Je dobojováno a „zbraně“ jsou zase na rok složeny. Po dvoutýdenním maratonu je za námi jedna z neslavnějších a nejnáročnějších motoristických soutěží na světě – Rally Dakar. Letošní, třicátý sedmý roční byl opět, jako v několika posledních letech, pořádán v Jižní Americe. Trasa závodu startovala v Argentinském Buenos Aires. Pokračovala směrem na sever až do Bolívie. Zde se stočila na jih a zavedla závodníky zpět do Argentiny, kde se ve městě Rosario nacházel cíl poslední měřené etapy.
My jsme Vás o dění na Dakaru informovali již před několika dny. Tehdy jsme si shrnuli dění po prvních třech ujetých etapách. Nyní si shrneme zbylých deset etap.
Lopraisův konec
Při shrnutí třetí etapy jsme se radovali z úspěchů našich českých reprezentantů. To platilo i po etapě čtvrté. Kolomý dokázal se svou Tatrou obsadit sedmou příčku a těsně za ním, na místě osmém, dokončil etapu Aleš Loprais se Ivecem. Bohužel to mu vypovědělo služby během spojovací etapy.
Po celodenních opravách levého předního kola se Lopraisovi sice podařilo svůj kamion opravit, bohužel ale na start páté etapy dorazil s velkým zpožděním a do jejího startu nebyl organizátory vůbec vpuštěn.
Prokop otočil Toyotu
V problémech se ale ocitl i další Čech. Během čtvrté etapy český závodník Martin Prokop nezvládl řízení. V průjezdu jednou ze zatáček vůz vylétl z trati, dvakrát se převrátil přes střechu a skončil v příkopě. Naštěstí v tomto sportu platí, že gentlemani ještě nevymřeli. Martinu Prokopovi a jeho týmu s převracím auta zpět na kola a vytažením jej zpět, pomohl polský závodní, známý také ze skoků na lyžích – Adam Malisz.
Macháček končí, Kolomý nabral ztrátu
Další rána pro české fanoušky přišla v šesté etapě. V její průběhu se na buggyně Josefa Macháčka objevila neopravitelná závada převodovky, kvůli které musela posádka odstoupit ze závodu. Zdá se tak, že pro Josefa Macháčka je dokončení Dakaru v buggyně zakleté. Smůle se opět nevyhnula ani Martinu Prokopovi, který opět převrátil svou Toyotu. V sedmé etapě přišlo to, co si nikdo z českých fandů nepřál. Během jízdy za jedním z Kamazů najel Kolomý se svou Tatrou FatBoy na velký kámen, který způsobil poruchu předního kola. Posádce se naštěstí podařilo vůz opravit a vrátit se do závodu. Bohužel Kolomý nabral na čelo velkou ztrátu. Do cílové etapy dorazil na čtyřicátém místě se ztrátou dvou hodin, na prvního Rusa Nikolajeva, jedoucího s Kamazem.
Klymčiw podstoupil operaci
V deváté etapě přišla další velká rána. Náš český zástupce v kategorii motocyklů jedoucí na Husqvarně, Ondřej Klymčiw, se již od čtvrté etapy trápil se zraněným kotníkem. V deváté etapě ale Klymčiwa postihla ošklivá nehoda. Po tomto pádu byl Čech převezen do argentinské nemocnice, kde podstoupil náročnou operaci. Při nehodě si přivodil opravdu ošklivá zranění pánve, kyčle ale i vnitřních orgánů. Dnes je už je v České republice, kam byl dopraven běžným linkovým letem v doprovodu lékaře.
Tragické nehody na Dakaru
Naštěstí se jednalo o poslední drama, do kterého se čeští reprezentanti dostali. Nutno říci, že letošní, třicátý sedmý ročník Rally Dakar, patří mezi ty nejnáročnější. Jak po emoční, tak po fyzické stránce. Na startu mnoha etap panovaly pochybnosti, zda budou kvůli extrémním dešťům a celkové nepřízni vůbec zahájeny. Počátek soutěže poznamenala nešťastná událost čínské pilotky, která nezvládla svůj závodní speciál Mini a vůz narazil do hloučku deseti diváků. Jen několik dní po té se stala další tragédie. V průběhu sedmé etapy neukočíroval francouzský pilot Lionel Baud svou závodní buggynu a omylem srazil diváka. Ten bohužel neměl ani sebemenší šanci srážku přežít.
Celkové pořadí motocyklů
Během letošního ročníku Dakaru se museli závodníci vypořádat s prudkým deštěm, sněhem i extrémním horkem. S těmito podmínkami se v kategorii motocyklů dokázal nejlépe poprat mladý Austral, Toby Price. Za ním se na skvělém druhém místě umístil slovenský reprezentant, také v barvách týmu KTM, Stefan Svitko. Nejlepšími Čechy se v této kategorii stali, David Pabiška s třicátým čtvrtým místem a Jan Veselý, na místě sedmdesátém prvním.
Celkové pořadí automobilů
Kategorii automobilů ovládl již po několikáté Francouz Peterhansel, který se letošního Dakaru účastnil s továrním týmem Puegeot. V patách mu byl loňský vítěz Nasser Al-Attiyah se speciálem Mini. Mnoho očí se v této kategorii upíralo také na Francouze Loeba, který se před nedávnem rozhodl ukončit své působení ve WRC týmu Citroënu a přešel k týmu Peugeot. Po skvěle vydařeném úvodu, měl ale Loeb nehodu, kvůli které nabral velkou ztrátu na čelo. Ze svého prvního Dakaru si ale i tak přiváží skvělé osmé místo. Na místě čtrnáctém se na svém prvním Dakaru umístil Čech Martin Prokop a těsně za ním, na místě šestnáctém, skončil další český reprezentant, Miroslav Zapletal.
Celkové pořadí kamionů
V České republice je tradičně nejsledovanější kategorie kamionů. V té se o vítězství přetahovaly vozy Kamaz a Iveco. Závod do vítězného konce nakonec dotáhl nizozemský pilot Gerard de Rooy s Ivecem. Se ztrátou hodiny a deset minut, se do cíle dostal rus Madeejev. Bohužel českým reprezentantům v této kategorii nepřála štěstěna. Největší naděje vkládali naši fanoušci do známých jmen jako je Loprais, Vrátný, Kolomý a Macík. Bohužel žádný z jmenovaných se neprobojoval mezi deset nejlepších závodníků. Vrátný skončil na místě šestnáctém, Kolomý na místě sedmnáctém, Macík na devatenáctém a Randýsek skončil čtyřicátý. Nejrychlejším Čechem v kategorii kamionů stal Jaroslav Valtr, který dokončil závod na skvělém osmém místě, hned za ostříleným Rusem Nikolaevem s Kamazem.
Foto zdroj: Mini, Michelin, Tatra, PixieBay, Loprais