Zima je tady a nejen, že se musíme začít víc jinak oblékat, je potřeba se začít i starat o naše automobily. Nejvíce to během mrazů odnáší autobaterie. Pokud tak chcete předejít stavu, kdy ráno nenastartujete, naučte se, jak pečovat o autobaterii v zimním období. Náš článek vám s tím pomůže.
Něco málo o autobateriích
Autobaterie, jinak akumulátor, je zdroj elektrické energie. tradiční (údržbová) baterie se skládá z několika částí a článků. Každý z článků má kolem 2,1 V. V současné době jsou více populární bezúdržbové autobaterie 45Ah.
Nabízejí celou řadu výhod:
- větší stabilita
- menší samovybíjení
- není potřeba kontrolovat hladinu elektrolytu a odpařené vody
- elektrolyt obsahuje i jiné chemické prvky, př. kalcium – zpomaluje odpařování vody z roztoku
Hlídejte věk i stav autobaterie
Na začátek je důležité si uvědomit, že životnost autobaterie je 3 až 5 let. Čím lépe se o ní budete starat, tím déle vám vydrží a v zimě zvládne velké a tuhé mrazy. Ačkoliv je většina autobaterií bezúdržbových i o tento druh je nutné pečovat a pravidelně je kontrolovat.
Před každou zimou je potřeba zkontrolovat napětí v baterii a veškeré součástky, které se baterie týkají a souvisejí s ní. Krokem, který zvládnete sami doma je postříkání elektrických kontaktů speciálním sprejem. Ten je běžně k dostání na čerpacích stanicích. Sázkou na jisto je ovšem návštěva servisu, kde vám zkontrolují nejen autobaterii, ale i další součástky náchylné na zimu.
Co způsobuje nefunkčnost baterie?
- zpomalené chemické procesy, kvůli tomu je startovací výkon baterie pouhých 40 %
- studený motor, ztuhlý olej a palivo přitéká pomaleji – trvá tak déle než motor naskočí, což způsobuje větší odběr proudů a větší vybíjení
- dobíjení v mrazu není tak efektivní, proto dobíjejte doma v teple
Jak poznat problémovou autobaterii?
Prvním varovným signálem je, že u při běžných teplotách máte problémy se startováním. Jak již bylo řečeno životnost baterií je omezená, varovným signálem je tak její stáří, zvláště při mrazivých nocích není dobré pokoušet štěstí a raději dosluhující autobaterii vyměnit.
Pro případ potřeby je dobré mít, a to nejen v zimě, v automobilu startovací kabely. Ty s pomocí jiného auta, které má autobaterii v pořádku využijete k dobití vaší autobaterie. Další možností, jak autobaterii nabít, je vzít jí domů do tepla a tam ji nechat dobít.
Kdy hrozí, že automobil nenastartuje?
- jezdíte-li krátké trasy po městě často startujete a autobaterii pravidelně nedobíjíte (alespoň 1 měsíčně)
- je-li autobaterie starší 5 let
- je-li automobil delší dobu mimo provoz (dny, týdny)
- necháte zapnuté spotřebiče jako nabíječka mobilu, rádio nebo světla či navigace
- startuje-li automobil až na podruhé, na potřetí, a to už při mírných mrazech
Jak nabít autobaterii?
Akumulátor se nabíjí proudem 0,1 celkové kapacity I = 0,1xC, nebo nižším proudem do úplně nabitého stavu. K nabíjení se nabízejí nabíjecí zařízení s konstantním napětím 14,4 V,, pro baterie 6 V je to 7,2. po dobu maximálně 30 hodin, a také podle stupně vybití.
Zcela vybitý akumulátor se musí dobít v nejbližší době. Je to z jednoduchého důvodu, u vybité autobaterie dochází k sulfataci elektrod a tím dochází k znehodnocení akumulátoru. Důležité je nechat autobaterii po nabití ještě dvě hodiny v klidu. Díky tomu se rozptýlí přebytečný vodík a při montáži nedojde k výbuchu.
Gelové akumulátory se nabíjejí speciálním nabíječem a maximální napětí nesmí překročit hodnotu 14,4 V, v opačném případě by došlo k jeho poškození a znehodnocení. Baterie vždy dobíjejte nabíjecími zdroji, které jsou schválené a postupujte dle pokynů výrobců nabíječe i autobaterie.