Domů » Pro řidiče » Musí mít vozík povinné ručení?

Musí mít vozík povinné ručení?

0

Jakožto národ se zalíbením ve víkendech na chatách k nám vozíky prostě patří. Co se nevleze do auta, tak to své místo najde právě v přívěsném vozíku. Má spoustu kladů. Jednoduše a rychle ho připojíte za auto a naložíte do něj co hrdlo ráčí. Tedy co dovolí maximální hmotnost nákladu. Jak je to ale s vozíky v případě nehody? Proč se na něj vztahuje povinné ručení? Na to se teď podíváme.

Musí mít vozík povinné ručení?
Trailer Follower Rust Car Rusted Towbar

Zákon je neoblomný

Obecná pravidla zní tak, že pojištěno musí být každé motorové vozidlo pohybující se po veřejné komunikaci. Výjimkou nejsou ani tažné vozíky, které vlastně žádný vlastní pohon nemají. Neplatí tak častý omyl, že stačí pojistit tažné vozidlo. Povinné ručení musejí mít sjednané jak auto, tak i vozík.

Vzít musíme v potaz už jen to, že mají vlastní registrační značku a technický průkaz. Je tedy logické, že potřebují vlastní zelenou kartu. Podle statistik se na území České republiky vyskytuje více než 750 000 vozíků kategorie 01 (nebrzděné, do 750 kg).

TIP: Podívejte se na článek s názvem Technická kontrola od A do Z. Na tohle pozor!

Kdo zavinil nehodu?

Tažné vozidlo

Připojením vozíku za tažný automobil vzniká souprava, jíž udává do pohybu právě tažné vozidlo. Proto se na něj vztahuje veškerá odpovědnost v případě nehody, tudíž se škoda platí ze sjednaného povinného ručení pro tažný automobil. Dokonce se to vztahuje i na situaci, kdy se nesprávně připojený vozík uvolní a způsobí nehodu. Tažné vozidlo přece uvedlo onen vozík do pohybu.

Přípojný vozík

I vozík se ale může stát viníkem nehody. Za všechno přece nemůže pouze tažný automobil. Je to v případech, kdy nebyl rozpohybován silou vozidla. Druhá možnost nastává u samostatně brzděných vozíků, kde vytečené provozní kapaliny způsobí ekologickou škodu. V těchto případech se veškeré škody platí z povinného ručení vozíku.

Vozík i tažný automobil

U některých situací se ale vina nedá jednoznačně určit. A přesně v těch se škoda rozdělí mezi vozík i tažný automobil. Jak si takovou situaci ukázat v praktické události? Během jízdy se uvolnil vozík v následku prokazatelné technické závady, nebo se vychýlil do protisměru. Následně způsobil škodu. Zásadní je tedy ona technická závada na připojení.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Nejnovější články