Zajímavosti
🕓 4 min

Kultovní auta – ŠKODA 130 RS – 1. díl

Legendární ŠKODA 130 RS

V šedesátých letech vyjel z vrat mladoboleslavské automobilky přelomový vůz: Škoda 1000 MB. Embéčko bylo sexy i v celosvětovém měřítku, mělo litrový (no jasně, proto ten název) motor vzadu a našlápnuto na solidní závodní kariéru. Na konci šedesátých let se pak objevila stovka a stodesítka, rok 1970 přinesl Škodu 110 R kupé, která se vyráběla v Kvasinách, a o dva roky později 120 S Rallye, nejpoužívanější soutěžácké auto na našich tratích sedmdesátých let.

Stodvacítku pak následovala stotřicítka, auto, které čekala velká budoucnost zejména v závodech na okruzích, ale také do vrchu i v soutěžích. Na vývoji kupé s továrním kódem 735 se podílelo celkem asi pětadvacet lidí. Otcem stotřicítky je bývalý soutěžní spolujezdec a konstruktér Leo Hnatevič (zemřel loni v lednu v 77 letech), techniku měli na starosti Jan Nepomucký a Karel Jabornický, kteří navrhli zadní nápravu s vlečenými rameny a šikmou osou. Na spalovacím prostoru motoru o objemu 1289 ccm pracoval, dokonce ve vlastních prostorách, závodník Josef Michl.

Aby nebyla stotřicítka těžká, byly některé její části z hliníku – přední kapota, střecha a vnější části dveří. Okna, kromě čelního, měla kvůli odlehčení pro změnu z makrolonu. Pro lepší využití výkonu vozu byla vyvinuta nová, pětistupňová převodovka a spolu s ní dostala škodovka i novou, odolnější a jednodušší spojku.

Škoda 130 RS byla původně homologována jako čtyřmístný vůz, sériová verze měla v roce 1975, tedy v roce homologace, celých 74 kW neboli sto koní. O dva roky později byla pětistupňová převodovka kvůli změně pravidel a nové homologaci nahrazena čtyřstupňovou, a tehdy se do aut začal montovat motor se zvětšeným vrtáním. Objem stotřicítky se zvýšil na 1299,3 ccm a její výkon dosáhl 142 koní.

Úspěchy Škody 130 RS

Na okruhu se představila Škoda 130 RS již v roce 1975, první oficiální závod odjely na Velké ceně Brna s pětistupňovou převodovkou. V roce 1976 změnila FIa pravidla a tak po nové homologaci stotřicítky startovaly opět až v roce 1977. O rok později se účastnily již dvě stotřicítky Poháru míru a přátelství a také Mistrovství Evropy značek, za jejich volantem se střídali jezdci ing. Josef Michl, Milan Zapadlo, Josef Samohýl, a také Angličanka Sue Tucker Peake, kterou v Zolderu nahradila Christine Becker. Na konci sezóny Škoda získala v seriálu  třetí pozici.

Největšího úspěchu dosáhly stotřicítky v roce 1981 a to za celkem nepříjemných podmínek – automobilka přestala být závodění, spíše tedy osobám závodníků, nakloněna a tak si jezdci museli servis řešit sami a k tomu bojovali s komunistickou mašinerií. Přesto se oběma týmům ve složení Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge, Jan Šenkýř, Václav Bervid, Petr Samohýl a Josef Michl podařilo získat absolutní vítězství a titul Mistrů Evropy značek v závodech na okruzích. Po konfliktech s vedením automobilky byl závodní tým nakonec rozpuštěn a jezdci se o své vozy začali starat sami doma. Díky tomu úplně nezmizely z povrchu zemského a například stotřicítka Josefa Michla jezdí dodnes – po dvaceti letech v garáži se opět postavila na start s historickou homologací a od té doby už desetkrát vyhrála Mistrovství Evropy v závodech historických automobilů do vrchu.

„Stotřicítka“ jako vítěz Rallye Monte Carlo

Stotřicítka uměla jezdit i soutěže – už v roce 1976, kdy se představila, s ní dvojice Václav Blahna – Lubislav Hlávka zvítězila ve třetím ročníku Rallye Škoda. O rok později tatáž dvojice zvítězila v Rallye Monte Carlo ve své třídě A do 1300 ccm (kde tovární vozy nedojely) a začal s  ní jezdit známý seveřan John Haugland. Až do roku 1983, kdy skončila stotřicítkám homologace, úspěšně závodily na evropských rally, na Rallye Akropolis se dokonce umístily na osmém a devátém místě v absolutním pořadí!

Škoda 130 RS je dodnes nesmírně populární, a to nejen v našich končinách, ale také po celé Evropě, což mohou dosvědčit všichni majitelé těchto historických závodních aut. Pokud chcete i vy vidět stotřicítku v akci, zajeďte si v červnu do Šternberka, kde se koná Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu.

Kultovní auta: Lancia Delta Integrale – 2. díl

Kultovní auta: Audi Quattro – 3. díl

Kultovní auta: Peugeot 205 Rallye – 4. díl

Kultovní auta: Lancia Stratos – 5. díl

Kultovní auta: Ford RS2000 – 6. díl

Picture of Marek Hervíř

Marek Hervíř

Nadšenec do všeho, co jen trochu smrdí benzínem. Zároveň také spoluzakladatel magazínu Autotrip.cz. Nejvíce ho baví auta, "se kterými si člověk může více hrát a cítí odezvu při každém manévru". Nejčastěji pro vás Marek připravuje různé návody, postupy a informační články.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *