Údržba a Servis Vozidlo
🕓 8 min

Jak poznat zadřený motor, jaké jsou příčiny a na kolik vyjde oprava

Jedna z nejzávažnějších závad, která nás může potkat je zadření motoru. Ve většině případů se jedná o velmi drahou závadu, které nás dovede k generální opravě srdce vašeho vozu. Mnohdy tyto opravy bývají na pováženou, protože u starších vozů mohou dalece předčít nominální hodnotu vašeho vozu.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Jak poznat zadřený motor

    Projevy jsou často svítící kontrolka motoru, protože dojde ke ztrátě mazání a jeho zadírání. Motor začne vydávat klepavé zvuky. Stupňování zvuků navíc graduje. Až dojde k úplnému zastavení motoru, kdy se nám může klika podívat tzv. „na svět“ a to tak, že nám projede bokem karteru ven z vozu. V tomto případě je poškození naprosto fatální. Dalším příznakem přidřeného motoru je zvýšená kouřivost a ztráta výkonu, neochota držet otáčky. Pokud se motor zadře úplně, nenastartujete jej. Dobré je pak zkusit u takového  motoru otočit klikou, pokud sní nepohnete je to naprosto zjevné.

    Nejčastější příčiny zadřeného motoru

    Zanedbané výměny oleje

    Stokrát omílané téma, ale stále aktuální. Výměny oleje jsou stěžejní pro správnou funkci motoru a zde více než kdekoli jinde platí, čím dřív tím líp. Každý olej po čase ztrácí své vlastnosti a tím i svoji správnou funkci. Navíc může měnit své viskozitní vlastnosti, které jsou navázány i na teploty, při kterých je používán a tím rapidně sníží funkci maziva. Zde máme několik příkladů co nám může zanedbávání výměn oleje, či užívání oleje jiné specifikace, než doporučuje výrobce způsobit.

    Křehnutí těsnění

    Motor nám nemaže jen pohyblivé části, ale ošetřuje nám i těsnění v motorovém prostoru a tím zvyšuje jeho životnost. Pokud zanedbáme výměny oleje, těsnění zkřehne a přestane plnit svoji funkci. To se následně může projevit úniky, které pokud zanedbáváme a alespoň nedoléváme olej, dojde k snížení jeho množství na minimum a tím k zadření motoru.

    Zadření vačkových a ojničních ložisek

    Vačková a ojniční ložiska jsou kluzné plochy, po kterých se nám tyto hřídele pohybují. Celé ústrojí je závislé na včasných a správných výměnách oleje. Pokud toto zanedbáváme, dochází na styčných plochách k nadměrnému tření. Toto tření vyúsťuje k prodření hřídele i ložisek. To má za následek nepříjemné zvuky z motorového ústrojí. Dalším vlivem jsou nepříjemné vibrace a ztráta výkonu. Na toto typicky trpí motory PD neboli pumpe duse, které jsou opravdu náchylné na včasné výměny oleje a jeho specifikaci, kde je právě častým jevem prodření vačky a jejich ložisek.

    Špatná specifikace či viskozita

    Zvolení špatné specifikace či viskozity se dopouštíme porušení nařízení výrobce, které může mít za následek zadření motoru, kvůli špatně zvoleným vlastnostem oleje. Ať již těm viskozitním, nebo specifikačním. Na špatnou viskozitu dojelo mnoho motorů HTP, byl jsem svědkem, kdy naši starší spoluobčané nakoupili levné oleje v marketech bez ohledu na jejich viskozitu či specifikaci, mnoho jejich vozů skončilo s fatálními následky.

    Zadření pístů a válců

    Písty i válce se pohybují a potřebují být mazány. Pokud i zde dojde k zanedbání mazání, či špatné funkci mazání, tak nastává zadření. Dalším důvodem zadření může být prasklý či opotřebený pístní kroužek. Píst musí mít určité vůle, které pokud se zvýší, píst se začne viklat a tím může dojít k jeho zaseknutí. Dalším důvodem zadření pístů může být selhání chladícího okruhu, dlouhé přetížení motoru, nadměrné zatížení motoru, který nebyl ještě zaběhnutý.

    Selhání olejového čerpadla

    Selháním olejového čerpadla dojde ke snížení tlaku oleje a olej se tak nedostává na potřebná místa. Dojde k rozsvícení olejničky na palubní desce, kdy při selhávání může dojít k jejímu problikávání, to je způsobeno snížením jeho tlaku. 

    Častým důvodem poruchy čerpadla je zanesení jeho síta nečistotami, které se nachází v olejové vaně. Dalším důvodem je zkrátka stáří a jeho opotřebení, kdy již není schopné plnit svoji funkci. Čerpadlo může selhat i kvůli snížení hladiny oleje, kdy dojde k jeho přehřátí. 

    Například koncernový motor 1.4 16V s výkonem 55 kW byl hojně montován například do Volkswagenu Golf 4. generace. Zde je kontrolka oleje softwarově upravená, aby neproblikávala. Navíc je zde problém právě s olejovými čerpadly, které se čas od času musí vyměnit nebo zkrátka přestane fungovat. Kvůli výše zmíněné softwarové úpravě nepoznáme moment, kdy čerpadlo selhává a v momentě, kdy se nám ona kontrolka rozsvítí bývá již pozdě a vůz je nekompromisně zadřen na klice.

    Ucpání olejových kanálů

    V útrobách motoru se nacházejí olejové kanály, které se mohou ucpat. To má za následek ne proudění oleje, což vede k zadření motoru.

    Zadření dvoutaktního motoru

    To je častým jevem u zahradní techniky, nebo starých motocyklů, které mají dvoutaktní motor. Ten k tomu, aby byl správně mazán, potřebuje ředit palivo dvoutaktním olejem, protože nemá samostatný mazací okruh, a proto je závislý na mazání palivem. Pokud zapomene tuto přísadu do paliva přidat, tak dojde k zadření motoru.

    Ředění oleje palivem

    Pokud dojde k ředění oleje palivem u čtyřtaktního motoru nastává problém. V takovém případě dojde k ztrátě viskozity oleje a dochází ke zvýšení tření, které může vyústit k zadření motoru. Tento jev mají často na vině pístní kroužky. Má to za následek přibývání oleje. Tuto závadu můžeme odhalit především u benzinových motorů přičichnutím si k olejové náplni vozu, nebo očicháním ventilového víka po odšroubování jeho víčka. S tímto problémem jsou opět proslulé motory HTP. Horší je pronikání benzínu, neboť benzín zkrátka odmašťuje a tím narušuje funkci oleje. Nafta naopak olej ředí a tím mění jeho viskozitu.

    Selhání okruhu chlazení

    Jak jsme již naťukli výše, chlazení je také důležité. Pokud nám selže chlazení a my tzv. vůz „uvaříme“ může dojít ke kroucení hlavy válců a také zadření. Přehřátí motoru se projeví vystoupením teploty do rudých hodnot na jejím ukazateli, či upozorněním na palubním počítači. V tomto případě bychom měli okamžitě zastavit a dále motor nenamáhat.

    Spadnutí cizího předmětu

    Pokud nám do motoru něco spadne a dostane se do prostoru válců, je to špatné. Cizí předmět se může v motoru zapříčit, či se tam přidřít a tím zadře celý motor.

    Ještě bych dodal, že zadřít nebo zadření motoru může proběhnout mnoha způsoby a jeho příčin je několik. Z 80% si však troufnu říci, že za tento problém většinou může samotný uživatel.

    Vyplatí se oprava zadřeného motoru?

    To je vždy na pováženou. Mnohdy u starších ojetin cena mnohonásobně přesáhne cenu vozu. Obecně platí, že ceny opravy zadřených motorů startují kolem cenovky 35 000 Kč a výše. Mnoho z domácích kutilů si navíc není schopna tuto opravu provést doma sami. Jinou variantou je sehnat druhý motor. U většiny motorů však nevíme, v jakém jsou stavu, a proto je to vždy taková sázka do loterie. Je to ovšem levnější varianta než se pouštět do generální opravy motoru, nebo koupit motor zcela nový.

    Cena opravy zadřeného motoru

    Ceny oprav se hodně různí, ale zkusíme si zhruba nastřelit cifry, alespoň materiálu například na vůz Škoda Octavia 2 1.9 TDI 77 kW PD BXE:

    • Rovnání, odmaštění a otlakování hlavy 8 ventil cca 3 500 Kč
    • Broušení a měření klikové hřídele cca 3 500 Kč
    • Vyvložkování válců a oprava bloku motoru cca od 4 500 Kč
    • Repasovaný polomotor 1.9 tdi 77Kw BXE se dá koupit od 35 000 po  80 000 Kč
    • Vačková hřídel cca od 2 500 Kč
    • Ložiska vačkové hřídele cca 500 Kč
    • Sada rozvodového řemene a vodní pumpy cca 2 400 Kč
    • Sada šroubů hlavy cca 400 Kč
    • Hlava válců cca 13 000 Kč
    • Olejové čerpadlo včetně řetězu a napínáku cca 2 200 Kč
    • Ložiska klikové hřídele cca 900 Kč
    • Šrouby klikové hřídele cca 800 Kč
    • Těsnící kroužek klikové hřídele cca 150 Kč
    • Píst cca 2 200 Kč/ks
    • Sada pístních kroužků cca 300 Kč/ 1 válec

    Toto je alespoň hrubý nástřel motorových součástí. Samozřejmě je další věcí připočtení těsnění, šroubů a dalšího materiálu. Dost drahá je samozřejmě i cena práce, protože se jedná o specializovanou a časově náročnou opravu.

    Jak předejít zadření motoru?

    • Měňte olej a používejte správnou specifikaci i viskozitu. Vozte sebou náhradní olej a zkontrolujte hladinu oleje. Stejně tak měňte i filtry.
    • Jednou za čas zkontrolujte tlak oleje.
    • Poslouchejte motor a při nepříjemných nebo nepatřičných zvucích navštivte servis.
    • Zkontrolujte hladinu chladící kapaliny a měňte vodní pumpu.
    • Netlačte na studený motor. Nechejte motor zahřát na provozní teploty a pak až razantněji zrychlujte a dávkujte výkon. Stejně tak nechávejte motor po ostré jízdě dochladit.
    • Nechávejte vůz čas od času zkontrolovat s ohledem na různé úniky a načtení závad.

    To je alespoň malý výčet toho čím můžeme našemu motoru pomoci k delší životnosti.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *