Malý, úsporný a praktický: Které auto je nejlepší pro městský provoz?
Městský provoz je ve většině případů zasekaný a mírně chaotický. Můžeme si však mírně pomoci vhodným výběrem vozu, který nám pohyb v této městské jungli ulehčí. I zde však platí, že je třeba přemýšlet k čemu budu vůz potřebovat.
Zobrazit
Ujasněte si priority
Ujasnění si priorit je zde naprosto stěžejní. Musíme si předem říci, zda potřebujeme jen malinkého parťáka, který nás přepraví pár kilometrů a vozímě pouze sebe. Jiný příklad by byl, pokud sice musíme jezdit po městě, ale přesto musíme vozit objemnější náklad v tom případě jsou lepší spíše dodávkové vozy. Dalším měřítkem může být situace, kdy se chceme převozem lidí živit, čili pracovat, jako taxi, nebo Uber. V tom případě je třeba hledat ideálně více komfortu, místa a taky trošku reprezentativnosti. Posledním měřítkem, které bývá na jazýčku vah velmi důležité je cena.
S čím je třeba počítat
U městských vozů je třeba počítat s častými starty. Z tohoto hlediska není dobré kupovat vůz se vznětovým motorem, neboť to se mu úplně líbit nebude. Další problém bude s ohřevem motoru, kdy opět většina vznětových motorů má delší čas ohřátí na provozní teplotu.
Objem je mnohdy u motorů určitým zaručením spolehlivosti, ale v městském provozu nám spíše vytáhne peníze z kapsy a v zácpách jen horko těžko využijeme například jeho výkonový potenciál.
Velikost vozu může být dalším limitujícím aspektem. Například velký Ford Ranger jistě budí respekt a na vesnici nám bude, kde kdo vysekávat poklonu, ale s parkováním v centru Prahy to bude doslova o nervy. Stejně tak, se například proplétat italskými uličkami nás může připravit o rozum.
Servis vozů je dalším aspektem. Pokud sice najezdím za rok sotva pár tisíc kilometrů, ale přesto motor běží dlouhou dobu v kolonách a neustále je vystaven startování a zhasínání, trpí mnohdy mnohem více, než vozy ve volnějším provozu. Proto je třeba vzhledem k těmto skutečnostem upravit servisní intervaly a to urychlit výměny oleje, kdy v těchto podmínkách může olej rychleji degradovat, byť nedosáhneme kilometrového nájezdu, pro jeho výměnu. Dalším aspektem je hlídání brzdového obložení, neboť v městském provozu jsou brzdy mnohem více používané a namáhané, než při plynulé jízdě.
Hromadná doprava, nebo zaplacení dopravní služby
Ač to nerad přiznávám musím tuto variantu zmínit, nejvýhodnější přepravou po městě je využití hromadné dopravy, která mnohdy bývá rychlejší a mnohem levnější. Mnozí obyvatelé velkých měst, si vlastně nedovedou vlastnictví vozu ani představit. Variantou může být i občasné využití taxi, Uberu nebo carsharing služeb.
Malá městská vozítka
Tyto vozy slouží spíše přepravě jedné, až dvou osob, nebo rozvozu malých balíčků, či maloobjemového nákladu.
Škoda Citigo nebo Volkswagen UP!
Tyto vozítka jsou velmi oblíbené například u rozvozců jídel. Nejsou moc drahé na pořízení, jsou velmi agilní a ve městě se cítí, jako ryba ve vodě. Pod kapotou mají skvělé motory 1.0 MPI, které jsou jasnou volbou. Jejich výkonové rozpětí je od 44-55 kW. Jsou to také velmi dobře servisovatelné vozy, kdy ceny jejich náhradní dílů bývají ve velmi rozumných mezích.
Ideální devízou je i to, že jejich život například u rozvozců občerstvení bývá velmi těžký a přesto slouží řádku let. O těchto vozech jsme si již psali několikrát a proto je nemá cenu dále rozmazávat.
Opel Adam 1.4
Pokud chcete vybočit z řady a být více „šik“, je tu Opel Adam. Jeho produkce začala někdy v roce 2013, já osobně bych se však koukal po kusech z roku 2018. Výkonově se čtrnáctistovka pohybuje mezi 64-74 kW. Verzi s turbem bych úplně nedoporučil, kdy ji ve městě stejně nevyužijete. Adam nejen, že dobře jezdí, ale je také velmi spolehlivý. Od mnohých maličkých vozů nepůsobí, tak žensky a není ostudou ani v mužských rukou.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.