Vozidlo Údržba a Servis
🕓 7 min

Generálka (GO) motoru – Kdy a jak se dělá a kolik stojí

GO motoru je téměř vždy věc, která nám provětrá peněženku. Motorové součásti nepatří k těm nejlevnějším a navíc se na nich rozhodně nevyplatí šetřit. Navíc práce “motorářů” není zrovna levnou záležitostí. My se dnes této problematice zkusíme kouknout na zub.

Obsah Zobrazit

    Co je to GO Motoru?

    Generální oprava motoru, (GO motoru), je komplexní proces obnovy motoru vozidla (nebo jakéhokoli stroje) do jeho původního nebo lepšího stavu výkonu. Cílem je vrátit motor do stavu, kdy je schopen efektivně a spolehlivě fungovat, jako když byl nový. Tento proces může být nutný z důvodu opotřebení součástek, poškození nebo jako součást preventivní údržby.

    Jak probíhá generální oprava motoru?

    Generální oprava motoru obvykle zahrnuje následující klíčové kroky:

    • Demontáž a čištění – Motor je kompletně rozebrán na jednotlivé díly. Všechny součásti jsou důkladně vyčištěny od usazenin, oleje a dalších nečistot.
    • Diagnostika a inspekce – Každá součást motoru je pečlivě prohlédnuta, aby se zjistil její aktuální stav. Měří se opotřebení a kontroluje se poškození. Tento krok zahrnuje kontrolu bloku motoru, hlavy válce, ojnice, klikového hřídele, pístů, ventilů, ložisek a dalších klíčových součástek.
    • Oprava nebo výměna poškozených dílů – Poškozené nebo příliš opotřebované díly jsou buď opraveny nebo vyměněny za nové. To může zahrnovat práci jako je broušení hlavy válce, přepracování sedel ventilů, výměnu ložisek, pístů, těsnění, rozvodového řetězu nebo řemene a dalších součástek.
    • Sestavení motoru – Po dokončení všech oprav a výměn součástek je motor pečlivě znovu sestaven. V této fázi je důležité dodržet všechny specifikace výrobce, včetně správného utahování šroubů a použití správných těsnění.
    • Testování motoru – Po sestavení je motor důkladně testován, aby se zajistilo, že vše funguje správně a efektivně. To může zahrnovat statické testy (bez spuštění motoru) a dynamické testy (s motorovým během), přičemž se kontrolují tlaky, teploty, emise a celkový výkon.
    • Seřízení a ladění – Nakonec se motor seřídí a naladí, aby poskytoval optimální výkon a efektivitu paliva. To může zahrnovat nastavení časování zapalování, směsi paliva a vzduchu, a dalších proměnných ovlivňujících výkon motoru.

    Částečná generálka motoru

    Často se můžeme setkat, že se dělá pouze částečná generálka motoru, kdy např. není potřeba opravit celý motor, ale pouze některé jeho části. Částečná go motoru by se dala rozdělit do tří kategorií.

    Vrchní část

    Vrchní část motoru neboli „vršek“. Do této GO motoru bychom mohli zahrnout například hlavu a její přetěsnění, ventily, vačkovou hřídel, ložiska vačkové hřídele, ozubené kolo vačky, dříky ventilů, těsnění víka ventilů, aj. Zkrátka to, co bychom v motoru nalezli v jeho horní části. Vrchní část se dá považovat od těsnění hlavy motoru směrem nahoru.

    Spodní část

    Spodní část motoru neboli „spodek“. Do této GO motoru bych zařadil klikovou hřídel, blok motoru, těsnění hlavy, ložiska klikové hřídele, válce, písty, pístní kroužky, olejové čerpadlo, vanu, aj. Zde se dá říci, že se jedná o všechny součásti motoru nacházející se od těsnění hlavy válců směrem dolů.

    Nutná oprava

    Nutná oprava motoru. Do této GO motoru bych zahrnul například díly, které jsou momentálně znehodnoceny a omezují, či ovlivňují chod motorového ústrojí a vyžadují zásah. Vždy je dobré v GO motoru postupovat systematiky a pokud je něco načaté, tak je dobré vzít to komplexně, alespoň s ohledem na výše uvedený spodek a vršek. Vyměnit například jeden píst nebo vačku a ponechat stará ložiska je spíše na škodu než k užitku. Samozřejmě dá se částečně opravit motor a je to vlastně v pořádku, jen je dobré postupovat alespoň trochu s rozumem a ohledem na navazující komponenty.

    Nevýhody částečné GO motoru aneb „může ti to fouknout spodem nebo horem“

    Zde bych se chtěl podělit o to co jsem slýchával od starších mechaniků. Popravdě osobní zkušenosti s tímto nemám, ale vzhledem k tomu, že mi tuto problematiku líčil nejeden mechanik rozhodl jsem se o ni s vámi podělit. Mnoho těchto starých kmetů mě varovalo před částečnými GO motoru s tím, že pokud udělám pouze vršek a pořádně alespoň nepřekontroluji spodek motoru, tak bude mít ta či ona část jiný tlak než ta druhá, což může vést k tomu, že motor foukne.

    To že motor foukne znamená v jejich překladu, že vznikne někde netěsnost. Z logiky věci na tom kus pravdy být může. Proto pokud opravdu nejste zkušení mechanici nepouštějte se do této problematiky sami. Vždy když přemítám o této problematice si vzpomenu na legendární hlášku Bolka Polívky z filmu Roming „Vím, co dělá píst po výbrusu“.

    Nejčastější příčiny GO motoru

    • Zanedbávání olejového servisu a nedostatečné mazání.
    • Selhání chladící soustavy.
    • Nedodržování servisních nařízení.
    • Poškození, špatné nastavení, nebo zanedbávání výměny rozvodů.
    • Poškozené těsnění a stárnutí těsnění.
    • Prasknutá hlava válců.
    • Ztráta tlaků.
    • Chybné konstrukce.
    • Velká míra opotřebení vzhledem k věku či počtu najetých km.
    • Ztráty provozních kapalin.

    Kdy přistoupit na GO motoru?

    Veteráni

    Nejčastěji, kde se setkáme s GO motoru je u starších vozů, jako jsou veteráni. Tyto auta zkrátka stojí za záchranu i za cenu, která nebývá malá. Je to však daň za krásnou historii motorismu a nezapomenutelné zážitky. Ovšem jak jsem nastínil, cenová relace je hodně vysoká a ne jeden veteránský kousek skončil rozebraný a nedokončený.

    Záruka

    Pokud máme nový vůz může být GO motoru a nebo jeho celá výměna v rámci naší záruky. To je jedna z výhod nových vozů, pokud nám motor kvůli výrobní závadě v záruce vypoví službu, tak by se k ní měl slušný a kvalitní dealer postavit čelem a vůz nám dát do kupy.

    Wankelův motor

    Tento úžasný skvost motorismu, který bohužel kvůli vysokým provozním nákladům neuspěl, jako klasické motory. Jeho nevýhodou je vysoká míra opotřebení vnitřního těsnění. Rotační píst se totiž stále otáčí v nitru motoru a jeho trojúhelníkový tvar se musí neustále třít o stěny komory, proto je tento motor velmi závislý na svém těsnění, které je ovšem velmi silně namáhané. To vede ke ztrátě oleje, která se postupem času stále zvyšuje. Wankelův motor zkrátka potřebuje časté opravy pro svůj chod.

    Závodní vozy

    Závodní vozy jezdí ostře a na hraně svých možností. Zažívají velmi časté vytáčení do maxima a provoz ve vysokých otáčkách. Jejich komponenty jsou bytelnější, než u sériových vozů. Díky však nadměrné zátěži při závodění je nutné o motory dobře pečovat a závodník se musí na svůj vůz stoprocentně spolehnout. Proto se zde provádějí častější GO motoru, aby nedošlo k závadě v průběhu závodu.

    Kdy se GO motoru již nevyplatí?

    Tento případ nastává většinou u starých vozů, které nejsou tak vzácné, aby byly veteráni a oprava by přesáhla daleko cenu vozu. Ještě je dobré vzít v potaz to, že pokud má vůz ještě další vady a to hlavně prorezlé nosné části karoserie, tak se nám záchrana jistě nevyplatí. Vždy je nutné zvážit celkový stav vozu a naše finanční možnosti.

    Orientační ceny GO motoru

    Zde si nastíníme pár známých motorů, abychom si jakž takž udělali představu, jak se tato problematika cenově pohybuje.

    Motor 1.2 HTP

    Tento motor často trápí problémy s jeho hlavou. To je způsobeno uvolňující se pilinami z katalyzátoru, který je umístěný velmi blízko svodům. Zde dojde k uvolnění jeho jádra a nasátí pilinek do oblasti ventilů. Další nevýhodou těchto motorů je absence chladiče oleje, aj.

    Cena GO u tohoto motoru je od 29 000 Kč, záleží zde na konkrétním servisu nebo mechanikovi, jinde startuje cena na 45 000 Kč.

    Motor 1.9 Tdi 77 kW

    Tento motor je velmi závislý na kvalitě oleje a jeho včasných výměnách. Pokud toto ignorujeme dochází zde k nadměrnému opotřebení vačkové hřídele i jejich ložisek. Motor je i velmi náchylný na kvalitu paliva.

    Cena kompletní GO tohoto motoru je kolem 68 000 Kč.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *