Pro řidiče Autoškola
🕓 6 min

Kruhový objezd – přednosti, blikání a jízda v pruzích

Kruhové objezdy jsou v České republice velmi rozšířené. Zejména kvůli bezpečnosti nahrazují klasické křižovatky. Řada řidičů ale stále pořádně neví, jak se po kruhových objezdech vlastně jezdí. Každopádně platí, že pokud řidiči kruhový objezd správně využívají, je jízda i následný provoz plynulejší i snadnější. 

Obsah Zobrazit

    I na kruhových objezdech platí jasná pravidla, které řidiči musí dodržovat. Pár let starý španělský výzkum od společnosti AXA každopádně ukazuje, že až dvě třetiny řidičů neví, jak správně a bezpečně kruhovým objezdem projet. 

    První pravidlo je v podstatě jednoduché. Každé auto by na kruhový objezd mělo vjíždět v malé rychlosti. Hlavní význam kruhových objezdů totiž spočívá v tom, že zpomalují všechna projíždějící auta tak, aby jejich případný střet proběhl v co možná nejmenších rychlostech.

    Americká studie ukazuje, že existence kruhových objezdů vedla ke snížení nehodovosti na území USA až o 39 procent. Počet těžce zraněných se zároveň snížil až o 76 procent a počet usmrcených o 90 procent. Z tohoto výzkumu tedy plyne, že budování kruhových objezdů dává za účelem zvýšení bezpečnosti na silnicích smysl.

    Co je to vlastně kruhový objezd?

    Tento článek se celý točí kolem kruhového objezdu. I proto je vhodné, aby došlo ke stanovení jeho alespoň částečného objasnění a popisu. Jde vlastně o křižovatku kruhového tvaru, pro kterou se v průběhu let vnesly i další možná označení. Často je kruhový objezd pojmenován i jako okružní křižovatka nebo také rondel. 

    Jak používat blinkry na kruhovém objezdu

    Prvních několik pravidel při jízdě na kruhových objezdech se týká blinkrů. Blinkr je potřeba používat jen při předjíždění z pruhu do pruhu a následně i ve chvíli, kdy dochází k opuštění kruhového objezdu. Vyhněte se mu hlavně při vjíždění na rondel, neboť v takové chvíli je víceméně všem řidičům jasné, že budete pokračovat doprava. Alternativa totiž v takové situaci není a případné blikání by mohlo mezi řidiči způsobit jen zbytečné zmatky.

    Je třeba myslet na to, že při opouštění kruhového objezdu je vhodné začít blikat v ideální okamžik. Nikoliv jen těsně před odbočkou, ale s dostatečným předstihem. Při opouštění kruhového objezdu rovněž platí povinnost respektování přikázaného směru jízdy.

    Přednost na kruhovém objezdu

    Ten, kdo na kruhový objezd vjíždí, dává všem ostatním řidičům přednost. Ačkoliv tuhle poučku má v sobě řada řidičů dlouhodobě zakořeněnou, v zákoně něco takového chybí. Proto je vždy potřeba sledovat potřebné svislé i vodorovné značky.

    V případě kruhových objezdů se řidiči mohou setkat s čtyřma základními značkami. Tou první je „Dej přednost v jízdě“, další je „Stůj, dej přednost v jízdě“ a samotná značka „Kruhový objezd“ nebo značka „Křižovatka s kruhovým objezdem“. Počátkem roku 2016 ale vešla na území České republiky v platnost vyhláška, která zrušila povinnost umístění dopravních značek před objezdem. Pokud by tedy některá z těchto značek chyběla, tak platí klasické pravidlo pravé ruky a musíte tak dát přednost vozidlům, která přijíždějí ke kruhovému objezdu. V praxi se s tím však setkáte jen velmi zřídka, ale je dobré to mít na paměti a dávat si na to pozor, tam kde to neznáte.

    Dopravní značka Dej přednost v jízdě!
    Dopravní značka Dej přednost v jízdě
    Dopravní značka Stůj, dej přednost v jízdě!
    Dopravní značka Stůj, dej přednost v jízdě!
    Dopravní značka Kruhový objezd
    Dopravní značka Kruhový objezd
    Dopravní značka Křižovatka s kruhovým objezdem
    Dopravní značka Křižovatka s kruhovým objezdem

    Dopravní předpisy říkají, že pravidlo pravé ruky obecně platí na všech komunikacích. Týká se to tedy třeba i parkovišť, polních cest nebo lesních cest. Neplatí naopak v situaci, kdy se řidič napojuje na silnici z obytné zóny. Pokud základní pravidlo pravé ruky porušíte, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 500 korun a zároveň mohou správní orgány udělit až čtyři body. Navíc platí, že pokud se vám „podaří“ podobný přešlap učinit dvakrát během dvanácti měsíců, můžete v krajní situaci přijít o řidičský průkaz až na dobu půl roku.

    Značka Kruhový objezd a Dej přednost v jízdě
    Značky Dej přednost v jízdě a Kruhový objezd

    Víceproudé kruhové objezdy

    V případě víceproudých kruhových objezdů pak záleží na tom, jestli je kruhový objezd s nebo bez průběžného pruhu. Pokud se průběžný pruh vyskytuje, mají řidiči v pravém pruhu možnost na kruhový objezd vjet a ostatním řidičům, které se na kruhovém objezdu vyskytují, přednost nedávají. Pokud průběžný pruh každopádně chybí, musí řidiči dát přednost všem vozům, které po kruhovém objezdu zrovna jedou.

    Kruhový objezd s průběžným pruhem poznáte podle značky „Uspořádání jízdních pruhů“, která informuje o počtu a uspořádání jízdních pruhů. Dalším ukazatelem je vodorovné značení, které ohraničuje průběžný pruh.

    Dopravní značka Uspořádání jízdních pruhů
    Dopravní značka Uspořádání jízdních pruhů

    Přejíždění z pruhu do pruhu

    Řidiči na kruhovém objezdu musí dodržovat jasné pravidlo, které se týká respektování přikázaného směru. V případě, že se rozhodnou svůj pruh změnit, nesmí ohrozit ani omezit řidiče, kteří jedou v jízdním pruhu, do kterého zrovna přejíždějí. Zároveň platí, že musí včas dát znamení o změně směru jízdy.

    Přednost tedy v takových situacích dává řidič, který se rozhodne měnit směr, a to bez ohledu na to, ve kterém pruhu zrovna jede. Pokud se nacházíte ve vnitřním pruhu, vůz v tom vedlejším vám není povinný dávat přednost. Může tedy pokračovat v jízdě. To stejné platí i v situaci, pokud jste do kruhového objezdu zrovna vjeli a máte zájem se přeřadit do vnitřního pruhu. V takové situaci platí, že auta zde kroužící mají přednost. 

    Zajímavosti o kruhových objezdech

    Zde je několik zajímavostí o kruhových objezdech ve světě:

    • Nejsložitější kruhový objezd na světě: V Anglii, konkrétně ve městě Swindon, se nachází jeden z nejpodivnějších kruhových objezdů na světě. Tento objezd se skládá z hlavního kruhového objezdu, který je obklopen sedmi menšími kruhovými objezdy.
    • Nejznámější kruhový objezd: V Paříži se nachází jeden z nejznámějších kruhových objezdů na světě, který obklopuje slavný Vítězný oblouk.
    • Největší kruhový objezd na světě: V Malajsii se nachází největší kruhový objezd na světě.
    • Podmořský kruhový objezd: Existují i podmořské kruhové objezdy, které jsou technickým zázrakem a umožňují plynulý provoz pod vodou.
    • Zajímavé designy kruhových objezdů: Ve světě existují různě řešené kruhové objezdy, které nejen zlepšují provoz, ale také přidávají estetickou hodnotu městům a oblastem, ve kterých se nacházejí.

    Závěr

    Pokud se řidič rozhodne vjet na kruhový objezd, který je opatřený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě“ nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“, musí dát přednost v jízdě všem vozidlům i jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu. Pokud je umístěna pouze značka „Kruhový objezd“, platí standardní pravidlo pravé ruky.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *