První květen 1994 – den kdy svět přišel o legendu
První květen je ve světě vnímán jako celosvětový svátek práce a v našich končinách navíc oslavujeme i svátek zamilovaných. Ačkoli nám první květen očividně nabízí mnoho důvodů k radosti, do srdcí všech fanoušků motorsportu se první máj již na věky zapsal černým písmem. Letos je tomu již 23 let od doby, kdy 1. května na italském závodním okruhu Imola vyhasl život jednoho z nejslavnějších závodníků vůbec – Ayrtona Senny. Pojďme se společně podívat na historii tohoto výjimečného pilota.
Zrod závodní legendy
Poprvé se Ayrton Senna posadil za volant závodní motokáry ve třinácti letech. V tomto věku také zaznamenal své první vítězství v závodě. Mladý závodník rychle vyzrával a již v roce 1977 získal titul motokárového mistra Jižní Ameriky. O čtyři roky později se Senna se svou manželkou stěhuje z rodné Brazílie do Velké Británie. Zde se mu podařilo získat sedačku v monopostu Formule Ford 1600. Zprvu byl mladý Latinoameričan považován jen za dalšího prominentního synáčka, který se do světa závodění dostal jen díky finančním prostředkům své rodiny. Tyto domněnky Senna ale rychle rozehnal, jak jinak než naprostou dominancí. Ve své úvodní sezóně se mu podařilo zvítězit ve dvanácti závodech a s přehledem získal oba tituly britského šampionátu Formule Ford 1600.
Hned v následujícím roce zamířil Senna do vyšší závodní kategorie. Formule Ford 2000 byla technicky mnohem blíže Formuli 1. Tyto vozy již disponovaly pneumatikami bez vzorků a výraznými spoilery, zvyšující aerodynamický přítlak. V této závodní kategorii nastoupil Senna za malý závodní tým Rushen Green, jehož barvy hájil v monopostu Van Diemen RF82. S tímto vozem se Senna ukázal ještě v lepším světle než v předešlém roce. Z osmnácti závodů, do kterých nastoupil, se mu podařilo v patnácti z nich zvítězit. Vedle britského mistrovství Formule Ford 2000 nastoupil Senna zároveň i do evropského šampionátu, kde se mu podařilo zvítězit šestkrát z devíti odjetých závodů.
Díky těmto výrazným úspěchům se Sennovi podařilo sehnat dostatečné množství finančních prostředků na to, aby mohl v roce 1983 vstoupit do Formule 3 – vstupní brány do velkého světa Formule 1. Během své premiérové sezóny v tomto šampionátu sedlal Senna vůz Ralt-Toyota RT3, stejně jako jeho největší tehdejší konkurent – Brit Martin Brundle. I přes drsný souboj, trvající prakticky celou sezónu dokázal Brazilec udržet chladnou hlavu a byl to on, kdo se na konci sezóny mohl radovat ze zisku titulu šampióna britské Formule 3.
Nebylo žádným překvapením, když po excelentní sezóně ve Formuli 3 získal Senna i Brundle angažmá pro rok 1984 v kokpitu Formule 1. Od mladého Brazilce se pochopitelně hodně očekávalo. Bohužel, jeho první velká cena se proměnila v obrovskou blamáž. Senna se po startu sice dokázal prokousat na třináctou příčku. V následujících kolech ale o všechny získané pozice přišel a o dvě protrápená kola později jeho vůz definitivně vypověděl službu. Senna tak mohl jen bezmocně přihlížet tomu, jak jeho rival Martin Brundle získal senzační páté místo ve svém premiérovém závodě.
Osudná technická závada
Ačkoli start v královně motrosportu nebyl pro Sennu přívětivý, v následujících letech si tento ambiciózní jezdec stihl vše vynahradit. Získal tři tituly světového šampiona a pro svou soustředěnost, touhu po vítězství a neuvěřitelnou dravost se Senna stal pojmem světového rozměru.
V roce 1984 bohužel jeho život předčasně vyhasl, během Velké ceny San Marina na závodním okruhu Imola. Během šestého okruhu vypovědělo řízení Sennova Williamsu službu. V nejrychlejší části okruhu, kde vozy dosahovaly rychlostí přesahující 300 km/h. Jeho monopost vlétl jako kulka do betonové zdi. Legendární brazilský závodník byl na místě mrtev.
Foto: WIkimedia.org