagovat.
V roce 1982 přišla automobilka Ferrari s novou verzí svého oblíbeného modelu tři sta osmičky a Ferrari 208 Turbo bylo představeno jako první vozidlo této značky s přeplňovaným motorem. Osmiválcový motor s karburátory byl nahrazen vstřikováním Bosch K-Jetronic a doplněn turbodmychadlem KKK K26.
Stovka za 6,6 vteřiny
Výsledkem těchto inovací bylo zvýšení výkonu na 164 kW/220 koní (při 7000 ot./min) a točivého momentu 240 Nm (při 48100 ot./min). Tento motor dokázal pohánět zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku. Výsledkem bylo o zrychlení na stovku za 6,6 sekundy a maximální rychlost 242 km/h.
Ferrari 208 Turbo tak je modelem, který je navržený pro vysokou rychlost a zároveň pro pohodlnou jízdu. Díky svému turbodmychadlu dokáže poměrně snadno zrychlit, což řidiči umožňuje pohodlně zvládnout skoro každou situaci na silnici.
Model je zároveň vybaven kvalitním podvozkem, který poskytuje velmi dobrý přísun trakce na silnici a interiér Ferrari 208 Turbo je navržen tak, aby nabídl maximální komfort a zároveň splňoval estetické nároky automobilových nadšenců podobně jako třeba model Ferrari F355 Berlinetta.
Ferrari 208 Turbo se stal jedním ze symbolů italského designu i tehdejšího pokroku. Je to vůz, který spojuje eleganci s výkonem a nabízí nezapomenutelný zážitek z jízdy. Jeho design, výkon a kvalita jsou stále vysoko ceněny a dávají mu prestiž, která přetrvává dodnes. Jde o model, který má mezi nejlepšími veterány své místo.
Zdroj fotografií: Sportovnivozy.cz