Žebříčky Zajímavosti
🕓 10 min

Malý, úsporný a praktický: Které auto je nejlepší pro městský provoz?

Městský provoz je ve většině případů zasekaný a mírně chaotický. Můžeme si však mírně pomoci vhodným výběrem vozu, který nám pohyb v této městské jungli ulehčí. I zde však platí, že je třeba přemýšlet k čemu budu vůz potřebovat.

Zobrazit

    Ujasněte si priority

    Ujasnění si priorit je zde naprosto stěžejní. Musíme si předem říci, zda potřebujeme jen malinkého parťáka, který nás přepraví pár kilometrů a vozímě pouze sebe. Jiný příklad by byl, pokud sice musíme jezdit po městě, ale přesto musíme vozit objemnější náklad v tom případě jsou lepší spíše dodávkové vozy. Dalším měřítkem může být situace, kdy se chceme převozem lidí živit, čili pracovat, jako taxi, nebo Uber. V tom případě je třeba hledat ideálně více komfortu, místa a taky trošku reprezentativnosti. Posledním měřítkem, které bývá na jazýčku vah velmi důležité je cena.

    S čím je třeba počítat

    • U městských vozů je třeba počítat s častými starty. Z tohoto hlediska není dobré kupovat vůz se vznětovým motorem, neboť to se mu úplně líbit nebude. Další problém bude s ohřevem motoru, kdy opět většina vznětových motorů má delší čas ohřátí na provozní teplotu.
    • Objem je mnohdy u motorů určitým zaručením spolehlivosti, ale v městském provozu nám spíše vytáhne peníze z kapsy a v zácpách jen horko těžko využijeme například jeho výkonový potenciál.
    • Velikost vozu může být dalším limitujícím aspektem. Například velký Ford Ranger jistě budí respekt a na vesnici nám bude, kde kdo vysekávat poklonu, ale s parkováním v centru Prahy to bude doslova o nervy. Stejně tak, se například proplétat italskými uličkami nás může připravit o rozum.
    • Servis vozů je dalším aspektem. Pokud sice najezdím za rok sotva pár tisíc kilometrů, ale přesto motor běží dlouhou dobu v kolonách a neustále je vystaven startování a zhasínání, trpí mnohdy mnohem více, než vozy ve volnějším provozu. Proto je třeba vzhledem k těmto skutečnostem upravit servisní intervaly a to urychlit výměny oleje, kdy v těchto podmínkách může olej rychleji degradovat, byť nedosáhneme kilometrového nájezdu, pro jeho výměnu. Dalším aspektem je hlídání brzdového obložení, neboť v městském provozu jsou brzdy mnohem více používané a namáhané, než při plynulé jízdě.

    Hromadná doprava, nebo zaplacení dopravní služby

    Ač to nerad přiznávám musím tuto variantu zmínit, nejvýhodnější přepravou po městě je využití hromadné dopravy, která mnohdy bývá rychlejší a mnohem levnější. Mnozí obyvatelé velkých měst, si vlastně nedovedou vlastnictví vozu ani představit. Variantou může být i občasné využití taxi, Uberu nebo carsharing služeb.

    Malá městská vozítka

    Tyto vozy slouží spíše přepravě jedné, až dvou osob, nebo rozvozu malých balíčků, či maloobjemového nákladu.

    Škoda Citigo nebo Volkswagen UP!

    Škoda Citigo

    Tyto vozítka jsou velmi oblíbené například u rozvozců jídel. Nejsou moc drahé na pořízení, jsou velmi agilní a ve městě se cítí, jako ryba ve vodě. Pod kapotou mají skvělé motory 1.0 MPI, které jsou jasnou volbou. Jejich výkonové rozpětí je od 44-55 kW. Jsou to také velmi dobře servisovatelné vozy, kdy ceny jejich náhradní dílů bývají ve velmi rozumných mezích.

    Ideální devízou je i to, že jejich život například u rozvozců občerstvení bývá velmi těžký a přesto slouží řádku let. O těchto vozech jsme si již psali několikrát a proto je nemá cenu dále rozmazávat.

    Opel Adam 1.4

    Opel Adam
    Blanes, Spain – 30 may, 2018: Blue-white modern subcompact car Opel Adam parked on street. Eco-friendly compact urban transport General Motors. Spanish beach resort Blanes. Costa Brava, Catalonia

    Pokud chcete vybočit z řady a být více „šik“, je tu Opel Adam. Jeho produkce začala někdy v roce 2013, já osobně bych se však koukal po kusech z roku 2018. Výkonově se čtrnáctistovka pohybuje mezi 64-74 kW. Verzi s turbem bych úplně nedoporučil, kdy ji ve městě stejně nevyužijete. Adam nejen, že dobře jezdí, ale je také velmi spolehlivý. Od mnohých maličkých vozů nepůsobí, tak žensky a není ostudou ani v mužských rukou.

    Hyundai i10

    Hyundai i10

    Tento prcek bývá občas přehlížen a je to ovšem velká chyba. Vyrábí se již pěknou řádku let a zde neuděláte chybu v žádné z jeho generací. Výkony motorů napříč generacemi jsou vždy kolem 50 kW a opět platí to uvedené výše, všechny jsou spolehlivé. Nejen, že na malé vozítko jeho výkon spolehlivě stačí, ale je velice dobrý i co se týče spotřeby.

    Není tak oblíbený ve firemních flotilách, proto jsou většinou zachovalejší, než jeho konkurenti od koncernu. Navíc bývá i o něco lépe vybavený, ale není to vždy pravdou. Pokud navíc zainventujete kolem tří set tisíc korun, zakoupíte téměř nový vůz. Servisně bývá nenáročný a ceny servisů vás nezrujnují.

    Ford Fiesta 7.generace

    Ford Fiesta 7. generace

    Pokud hledáte trochu „sportovnější svezení“ Fiesta vás rozhodně nezklame. Osobně si troufnu říci, že ze všech malých vozítek je právě Fiesta nejlépe jezdící auto. Má skvělý sportovní vzhled a je výborně zpracovaná. Sedmou generaci zakoupíte s cenovkou kolem dvou set dvaceti tisíc. Za ty peníze však dostanete perfektní vůz ve všech směrech.

    Fiesta roky dospěla a docela narostla do velikosti. Jelikož se bude jednat o vůz do města bude třeba vybírat ze zážehových motorů. Obě jednotky, které se pro náš účel hodí mají pouze tři válce. Základní je atmosférická 1.1 s výkonem 52-63 kW, která není rozhodně špatná a na cestě po městě jistě dostačující, kdy díky nepřímému vstřikování se hodí i na krátké trasy. Ale pozor nesnáší odkládání olejových intervalů. Pohlídal bych si i dřívější výměny rozvodového řemene a ne předepsaných 200 000 km.

    Rychlejší variantou je 1.0 ECOBOOST, který má výkonovou plejádu od 63-103 kW, což je velmi velké rozpětí. Servisně je podobný slabšímu nepřeplňovanému bratříčkovi, ale hodí se spíše do měst, kde budete využívat i obchvaty.

    Renault Clio 0.9 TCE (4.generace)

    Renault Clio 4. generace

    Pokud chcete něco pohodlného, servisně nenáročného, ne úplně malého a k tomu za dobrý peníz, tak zbystřete. Renault Clio 4. generace je úžasný parťák a nejlepší volbou bude spolehlivý motor 0.9 TCE a chybu neuděláte v žádné výkonové variantě. Motor je to spolehlivý s rozvodovým řetězem a nepřímým vstřikováním.

    Uznávám, že uvnitř je vůz malinko svůj a plastů je tam docela hodně, ale nic co by se nedalo přežít. Clio se příjemně řídí, k dispozici máte třídveřovou i pětidveřovou variantu, či dokonce kombi. Neočekávejte, však žádnou střelu, ani ultra úsporné auto. Nicméně za daný peníz seženete v poměru cena výkon velmi slušný vůz, kdy je i servisně nenáročný s příznivou cenou servisu.

    A co třeba Hybrid

    Hybridy jsou mnohdy velmi ideální cestou mezi elektřinou a spalovákem. Městský provoz mu většinou vyhovuje a nemá problém s Euronormami.

    Toyota Yaris 3 generace

    Toyota Yaris

    Když hybrid, tak od Toyoty. Toyota hybridy umí, vždyť se také jejich výrobou zabývá řadu let a japonská technologie je velice dobrá. Opět bych se v případě této Toyoty koukal po vozech kolem roku 2018 a novějších. Je pravda, že hybridy mají obecně vyšší pořizovací cenu a Yaris nebude výjimkou. Na opravdu pěkné kousky počítejte s cenovkou kolem čtyři sta tisíc korun.

    Vozy mají výkon kolem 100 koní a věřte, že to Yarisu stačí. Zpracování interiéru je dobré, ovšem občas se může objevit nějaké to vrznutí, nebo se člověk musí občas poprat s multimediálním infotainmentem. Ve městě je však Yaris skvělý. Jízda po městě je svižná a autíčko je velmi agilní. Bez větších problémů se s ní dá jezdit kolem 5 litrů a to v městském provozu. Celková spolehlivost vozu je na velmi vysoké úrovni.

    MG 3 Hybrid+

    MG 3 Hybrid+

    Novinkou na českém trhu je vůz od MG a vlastně i celkové povědomí o značce MG v Česku. Tato automobilka nabízí velmi zajímavé hybridní auto za vcelku lákavou cenu. A to, že nový vůz lze pořídit do půl milionu korun, což je zajímavou nabídkou. Jedná se o malý hatchback. Samozřejmně celkovou spolehlivost ukáže až čas.

    Zajímavostí je, že vůz dosahuje výkonu až 200 koní, ovšem ne stále. Tento výkon dostanete pouze v případě dobré kapacity baterií, takže ideální živá střela do města, neboť na dálnici by to už mohlo být problematičtější. Celkové zpracování vozu nevypadá vůbec zle a pokud byste chtěli roční ojetinu se zajímavou cenovkou i výkonem, proč to nezkusit.

    Co elektro?

    Za mě je asi nejlepší variantou na ježdění po městě, pokud to samozřejmě finance dovolí, tak zakoupit elektro vůz. Momentálně je emisně zvýhodněn a nemá problém s popojížděním. Byť jsem milovníkem spalování, tak na daný úkon to bude velice dobrá volba. Samozřejmě také záleží na možnostech dobíjení v dané lokalitě.

    Volkswagen E-Golf

    Volkswagen e-Golf
    By Vauxford – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0

    Golf je notoricky známý vůz, ale koupíte ho i v elektro verzi. Cena E-Golfa již spadla na zajímavé ceny. Kolem 450 000 Kč se dá sehnat pětiletá ojetina s nájezdem do 50 000 km. S dojezdem počítejte reálně kolem 160 km, což na jízdu po městě postačí. Pokud navíc bydlíte na okraji města a máte na domě solární panely, hned se z elektroauta stává zajímavá varianta.

    Golf je poctivě zpracován, jak jsme zvyklí a navíc nevyžaduje tolik servisu, jako vůz se spalovacím motorem. Nejhorší však bude selhání baterie, ovšem i při připuštění degradace baterií, nám tento vůz dlouho poslouží na krátké trasy po městě.

    Dacia Spring

    Dacia Duster

    Když byla nová, nedávala příliš smysl, ovšem jako ojetina se Dacia Spring začala jevit zajímavě. Jedná se o jedno z nejlevnějších elektroaut na našem trhu. Ano je to Dacie, takže lze vidět, kde všude se šetřilo, nicméně cena začala vyvažovat nedostatky. Bohužel další nedostatky jsou malý výkon a ne příliš velký dojezd, který i u nového auta byl uveden na 220 km. To není nijak oslňující a spíše v reálu počítejme se 150 km, ovšem na ježdění po městě? Proč ne!

    Jako ojetina se dá sehnat do 300 000 Kč a za dané peníze se zkrátka kilometry vyplácí! Navíc ji za výše zmíněnou částku seženeme i v nájezdech do 15 000 km a to znamená, že bude ještě v záruce. Za dané peníze dostaneme plnohodnotný elektro vůz, který nám na popojíždění po městě bohatě postačí. Řízení je, až dětsky měkké a kufřík spíše na dvě nákupní tašky, ale dle testů si vede poměrně spolehlivě a zastíní i dražší kolegy.

    Nenáročná dodávka do města

    Teď se koukneme na začínajícího podnikatele, který hledá za málo peněz dobrého sluhu, kterému nevadí tzv. „cárání kolem komína“.

    Dacia Dokker

    Dacia Dokker

    U Dacie ještě zůstaneme. Pokud hledáte spolehlivou levnou dodávku, nemá cenu hledat dál. Volte ojetý Dokker s motorem 1.6i s označením K7M. Nejen, že motoru nevadí popojíždění, ale je velmi spolehlivý, což jsme si uvedli i v nejspolehlivějších benzínových motorech. Navíc je poměrně spolehlivý a bez problémů do něj vměstnáte paletu a ještě nějaké místo zbyde.

    Nákladový prostor má 3,3 metrů krychlových a nosnost s pohybuje od 572-678 kg. To je vcelku slušná zátěž na přepravu menšího elektra, nábytku, balíků a jiných potřebných věcí. Hledejte samozřejmě užitnou verzi pouze s dvěma sedadly, kdy navíc bude levnější, než tzv. civilní verze s plným počtem sedadel.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *