Vozidlo Údržba a Servis
🕓 4 min

Co je vodní pumpa a jaké jsou nejčastější závady

Mnoho z nás se s tímto termínem setkalo v souvislosti s rozvody, kdy mnohdy dostáváte na výběr zda vyměnit rozvody s nebo bez vodní pumpy. Tato otázka je naprosto hloupá, neboť vždy berte variantu s pumpou, pokud není situace speciální.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Co je to vodní pumpa a jak funguje?

    Jak napovídá její název, vodní pumpa nám pumpuje, neboli zajišťuje recirkulaci chladící kapaliny po motoru. Vodní pumpa se také může označovat jako čerpadlo chladící kapaliny. Bez ní by docházelo k přehřívání motoru, které by mohlo mít fatální následky. Každý automobil má trošku jinou vodní pumu, kdy může mít lopatky plastové, nebo kovové. Funguje tak, že na hřídeli uložená vrtulka je zasazená v ložisku, je poháněné rozvodovým ozubeným a nebo klínovým řemenem, či soukolím o jehož pohon se stará samotný rozvod. Existuje však vodní pumpa, která nepotřebuje pohon výše zmíněných prvků a je schopna provozu bez nich a to tzv. elektronická vodní pumpa, tu naopak pohání elektromotor.

    Elektrické vodní pumpy

    Novinkou od roku 2004 jsou elektronické vodní pumpy. Tuto pumpu nám představila automobilka BMW. Její výhoda je regulace pumpy za každých podmínek, což zvyšuje efektivitu. Další výhodou elektronické vodní pumpy je úprava otáček při studeném motoru, kdy dojde k lepšímu ohřevu. Je také dobré, že vodní pumpa může běžet bez nutnosti běhu motoru. Dokáže navíc rovnoměrně rozvést chladící kapalinu po motoru a také motor dochlazovat i bez jeho běhu.

    Kde najdeme vodní pumpu?

    Vodní pumpu najdeme nejčastěji na hlavě motoru. Většinou je k hlavě přišroubena a dotěsněna těsněním, aby nedocházelo k průsakům. Proto vždy při jejím povolení je na místě vyměnit její těsnění.

    Kdy měnit vodní pumpu?

    Samozřejmostí je výměna vodní pumpy při její závadě, kde si více popíšeme níže. Osobně na běžných vozech bych doporučil výměnu vodní pumpy při každých rozvodech a nebo po 5 letech. Pozor tohle tvrzení nemusí být zcela pravdou v momentě, kdy disponujete vozem hnaným řetězem. Hlavně některé starší Mercedesy měly rozvodové řetězy konstruované na milion km a některé mají naběhané i více a pořád je žene původní rozvod. 

    Dalším případem mohou být motory  V6 3.0 TDI a 2.7 TDI, které najdete například v Audi A6 C6, které musí navíc ven z vozu, abychom rozvod vyměnili, kdy zde máme rozvodový řetěz konstruován na cca 250 000 km, zde je dobré přistoupit k dřívější výměně. V realitě se ale setkáme i s výdrží přes 300 000 km.

    Dalším takovým příkladem je motor 2.5 V6 PD opět z koncernové produkce Volkswagen, který byl pověstný svou poruchovostí. Za mě to byla úžasná myšlenka, která úplně nevyšla, navíc zde tuším potřebujeme k vytažení vodní pumpy přípravek, neboť má motor ozubená kola, která se o rozvod starají. No ale to jsme opět zabrouzdali mírně jinam. 

    Obecně alespoň za mne, bych doporučil výměnu vodní pumpy po 90 000 km a nebo 5 letech. Někdo vám řekne dřívější výměnu, což rozhodně není na škodu, jiný pozdější. Já vycházím ze svých osobních zkušeností, které mi fungují. Díky preventivním výměnám předejdeme mnoha pozdějším problémům a zarůstání pumpy do bloku motoru.

    Nejčastější závady vodní pumpy

    Vodní pumpa je namáhaný díl. Proto se ani tomuto dílu nevyhnou závady.

    Únik

    Často se stává, že nastane únik chladící kapaliny v oblasti kolem vodní pumpy. Za únik může z velké části její špatné těsnění. Řešení je prosté a to spočívá v přetěsnění, nebo rovnou vyměnění celého dílu, pokud se tedy nejedná o elektrickou vodní pumpu.

    Olámané vrtulky vodní pumpy

    To se často děje při opotřebení a nebo poškození lopatek. Ty přestanou plnit funkci a kapalina přestane proudit. To může mít za následek přehřívání motoru.

    Hluk vycházející z vodní pumpy

    Pokud slyšíme nepatřičný hluk z oblasti vodní pumpy, značí to poškození ložiska vodní pumpy. Tak jako každé ložisko, tak i ložisko vodní pumpy jednou vypoví svoji životnost. V tomto případě nezbývá než výměna vodní pumpy. Poškození ložiska může mít na svědomí například také přepnutý rozvodový řemen, který jej nadměrně namáhá.

    Selhání elektromotoru

    Toto je případ pouze elektronické vodní pumpy, zde může dojít k poškození kabeláže, nebo elektromotoru samotného. To má za následek selhání tohoto dílu.

    Cena vodní pumpy

    Ceny vodních pump na běžná rozvodová auta se pohybují v kolem cca 750 až 1500 Kč. Ceny elektromotorových vodních pump startují kolem cca 3500 Kč. Vždy je dobré zkontrolovat, zde je součástí nové vodní pumpy i těsnění, pokud ne doporučuji je rozhodně přikoupit.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *