Vozidlo Údržba a Servis
🕓 7 min

Houpající otáčky motoru – Co způsobuje kolísání otáček a jak to opravit

Tento docela nepříjemný problém znají všichni majitelé starších vozů. Houpající otáčky jsou velice nepříjemné a to tím, že nám vůz může nepříjemně drnčet, má to samozřejmě vliv na spotřebu paliva a nebo zkrátka není schopné akcelerovat dle našeho očekávání. Dnes se na toto téma zaměříme a zkusíme si o něm říci něco málo více.

Co se v článku dozvíte Zobrazit

    Normální otáčky

    Abychom zjistili, že je něco špatně je dobré nejprve vědět, co je vlastně dobře. Průměrné otáčky na volnoběh u většiny vozů jsou kolem cca 900 ot/min. Nelekejte se však, že pokud dáte vůz na diagnostiku a vůz vám ukáže otáčky v rozmezí kolem 850 ot/min., že je něco špatně. Věřte, že ne a vše je v pořádku. Navíc se volnoběžné otáčky mohou lišit, a proto si vždy ověřte optimální otáčky pro váš daný vůz. Otáčky by i během akcelerace měly krásně a plynule stoupat a mělo by to probíhat tzv. lineárně. Jakékoli cukání, zasekávání a nebo nemožnost dalšího vytočení do maxima je špatně.

    Proč má můj vůz po startu vyšší otáčky?

    U mnoho vozů se nám při startu mohou otáčky navýšit a toto může mít hned několik důvodů:

    Chladné počasí a teplý či studený motor

    V chladném počasí mohou být volnoběžné otáčky vyšší, protože motor se chce rychle ohřát, a proto potřebuje bohatší směs. To se však může někdy stát i bez chladného počasí. Proto si pamatujme, že volnoběžné otáčky se mohou u teplého a studeného motoru lišit. Vliv na vyšší otáčky u studeného motoru může být i ten fakt, aby se rychleji zahřál katalyzátor a motor nevypouštěl takové množství škodlivin.

    Elektrická a multimediální zařízení včetně klimatizace

    Tyto všechny aspekty mají vliv na volnoběžné otáčky. Pokud máme zapnuté světla, klimatizaci a další multimediální zařízení je třeba, aby alternátor vyvinul více proudu a na to právě potřebuje výkon motoru, který jej pohání. Motor na tuto skutečnost musí reagovat zvýšením svého výkonu, kdy to je právě důvod zvýšení otáček.

    Co způsobuje nepravidelné nebo houpající otáčky

    Jak již zaznělo, výše otáček na volnoběh mají určité parametry, které jsou důležité pro správný chod. Stejně tak mají určité parametry ve zrychlení i během samotné jízdy. Nyní se podíváme na to co je špatně.

    Neprůchodný, či znečištěný vzduchový filtr

    Tato zdánlivě banální hloupost nás může vcelku pěkně potrápit. Kvůli jeho znečištění, nebo neprůchodnosti se totiž k válcům nedostává dostatečné množství vzduchu. To může mít za následek kolísání otáček, špatné akcelerování, či u vozů vybavených karburátorem dokonce zhasnutí motoru při akceleraci, kdy se tzv. udusí.

    Ucpaný palivový filtr

    Ucpaný palivový filtr nám může dokonce způsobit to, že nikam neodjedeme, neboť přes něj palivo nedoputuje do válců. Pokud je přicpaný, tak většinou volnoběžné otáčky nekolísají, kdy se situace mění při zrychlení a my tak můžeme pozorovat cukání vozu při akceleraci, kvůli nedostatečně bohaté směsi a nebo tzv. pocit, že nás někdo drží za záda. Zkrátka, jakoby se našemu vozu do zrychlení vůbec nechtělo.

    Zapalovací svíčky, kabely, cívky

    Pokud nám vypoví službu zapalovací svíčka, kabel a nebo samotná cívka může to způsobit, že například čtyřválcový motor nám najednou pojede pouze na tři válce. Motor může začít vylučovat nepříjemné zvuky, tarokovat (nepravidelný chod) a ztratit výkon. Což vám navodí pocit, že nám každou chvíli motor vyskočí z vozu ven. Proto je třeba pravidelně svíčky měnit a kontrolovat správnou funkci cívky i kabelů.

    Váha vzduchu

    Váha vzduchu je velmi častým prvkem houpajících se otáček na volnoběh. Zvýšení spotřeby a dokonce špatné akcelerace, či nemožnost vytočení motoru. Ideální zjištění tohoto problému je použití diagnostiky. U této poruchy nám také může svítit kontrolka motoru.

    Škrtící klapka

    Znečištěná, nebo zasekávající se škrtící klapka nám život velmi znepříjemní. Může způsobit nepravidelné otáčky, špatnou, či znemožněnou akceleraci a dokonce i zhasínání motoru. Řešení problému spočívá ve výměně, nebo vyčištění.

    Lambda sonda

    Lambda sonda je vyhodnocující a diagnostický prvek našeho vozu. Většina vozů má v dnešní době dvě lambdy a to před a za katalyzátorem. Její vada se projeví rozsvícením kontrolky motoru, škubáním při akceleraci a hlavně zvýšením spotřeby paliva. Tuto závadu diagnostikujeme za pomocí diagnostiky.

    Ucpání DPF filtru a regenerace

    Při regeneraci DPF může motor kvůli jeho vypálení navýšit otáčky a motor, tak může mít mírně nepravidelný chod. Stejně tak, k jeho nucené regeneraci je třeba značné zvýšení volnoběžných otáček. Na druhou stranu jeho ucpání nám může způsobit jízdu v nouzovém režimu a nemožnost vytočení motoru. Jeho úplné ucpání nám může způsobit nemožnost vůbec vůz nastartovat, či jej udržet v běhu.

    Ucpaný katalyzátor

    Ucpaný katalyzátor se většinou projeví ve vyšších otáčkách. Volnoběh většinou vcelku drží stejně. Ale při akceleraci se autu zkrátka nechce. Jakoby jej někdo držel za zadek a my, tak jen horko těžko dokážeme motor vytočit. Řešením je výměna a nebo čištění. Tento problém má za následek i navýšení spotřeby a možné zničení motoru kvůli vracejícím se spalinám.

    Špatný vstřik

    Špatný vstřik nás potrápí cukáním vozu při akceleraci, nadměrnou tvorbou dýmu, kolísáním volnoběžných otáček. Zde je varianta výměna dílu a nebo jeho repas.

    Vadné turbo

    Vadné turbo nám způsobí například spotřebu oleje a dým z výfuku. Může nám také způsobit nouzový režim, kdy auto zkrátka nevytočíme více než 2500 až 3000 ot/min.

    Zasekávající se plynové lanko, nebo plynový pedál

    Toto je nešvar starších vozů a dnes poměrně archaický. Ale zasekávající se plynové lanko nám může způsobit vysoké volnoběžné otáčky, nebo cukání a nerovnoměrné otáčky při zrychlení. To samé platí i pro zasekávající se plynový pedál.

    Závada motoru

    Toto je nejfatálnější a nejhorší věc, která nás může potkat a to, že začíná tzv. vynechávat samotné srdce našeho motoru.

    Opotřebované pístní kroužky a vadné písty

    Ty se projevují zvýšenou spotřebou oleje, nízkým výkonem, neochotou jít do otáček a špatnými starty. To má následek snížení komprese motoru. Pokud je píst v posledním tažení může dojít k jeho zablokování a tím k fatálnímu poškození celého motoru. U motoru se zvýší kouřivost na černý, šedý dým.

    Vadná hlava válců

    Ta se projeví zvýšením spotřeby vody a ztrátou komprese. Vodu pak můžeme naleznout v prostoru pístu a nebo na žhavících, či zapalovacích svíčkách. Toto má za následek ztrátu výkonu a stou spojenou neochotu jít do otáček, či jejich kolísání.

    Propálené a vadné ventily

    O tomto problému velmi ví majitelé motorů 1.2 HTP, kde je toto velmi častou příčinou vrakování, nebo prodejů jejich aut. Takto poškozený vůz cuká a ztrácí výkon hlavně ve špičce.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *