Zajímavosti
🕓 3 min

BMW M3 oslavilo 40 let

První vůz se jménem BMW M3 se na trhu objevil v roce 1975 a víceméně od té doby slaví úspěchy po celém světě.

Ve skutečnosti se první BMW, které by odpovídalo trojkové sérii, objevilo na trhu už v roce 1966, ale tehdy ještě mělo jiné jméno. Takže vlastně jezdí po světě už skoro padesát let!
Tehdy se BMW jmenovala podle toho, jaké jste v nich našli motory, tedy 1502, 1602, 1802 a 2002. A byl to právě model 2002, který vynesl automobilku BMW po složitém období na výsluní.

Model 2002

Malý sedan byl skvělý v rodinném provozu, ale současně si jej oblíbili sportovněji založení řidiči. A po představení modelů Tii a Turbo byl definitivně na světě koncept malého sportovního BMW.
A právě to byli vlastně předkové tolik oblíbené řady M. Model 2002 sice ještě nenesl známé jméno, ale jím celá ta emková mánie začala.

Počátky trojkové řady: E21

Nový model byl dvoudvéřový sedan, což dneska zní divně, ale tehdy to bylo běžné. Interní označení modelu zní E21, ale veřejnost jej prostě zná jako první trojkovou řadu.
Trojky měly robustní stavbu a velmi moderní interiér, jehož prvky v autech BMW najdeme dodnes. První auta měla výkon 143 koní, a to jak s dvoulitrovým motrem, tak s motorem o objemu 2,3l. Trojky ve verzi E21 byly výrazně přetáčivé, zejména na mokru, a možná právě to byklo klíčem k jejich úspěchu – byly zábavné.

Nový model: E30

V roce 1980 přišla na scénu nová řada E30 a malé bavoráky dostaly další dveře – existovala dvou-, čtyř- a pětidveřová verze a dokonce i kabriolet. Poprvé se tu objevily také dieselové motory. Nabídka modelů byla orpavdu velmi široká a udržela se na trhu dvanáct let.

Devadesátá léta: E36 a E46

Na rozdíl od předchozích, zábavných verzí byla verze E36, která přišla roku 1991, serióznější a mnohem méně přetáčivá, svoje fanoušky si ovšem také našla. V roce 1998 nastoupila verze E46, kompletně přepracovaný koncept, který dokázal využít potenciálu jak vozu, tak různých pohonných jednotek. Konečně se začaly používat výkonné dieselové motory. Reputace M3 jako opravdového sportovního vozu se vrátila.

Nové tisíciletí, nový přístup

V roce 2005 přišel na trh další model s označením E90. Protože předchozí modely fungovaly skvěle, jde vlastně jen o zmodernizovanou verzi s novou řadou motorů na výběr. Právě BMW E90 M3 se představila s nejsilnějším naftovým motorem – třílitrovým šestiválcovým dieselem s výkonem 286 koní (stejný výkon jako měl v M3 před deseti lety čtyřlitrový benzínový motor).

Hybridní trojková řada

Nejmodernější verze F30 je úplně jiná, než všechny předchozí. Důležité faktory jako emise a ekonomický provoz měly na vývoj motorů velký vliv, a tak si můžete koupit třeba hybridní BMW M3. V nabídce čeká kromě běžných čtyř- a šestiválcových motorů i první turbomotor vytvořený pro M3.

Během čtyřiceti let se změnil design, velikost i motory BMW M3 opravdu výrazně, ale jedno těmto malým vozům zůstává po celou dobu: jsou zábavné i praktické.

foto: autocar.co.uk

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *