Domů » Pro řidiče » Pokuty » Nesvítí vám světlo na autě? Pozor! Riskujete pokutu a policie vám může vůz rovnou odstavit!
Pokuty Pro řidiče
🕓 6 min

Nesvítí vám světlo na autě? Pozor! Riskujete pokutu a policie vám může vůz rovnou odstavit!

Stává se to pořád. Jedno světlo nefunguje, druhé svítí napůl, a řidič o tom často ani neví. Možná to zní jako maličkost, ale není tomu tak, právě kvůli špatnému osvětlení můžete přijít nejen o tisíce korun, ale i o body a v krajním případě zůstat stát na místě. Policie totiž bere nefunkční osvětlení velmi vážně.

Zobrazit

    Vadné světlo? Auto je podle zákona technicky nezpůsobilé!

    Jedna prasklá žárovka a problém je na světě! 

    Zákon č. 341/2002 Sb. totiž mluví jasně. Pokud má vozidlo nefunkční potkávací, brzdové nebo zadní obrysové světlo, považuje se to za závadu ohrožující bezpečnost provozu. A pokud jde o světlo na straně přivrácené ke středu silnice, může policie vaše auto rovnou označit za technicky nezpůsobilé!

    Problém ale není jen v tom. Stejně vážně se posuzuje i situace, kdy nelze přepnout dálková světla na potkávací, dále kdy světlomety oslňují ostatní řidiče, nebo když jsou svítilny namontovány či upraveny nelegálně, například svítí dopředu jinou barvou než bílou (s výjimkou žlutých mlhovek) nebo dozadu jinou barvou než červenou.

    Zákon pamatuje i na případy, kdy jsou svítilny chybně zapojené, nebo když jsou špatně propojené světelné obvody mezi tažným a přívěsným vozidlem. I to je závada, která může znamenat pokutu a například i zákaz další jízdy.

    Jaké vám hrozí pokuty?

    Pokud vás policie s nefunkčním světlem zastaví, může vaše vozidlo prohlásit za technicky nezpůsobilé, dále hrozí následující pokuty.

    • Pokuta na místě od 2 500 do 3 500 Kč.
    • Ve správním řízení od 4 000 až 10 000 Kč.
    • A k tomu 6 trestných bodů do bodového systému.

    A pokud by vozidlo mělo více závad (např. nesvítí obě světla nebo oslňuje protijedoucí), může policie na místě zabavit osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz) a označit vůz za technicky nezpůsobilý k provozu.

    Jak často kontrolovat světla na autě?

    Potkávací, dálková, zadní, mlhovky, blinkry… Světel má dnešní auto víc než dost. I když to zní přehnaně, ideálně by se jejich funkčnost měla kontrolovat před každou jízdou. V praxi to ale dělá málokdo. Proto se aspoň občas vyplatí auto obejít a zkontrolovat, jestli všechna světla svítí, jak mají.

    Moderní vozy mají určitou výhodu, samy upozorní kontrolkou na palubní desce, když se přestane chovat správně některé světlo. Na palubní desce se většinou rozsvítí kontrolka žluté žárovky. U starších aut to ale poznáte jen pohledem, nebo až ve chvíli, kdy vás na to někdo upozorní.

    A zatímco u starších vozidel bývá výměna žárovky jednoduchá záležitost, kterou zvládnete sami během pár minut, u moderních aut s LED nebo složitějšími světlomety už často pomůže jen servis. Výměna tam bývá časově i finančně náročnější, o důvod víc, proč světla pravidelně kontrolovat, než vás to překvapí na silnici.

    Zadní světlo u auta

    Jaká světla má auto a k čemu slouží?

    Přední část vozu je vybavena celou řadou světel: patří sem tlumená (potkávací) světla, dálková světla, světla pro denní svícení, obrysová světla, mlhovky a také směrová světla, která najdete nejen v nárazníku, ale často i v zrcátkách.

    Zadní část vozu toho má neméně – brzdová světla (včetně centrálního), obrysová světla, směrová světla, osvětlení registrační značky, zadní mlhové světlo a couvací světla, která pomáhají nejen při parkování, ale také upozorňují okolí, že se chystáte couvat.

    Seřízení potkávacích světlometů: Malý detail, který rozhoduje o bezpečnosti

    Nestačí, aby světla jen svítila, ale také musí svítit správně. U potkávacích světlometů je klíčové jejich přesné seřízení. Pokud svítí příliš nízko, neosvítí dostatečně silnici před vámi. Když naopak míří příliš vysoko, oslňují protijedoucí řidiče, což je nejen nebezpečné, ale také považováno za technickou závadu. A ta může znamenat i pokutu.

    Správný sklon světlometů by se měl kontrolovat a případně seřizovat pravidelně. U starších aut to dříve zvládli i zručnější řidiči doma v garáži, ale u novějších vozidel je lepší obrátit se na autoservis. Ten má k dispozici regloskop, tedy zařízení, které přesně změří sklon i intenzitu světelného kuželu.

    Zejména LED a xenonové světlomety vyžadují přesné nastavení, jakákoliv odchylka může mít velký vliv na viditelnost i bezpečnost. Obecně se doporučuje kontrola a případné seřízení každých 30 000 kilometrů, nebo kdykoli máte pocit, že světla svítí jinak než dřív.

    Dobrou zprávou je, že některé moderní vozy se o to postarají samy – mají automatické seřizování sklonu světel podle zatížení vozidla. Tato funkce je typická zejména pro auta s xenonovými nebo adaptivními světlomety.

    Jak poznat, že vaše světla svítí špatně? Protijedoucí vám to dají vědět!

    Ne vždy si řidič hned všimne, že světla nesvítí, jak by měla. Přitom právě špatné seřízení je častým problémem – a často ho odhalí až protijedoucí řidiči, kteří na vás začnou blikáním upozorňovat, že je oslňujete.

    Ale varovných znaků je víc.

    • Světla svítí jen pár metrů před auto a máte pocit, že v noci skoro nic nevidíte.
    • Jeden kužel světla jde výš než druhý.
    •  Po výměně žárovky nebo opravě nárazníku se zdá, že světla „nesedí“.

    Špatně seřízené světlomety jsou jednou z nejčastějších závad, kvůli kterým můžete dostat pokutu a auto může být označeno za technicky nezpůsobilé. Navíc ohrožují nejen ostatní, ale i vás – vidíte méně a reagujete později.

    seřízení světel

    Pozor na světla, která tam nepatří!

    Možná jste si říkali, že trochu „vylepšené“ světlo přece ničemu neublíží. Omyl! Závadou je i situace, kdy jsou dodatečně namontovaná nebo upravená světla, která svítí dopředu jinou barvou než bílou. Výjimku tvoří pouze žlutá mlhová světla.

    Stejně tak zadní světla musí svítit výhradně červeně – jakákoli jiná barva je podle zákona nepřípustná

    Takže pokud vás láká dát si do masky modré LED pásky nebo zkusit červené podsvícení kufru, věřte, že to není zrovna dobrý nápad. Policie má na podobné „tuningy“ spadeno, a zákon je oprávněně na její straně.

    Picture of Martina Poláková

    Martina Poláková

    Ráda cestuji autem neplánovaně kamkoliv, kdykoliv a na, jakkoliv dlouhou cestu. Mám ráda velká auta, která jsou praktická a umí na víkend převést cokoliv na co si vzpomenu. Od 18 let vlastním řidičský průkaz a užívám si tu bezstarostnou a svobodnou jízdu, kam zrovna chci. Na Autotripu pro vás převážně píšu informační články a praktické tipy pro řidiče.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *