Škoda oslavuje velké výročí
Tento měsíc si naše tuzemská automobilka připomíná velkolepý milník. Je tomu již osmdesát let od prvního představení legendárního modelu Popular Monte Carlo. Pokud byste se o tomto skvoste české automobilové historie toužili dozvědět více podrobností, není nic jednoduššího než pokračovat ve čtení tohoto článku.
Pomník velkého triumfu
Psal se první říjen roku 1936, kdy byl na pařížském autosalonu slavnostně odhalen jeden z nejvýraznějších vozů československé, potažmo české historie. Škoda Popular si v lednu roku 1936 dokázala na svůj účet připsat velkolepý úspěch. Posádka ve složení Zpohl – Hausman dokázali na známé Rallye Monte Carlo vybojovat stříbrnou medaili v kategorii do 1500 kubických centimetrů. Tento významný úspěch se rozhodlo vedení mladoboleslavské automobilky oslavit uvedením sportovní verze modelu Popular s přídomkem Monte Carlo, který si odbyl svou premiéru, jak bylo již zmíněno, před osmdesáti lety v Paříži.
Československý vrchol
Stejně jako pro závodní speciál byl i pro sériový model připraven výkonnější čtyřválcový agregát o objemu 1,4 litru s výkonem 23 kW, pocházející z modelu Rapid. Třístupňová převodovka byla pro tento model speciálně spojena s rozvodovkou a diferenciálem zadní nápravy. Zmíněná zadní náprava se pomocí systému transaxle starala o pohon vozu. Popular Monte Carlo patřil mezi chloubu českého průmyslu. Tomu odpovídala jeho maximální rychlost 110 km/h a i jeho cena. Zatímco za běžný model Popular zákazníci zaplatili v roce 1936 18 700 Kč, za sportovně tvarovanou a výkonnější verzi Monte Carlo museli zaplatit celých 28 500 Kč.
Složení výrobní řady
Celkem bylo mezi červencem 1936 a lednem 1939 vyrobeno pouze 70 těchto modelů. Konkrétně šlo o 24 lehkých roadsterů, 17 roadsterů se stahovacími bočními okny, 2 prostorné kabriolety, 23 kupé, 2 modely se zakázkovou karoserií a zbylé dva kusy byly pouze podvozky s motorem.
Vůz herců i králů
Dva zmíněné prostorné kabriolety vznikly přímo na objednávku československé vlády v roce 1938 jako dar hlavě spojeneckého jugoslávského státu, tehdy teprve čtrnáctiletému králi Petaru II. Karađorđevićovi. Další slavnou osobností, která se veřejně chlubila svou přízní k tomuto skvostnému automobilu byl herec pražského Divadal na Vinohradech, Otomar Korbelář.
Máte zájem o další historické fakty o československých automobilech? Nepřehlédněte následující článek.
Foto: Škoda