Domů » Vozidlo » Údržba a Servis » Klepání benzínového a dieselového motoru – Příčiny a řešení

Klepání benzínového a dieselového motoru – Příčiny a řešení

0

Klepání motoru. Jeden z největších strašáků každého motoristy. Někdy je klepání motoru zcela běžnou záležitostí, jindy by ale řidič měl zpozornět. V tomto článku se proto podíváme na to, jaké jsou nejčastější příčiny klepání motoru. Benzínový i naftový motor má svá specifika a zjistíme, kdy klepání motoru nemusí v praktické rovině znamenat problém.

Klepání benzínového a dieselového motoru – Příčiny a řešení

Při řešení potíží v podobě klepání motoru je důležité vzít v úvahu typ motoru, a i možné příčiny, které se k tomu pojí. Je důležité si uvědomit, že klepání motoru může být předzvěstí i vážnějšího problému, který v praktické rovině může mít závažnější dopad na výkon vozidla, a dokonce i na jeho bezpečnost. Řešte tento problém hlavně včas, aby vás jednou nečekal finančně náročný odtah vozidla

Myslete na pravidelnou údržbu

Proto je nutné se s tímto problémem úspěšně vypořádat co nejdříve a zajistit zároveň i pravidelnou údržbu vašeho motoru, aby se minimalizovalo riziko vzniku tohoto problému. 

Ten totiž může mít i dalekosáhlé důsledky, kterým je v každém případě vhodné předcházet. Za naší redakci rozhodně doporučujeme provedení podrobné diagnostiky, a to i ze strany kvalifikovaného mechanika, se kterým je vhodné takový problém řešit. Klepání motoru tak může být pro některé stejně nepříjemný problém jako třeba jeho přehřívání.

Příčin je několik

Díky konzultaci s odborníkem je totiž následně možné odhalit skutečnou příčinu a navrhnout nejlepší řešení. Možných příčin je totiž opravdu spousta a při identifikaci je potřeba vzít v úvahu hned několik charakteristických prvků, které se k tomu vážou. Jiný problém totiž naznačuje klepání za studena a jiný za tepla.

Pozor na setrvačník

Moderní motory, zejména tříválcové, jsou často vybaveny dvouhmotovými setrvačníky, které mají za úkol minimalizovat vibrace klikové hřídele, která se otáčí nerovnoměrně, zejména při nízkých otáčkách. Setrvačník se skládá z pevné a pohyblivé části, které jsou odděleny pružným spojením.

Pokud je dvouhmota opotřebovaná a nefunguje optimálně, projeví se to. Vozidlo bude vydávat zvuk podobný vrtulníku a pocházet bude z dolní části vozu. 

Specifika benzinového motoru

Při klepání benzínového motoru za studena se často jedná o projev takzvaného „klepání ventilů“. Znamená to, že ventily se neuzavírají a neotevírají správně. Nejde však o jedinou možnou příčinu. Jinou a zároveň i poměrně častou může být poškození hydraulického ventilu. 

Zmínit je potřeba i případné použití nesprávného paliva. Třeba používání benzinu s nízkým oktanovým číslem může k takovému problému rovněž vést, což by každý řidič měl brát dostatečně v potaz. 

Problém ale může souviset třeba i s vadnou zapalovací svíčkou, respektive s její cívkou. Svíčka tak nemusí být úplně nejfunkčnější, na což by každý řidič měl myslet, jelikož pak se studený motor chová úplně jinak.

Pokud problém nastane i tak, je možné, že je nutné provést opravu samotného hydraulického ventilu, což je následně vhodné probrat s vaším mechanikem. Samotných příčin ale může být v každém případě víc, což zkušení odborníci samozřejmě dobře ví. 

Klepání benzínového motoru za studena je vhodné předcházet dostatečnou prevencí, a tedy pravidelnou údržbu motoru i včasnou výměnou oleje. V tomto ohledu je vhodné brát v potaz kontrolku oleje, která takové problémy může včas naznačit. Myslete i na to, co tyto kontroly mohou v praxi vlastně znamenat.

Specifika dieselového motoru

U dieselového motoru se klepání za studena obvykle vyskytuje v situaci, kdy je motor vychladlý a vstřikování paliva není dostatečně dobré. To může vést k tomu, že palivo se nedokonale spálí, což způsobí jeho právě již uvedené klepání. 

Problém ale může souviset také se žhavící svíčkou. V takovém případě se motor hned po startu začne třást, jelikož budou v provozu třeba jen dva válce ze tří. Pokud není žhavící svíčka funkční, nedojde ke vznícení nafty ve válci a vibrace se následně začnou rozšiřovat i do ostatních částí vašeho vozu. 

Možné řešení klepajícího se dieselového motoru zahrnuje výměnu palivového filtru, což může následně pomoci zlepšit vstřikování paliva. Může být také provedena údržba ventilů a výměna opotřebovaných pístů. Pokud problém i tak přetrvává, může být nutná oprava vstřikovačů paliva nebo palivového systému, což je v každém případě vhodné probrat opět s vaším oblíbeným mechanikem. 

Jaké zvuky je možné identifikovat? 

Některé zvuky jsou samozřejmě běžné a dokonce žádoucí. Abychom byli schopni identifikovat skutečné závady, je nezbytné znát standardní úroveň hluku, jakož i různé zdroje, které jsou normální a nesignalizují žádnou poruchu. 

To se týká třeba ventilového rozvodu nebo rozdělovače, které by právě měly být v provozu s určitým zvukovým projevem. Míra hlučnosti je tak v jejich případě úplně standardní.

Zvuk klepání se v praxi může lišit podle místa závady a může se měnit s otáčkami motoru. Kromě klepání může motor kupříkladu vydávat pisklavé zvuky, které mohou signalizovat problémy s řemeny nebo vadné kladky a ložiska.

Při poruše pístu je slyšet zvuk, který je méně jasný a má lehký zvonivý charakter, zejména při nízkých otáčkách motoru. Závada na klikovém hřídeli se projevuje charakteristickým suchým kovovým zvukem. Rychlost samotného klepání se zvyšuje s narůstajícími otáčkami, na což by měl každý motorista myslet. 

Dekarbonizace motoru jako řešení?

Pokud se problémy s klepáním motoru vyskytují kvůli karbonovým usazeninám, může pomoci dekarbonizace motoru, která pomůže vyčistit vstřikovací trysky, spalovací komoru a ventilový systém. Může také odstranit nepravidelný chod motoru a snížit emise a zvýšit výkon motoru.

Dekarbonizace může být prováděna různými způsoby, například pomocí speciálních přísad do paliva nebo oleje, použitím vodního vstřiku, nebo vstřikováním speciálních látek přímo do sacího potrubí motoru. Za naší redakci ale rozhodně doporučujeme takový postup alespoň konzultovat s odborníky.

Nejčastější otázky a odpovědi

Jaké jsou hlavní příčiny klepání motoru?

Mezi hlavní příčiny klepání motoru patří nesprávné časování zapalování, nízká kvalita paliva, ukládání uhlíku v motoru, opotřebení nebo poškození součástí motoru a chybné čidlo klikové hřídele.

Jaké jsou možná řešení klepání motoru?

Možná řešení klepání motoru zahrnují zkontrolování a nastavení časování zapalování, použití vyššího oktanového čísla paliva, čištění nebo výměnu součástí motoru postižených uhlíkovými usazeninami, kontrolu a případnou výměnu opotřebených nebo poškozených dílů a zkontrolování či výměnu chybného čidla klikové hřídele.

Jak lze předcházet klepání motoru?

Aby se předešlo klepání motoru, je důležité pravidelně provádět údržbu motoru, včetně kontroly a nastavení časování zapalování, používání kvalitního paliva s vhodným oktanovým číslem pro váš motor, pravidelného čištění a výměny součástí motoru, jako jsou svíčky, injektory a ventily, a včasného řešení jakýchkoli problémů s čidly a součástmi motoru.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články