Filtry pevných částic se v poslední době staly naprostou nezbytností u nových vozů s dieselovými motory. Jejich úkol je co nejlépe zachycovat malé částice, které uchová ve svém nitru. Budou tam vyčkávat do té doby, než se je řídící jednotka rozhodne vypálit. Není ale žádným tajemstvím, že to zrovna dvakrát levná součástka není a její výměna vaši peněženku rozhodně zabolí.
Příliš malé zatěžování motoru
Je pravděpodobně ten nejrozšířenější nezmar. Je to stejné jako u motoru benzínového. Pokud auto občas „neprotáhnete“, tak mu nedáte šanci na pročištění filtrů. Vůbec tomu nepomáhá pomalá jízda po městech a klasické popojíždění do práce. Vyřešit se to dá poměrně snadno. Jednou za čas na to šlápněte a filtr pevných částic se sám vyčistí. Samozřejmě mějte neustále na paměti zákony a bezpečnost. Ideální tak bude třeba dálnice.
Falešný vzduch proudící do motoru
Jsou věci, které neovlivníte jen vaším používáním. Součástky se různě opotřebovávají a kazí se, což může způsobit nemalé potíže s chodem motoru. Problémy mohou vzniknout i netěstnostmi v přívodu vzduchu. První musíme pochopit, že vzduch na své cestě do motoru prochází hned několik součástkami, mezi kterými je mnoho spojů. Vyjmenovat hned můžeme třeba mezichladič a turbo. Některý ze spojů může povolit a začne docházet k mizení stlačeného vzduchu. Ptáte se jak tohle může poškodit váš filtr pevných částic?
Řídicí jednotka zpracuje informace o množství vzduchu proudícího do motoru a nastaví dle toho množství paliva. Jenže určitá část vzduchu ze své cesty sejde a nikdy se do motoru nedostane. Výsledkem je příliš bohatá směs. Ta se špatně spaluje a vzniká velké množství sazí, jež končí v DPF.
Senzor odchylky DPF
Již jsme zmínili, že řídící jednotka rozhoduje o tom, kdy je potřeba filtr vyčistit. To nastává na základě informací ze senzoru odchylky tlaku DPF. Pokud ale přestane fungovat, tak regenerace filtru nikdy zahájena nebude.
Špatný výběr motorového oleje
Tohle vždy nejednoho vlastníka vozu s DPF zaskočí. Tyto motory totiž vyžadují použití speciálních motorových olejů, které jsou speciálně navrženy tak, aby se s filtry kamarádily. Při hoření klasických olejů totiž dochází ke vzniku hustých sazí. To stejné platí i pro úniky oleje z poškozeného turba.
Příliš bohatá směs
Vstřikování zbytečně velkého množství paliva může mít více příčin. Patří mezi ně netěsnost vstřiků, špatné vstřikovače paliva nebo problém v řídící jednotce. Mezi viníky vlastně patří i špatný chiptuning. Moc paliva prostě filtry nezvládají.
Vadné žhavící svíčky nebo EGR
Pokud se při recirkulaci výfukových plynů dostane do motoru nezdravé množství výfukových plynů, tak jste jen pár kroků od zničení DPF. Stejné platí o žhavících svíčkách, které to už „mají za sebou“. Motor kvůli nim dostává příliš bohatou směs a následky jsme si už několikrát popsali.
Jeden komentář
Mě by zajímalo, kolik lidí bydlí nebo jezdí kolem dálnice, aby mohli vyčistit filtr pevných částic. 😀 Nejblyžší dálnice je pro mne a dalších cirka sto tisíc motoristů z mého okolí vzdálena 50km a další milon motoristů z celé ČR na tom bude podobně 😀
Stav silnic v mém okolí je v tak ubohém stavu, že jízda pouhých 80km / hod je po nich nanejvýš ryskantní a jediná rychlejší komunikace R35 v okolí Litomyšle je prakticky stále ucpaná kolonama.