Kontrolka žhavení se rozsvítí během předehřívání dieselového motoru. Co ale dělat v případě, že bliká, zůstává svítit i při jízdě nebo se vůbec nerozsvítila? Zatímco v některých případech je na místě vyhledat autoservis, v jiných situacích si zvládnete poradit sami.
Kontrolky v autě není dobré přehlížet. Když se na palubním počítači rozsvítí nebo začne blikat něco neočekávaného, včas zareagujte. Znamená to, že senzory zjistily něco, co brání autu v hladkém fungování a potencionálně by ho to mohlo i poškodit. Zatímco některé situace s kontrolkami moc dobře známe – při nastartování se rozsvítí a zase zhasnou, co nám vlastně dává najevo blikající kontrolka žhavení?
Kontrolka žhavení připomíná oranžovou spirálu
Kontrolka žhavení vypadá jako spirála a má oranžovou barvu. Ohlásí se vždy, když se auto před startem žhaví. Jakmile zhasne, je čas začít startovat. Může se stát, že se buď vůbec nerozsvítí, nebo naopak po startu nezhasne či spustí blikání.
Jestli máte benzinové auto, tak se vás tento problém netýká. Tento symbol totiž mají jen vozy s dieselovým motorem. Na rozdíl od kontrolky brzd je dost vysoká pravděpodobnost, že sami neodhalíte, v čem je problém a proč se kontrolka rozsvítila. Přesto jsme pro vás sestavili seznam nejčastějších závad. Zručnější z vás se do toho mohou svépomocí pustit.
Co znamená, když se nerozsvítí, svítí nebo bliká kontrolka žhavení?
Jestli kontrolka žhavení po startu stále svítí, pravděpodobně to ukazuje na závadu v systému žhavení.
Nerozsvícená kontrolka zase ukazuje na problém v řídící jednotce vozu nebo také závadu v žhavení.
Blikající kontrolka žhavení většinou znamená, že lze pokračovat v jízdě. Ideálně ale do nejbližšího servisu. Jednat se například může o závadu vznětového motoru nebo problém ve spínači brzdového pedálu. V některých případech může také dojít ke snížení výkonu vozidla. Problém ve spínači brzdovém pedálu poznáte jednoduše, že vám nesvítí brzdová světla. Pozor, v tomto případě není možné pokračovat v jízdě, abyste nedostali vysokou pokutu od policie, protože řídíte vozidlo, které není způsobilé jízdě na silnici.
Nejčastější příčiny jsou:
- porucha ve spínači brzdového pedálu,
- porucha čidla teploty výfukových plynů,
- porucha snímače polohy regulačního šoupátka,
- nebo také porucha vstřikovačů,
- porucha žhavících svíček.
Nejčastější příčinou je problém ve spínači brzdového pedálu. Tuto závadu poznáte podle toho, že nesvítí brzdová světla a zároveň jste mohli normálně nastartovat a jet. Pozor. Jestli je vadný brzdový spínač, není moudré pokračovat v jízdě. Raději si zavolejte odtahovou službu nebo požádejte známého. Takové auto přece jenom není způsobilé k provozu, a to už zavání pokutou – kdyby vás tedy zastavila policie.
Dá se brzdový spínač opravit svépomocí? Jestli se počítáte mezi zručné kutily, tak ano. Stačí koupit nový a vyměnit si ho. Vždy ale raději sáhněte po kvalitním komponentu než nějakém podezřelé levném. Jestli si spínač vyměníte sami, ušetříte cca 800 Kč za servis. Součástka sama stojí jen pár stovek.
Co byste si ještě mohli opravit doma sami jsou žhavicí svíčky. I ty totiž někdy mohou být příčinou, toho, proč kontrolka žhavení bliká. Ale počítejte s tím, že výměna není jen tak. Místo otvoru musíte i řádně vyčistit a je s tím tak trochu „piplačka“.
Co dělat, když bliká žhavení a došlo ke ztrátě výkonu?
Auto ztrácí výkon a začala blikat kontrolka žhavení? Nejspíš se porucha týká motoru. Nejčastěji jde o problém s turbem, které může být buď opotřebované nebo zanesené. Jestli jste vůbec nenastartovali, může být problém v nastavovači množství paliva, nikoli v baterii samotné.
Návštěva servisu je nejlepším řešením
Jestli nepatříte mezi mechaniky-amatéry nebo jste nezjistili, v čem je problém, prostě zajeďte do autoservisu. Tam vám provedou diagnostiku a rovnou navrhnou i případné opravy. Existují sice závady, které si zvládnete opravit sami, ale jak už jsme říkali, není jisté, že závadu sami odhalíte. Někdy je lepší ušetřit nervy a raději si připlatit.
Pokud se vám závada stala v blízkosti autoservisu, kam běžně jezdíte, tím lépe pro vás. Jestli jste ale někde na cestách, zkuste si prověřit, jestli v okolí není nějaký servis se specializací na dieselové motory. Na fórech lidé často zmiňují, že oproti autorizovaným servisům vyjde levněji.
Nejčastější otázky a odpovědi
Kontrolka žhavení vypadá jako spirála a má oranžovou barvu. Ohlásí se vždy, když se auto před startem žhaví. Jakmile zhasne, je čas začít startovat. Může se stát, že se buď vůbec nerozsvítí, nebo naopak po startu nezhasne či spustí blikání.
Jestli kontrolka žhavení po startu stále svítí, pravděpodobně to ukazuje na závadu v systému žhavení. Blikající kontrolka žhavení většinou znamená, že lze pokračovat v jízdě. Ideálně ale do nejbližšího servisu. Jednat se například může o závadu vznětového motoru. Nerozsvícená kontrolka zase ukazuje na problém v řídící jednotce vozu nebo také závadu v žhavení.
Auto ztrácí výkon a začala blikat kontrolka žhavení? Nejspíš se porucha týká motoru. Nejčastěji jde o problém s turbem, které může být buď opotřebované nebo zanesené. Jestli jste vůbec nenastartovali, může být problém v nastavovači množství paliva, nikoli v baterii samotné.
Jestli nepatříte mezi mechaniky-amatéry nebo jste nezjistili, v čem je problém, prostě zajeďte do autoservisu. Tam vám provedou diagnostiku a rovnou navrhnou i případné opravy. Existují sice závady, které si zvládnete opravit sami, ale jak už jsme říkali, není jisté, že závadu sami odhalíte. Někdy je lepší ušetřit nervy a raději si připlatit