Zajímavosti Žebříčky
🕓 11 min

Proč koupit ojetou Škodu Fabia II? Plusy, mínusy a tipy na motory

Psal se rok 2007 a Škoda začala prodávat nový model Fabia označen jako druhá generace. Pro mnohé, jako mě, to bylo zklamání pro stránce vzhledu, ale dokázala předčít první generaci?

Obsah Zobrazit

    Každý si přijde na své

    Jak zaznělo výše, Škoda Fabia 2 je auto, které má pár much na kráse, ale cílí na širokou paletu uživatelů. K dostání je ve verzi combi, nebo hatchback. Díky tomu poslouží, jak důchodci, začínajícímu řidiči, ženám, tak i rodinám s dvěma dětmi. 

    Proč koupit Fabii 2?

    V úvodu, byť je mé drobné zaujetí vůči Fabii 2 trošku znatelné, musím uznat, že se nejedná o špatný vůz. Výhodou koupě může být právě celkem dobrá cenová dostupnost, levné servisní náklady, jisté servisní zázemí, určitá všestrannost a oblíbenost domácí značky. Výhodou bude i zastoupení dílů karoserie z vrakovišť (což neberte zle ba naopak zde bych to viděl jako výhodu), kde nalezneme mnoho pokladů za pár korun.

    Většina vozů je právě ve verzi kombi, což dává smysl. Fabie je ideálním vozem z bodu A do bodu B. Pokud zvolíme dobrou motorizaci, nebude stát ani mnoho na povinném ručení.

    Cenovka

    Jistě vás napadne, kolik právě taková Fabie 2 stojí a je to vcelku důležité téma. Cenovka dvojkové Fabie začíná kolem 30 000 Kč až po 240 000 Kč, kde nalezneme verze RS. Cenové rozpětí a nabídka je opravdu velmi široká a je pouze na nás, na jakou cenovou kategorii přistoupíme a kolik jsme ochotni, či schopni platit. Já osobně bych se u tohoto vozu pohyboval kolem 50 000 Kč, alespoň u prvních let výroby, a pokud bych hledal opravdu pěkný kousek bylo by třeba zacílit na cenu kolem 80 000 až 100 000 Kč.

    Jaký zvolit motor?

    Hned v úvodu je dobré kouknout na motory, a pak se zaobírat zbytkem. Fabie 2 nabízí vcelku širokou škálu motorů, kdy si troufnu říci jsem krom 1.4 TSI měl v rukou všechny. Ne všechny jsou však stejně spolehlivé a výkonné. 

    1.2 HTP

    Tento velmi rozšířený tříválcový motor má pod kapotou mnoho kousků Fabií. Tento motor byl nabízen ve výkonu 44 kW a 51 kW. Jeho problémy i pověst je velmi známá, kdy za většinu potíží stál katalyzátor, který byl umístěn nebezpečně blízko motoru. Problémy byly i s rozvody, které se částečně snažila automobilka řešit.

    Větší zlom však nastal po roku výroby 2010 (facelift), kdy byl vyřešen hlavní problém s katalyzátorem a došlo k výměně rozvodového řetězu z článkového na ozubený (od r. v. 2009). Kdy se dá opravdu tento motor označit za spolehlivý je rok 2011 s normou Euro 5, v těchto verzích se dá tento motor označit za spolehlivý ve všech výkonových verzích.

    1.4 16v

    Pod kapotu Fabií se dostala i známá čtrnáctistovka. Bohužel, zde již není tak dokonalá, jako její 8v sestra z první generace, ale není úplně špatnou volbou a mnoho lidí ji upřednostňuje. Většinou se dozvíte o tom, že tento motor je spolehlivý, dobrý a věsměs spousty superlativ.

    Já bych k tomu ovšem měl několik výhrad. Především spotřeba je kolem 7l/100 km. Což nekoresponduje s velikostí vozu. Další věc je ta, že jsem viděl u několika těchto motorů selhat olejové čerpadlo. Na druhou stranu, pokud si člověk pohlídá rozvody (zde jsou ozubeným řemenem), olejové čerpadlo (nechá preventivně vyměnit) a bude se starat o olejový servis, pak je to jistě spolehlivá volba a nad spotřebou se bude dát mávnout rukou. Motor dosahuje výkonu 63 kW.

    1.6 16v

    Jedná se o poměrně vzácnou motorizaci, která není příliš rozšířená. Motor má vyšší spotřebu kolem 7,5l/100 km. Nicméně, má spolehlivý rozvodový systém, který pohání řetěz. V případě automatu zde najdeme spolehlivý 6 stupňový Aisin, který je jednou z nejlepších variant. Za mě se jedná o dobrý motor, kterému bych asi prominul i tu spotřebu.

    Vyskytnout se u něj může chrastění zdvihátek ventilů, ale to jsou řešitelné věci, začít mírně chrastit by mohl i řetěz (ale většinou drží velké porce km). Auto má solidní zátah, už od nízkých otáček díky 77 kW výkonu, ale nečekejte, že pojede o mnoho lépe než 1.4 16v. Za mě je to zajímavá rarita, která by zkrátka stála za “hřích”.

    1.2 TSI

    Zde zapůsobila doba turba a downsizingu. Tento motor vystřídal zmíněnou 1.6 a našel uplatnění na dlouhou dobu pro mnoho modelů. Motor se nabízel ve výkonech 63 kW a 77 kW. Motor si vysloužil pověst strašáka, ale za mě to tak horké nebude. Vybírejte modely po roce 2011, kdy byly nemoci s rozvody a ventily vychytanější.

    Motory trpí i na karbon, proto je dobré jezdit s ním nejezdit jen krátké trasy, ale občas jej tzv. vytáhnout dál, než na konec města, či dědiny. Není na škodu přilévat do paliva i aditiva. Ideální je zkrácení servisních intervalů, kde bych doporučoval výměnu oleje po 10 000 km. Rozvody měňte v kratších intervalech a v zimě hned nešlapejte po plynu, neboť se motor trošku déle ohřívá. Jízdní projev je za mě v pořádku a na autíčko má dost síly. Spotřeba je dobrá a dá se v pořádku jezdit okolo 6l/100 km.

    Škoda Fabia 2 motor 1.2 TSI
    Zdroj: NRMA Motoring and Services from Sydney, CC BY 2.0

    1.4 TSI 

    Nyní si povíme něco o tzv. vrcholu nabídky. Tento motor byl pouze ve verzích přívlastkem „RS“. S malinkou Fabii dokázal pohnout s grácií. Motor má výkonu na rozdávání, dopují jej dvě turba a jeho 132 kW a 250 Nm je základem zábavy.

    Motor má své typické problémy, kterými je pověstný i v jiných modelech, ale pokud kupujete verzi RS, počítáte s nějakou tou investicí. Tato verze je navíc podvozkově snížená a má také větší brzdy. Je dobré měnit olej dříve a hlídat si problémy, než propuknou. Je to vskutku rarita, která má své kupce.

    1.4 TDI-PD

    A máme tu jedno malé „pédéčko“. Za mě se jedná o vcelku povedenou kombinaci. Motor má tři válce a výkon 51 kW, nebo 53 kW. Na pohon malé Fabie bohatě stačí, má příznivou spotřebu, kdy se dá jezdit kolem 5l/100 km.

    Nevýhodou jsou vibrace a hluk linoucí se od motoru, zkrátka klasické PD. Motor je velmi choulostivý na výměny oleje a jeho specifikaci, proto při výběru dbejte na historii vozu. Rozhodně se vyhýbejte verzím s DPF, které si s motorem PD vůbec nerozumí. Motoru bych se nebál a přijde mi, jako dobrá varianta k tomuto vozu.

    1.6 TDI CR

    Doba pokročila a pod kapotu Fabie se dostal motor se vstřikováním Common Rail. Motor je kultivovaný, úsporný a na Fabii poměrně výkonný. Bohužel vždy bývá spojen s filtrem DPF. Pozor si dejte i na kvalitu nafty. Z pohledu investic, je trošku nebezpečnější než 1.4 PD, ale za to lépe pojede. Je znám v celé škále koncernových modelů.

    1.9 TDI-PD

    Máme zde posledního zástupce motorizace pro Fabii a to mé oblíbené PD. Tento motor je úsporný a zároveň dost silný pro malou Fabii, velkou nevýhodou však je prostor. Motor byl doslova do maličké Fabie vměstnán a něco dělat v motorovém prostoru, nebo měnit žárovku je tak velmi obtížné. Z tohoto hlediska i charakteru malého vozu, bych přece jen spíše volil variantu 1.4 PD.

    Co exteriér?

    Exteriér vozu je vždy záležitostí vkusu a stylu, či preferencí. Mě se osobně vzhled Fabie příliš nelíbí. Přijde mi takový kostrbatý a díky výště na mne Fabie působí, jako „koza“. Netroufl bych si však říci, že je vůz ošklivý, ale do mého vkusu zkrátka nezapadl, ale to je jen a pouze můj problém. Líbivější mi však přijde verze po FL. Na exteriéru toho není moc co vytknout, Fabie je zkratka svá a tak působí. Nejedná se o poslední módní výstřelek, ale rozhodně neurazí.

    Škoda Fabia 2 Combi

    Plechy jsou ve většině případů dobře zpracovány. Bohužel, však po letech nastává problém s korozí. Na tu se opravdu zaměřte na místech prahů, blatníků a víka kufru. Některé Fabie navíc vykvetli, už do dosti neopravitelných rozměrů, ale to tak bohužel s věkem bývá. Verze kombi na mě působí lepším a proporčně vyváženějším modelem.

    Co interiér vozu?

    V interiéru vozu došlo oproti první generaci ke změnám. Upřímně na mne interiér první generace působil lépe, u druhé generace je více tvrdých plastů a celkově je zpracování takové, „zvláštní“. Ne, že by bylo nekvalitní, vše má navíc své místo a dá se říci i opodstatnění, ale zkrátka, jak zaznělo výše s Fabii 2 jsme si nesedli.

    Zdroj: Herranderssvensson – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0

    Nicméně nemohu říci, že by byl interiér ošklivý, nebo horší než u konkurence, ba naopak. Přední sedadla jsou vcelku pohodlná, kaplička je přehledná a ovládací prvky po ruce. Středový panel se vždy liší dle konfigurace a vybavení vozu, ale i s manuální klimatizací se dá v pohodě žít a její nastavení je příjemné.

    Na zadní lavici je dost místa pro dvě dětské sedačky, ale tři pasažéři nebo tři sedačky zde zkrátka nevměstnáte. Zavazadelník je malý, pokud ovšem zvolíte verzi kombi, tak je vcelku fajn a nabídne dost prostoru i pro rodinu s dětmi. Velkou výhodou jsou i prolisy na 1,5l lahve v předních dveřích.

    Zdroj: Herranderssvensson – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0

    Jak jezdí?

    Po jízdní stránce je to fajn, alespoň mě se s malou Fabií jezdí dobře. Najel jsem s ní několik tisíc, jako s firemním vozem a stále jezdím, kdy musím říci, že si nemám vlastně na co stěžovat. Není to žádný trhač zatáček, ale jako dojíždědlo, nebo přibližovalo poslouží moc dobře. Komfort podvozku, je také dobrý a dokáže vcelku dobře tlumit nerovnosti. Řízení Fabie je takové „lehké“. 

    Fabie působí zkrátka lehounce a vzdušně a to se mi líbí. Hlavně verze HTP působí jako „dech“ – jedou lehounce a měkce, ovšem jízda po dálnici, nebo dlouhodobá jízda 90 km/h není pro Fabii HTP to pravé ořechové. Motor se pohybuje ve vyšších otáčkách, protože jeho zpřevodování není na takové přesuny stavěno a na řidiče to působí chvílemi až otravně. Jízdní vlastnosti bych na okrskách označil jako průměr, ale popojíždění po městě je nadprůměrné.

    Na co si dát pozor?

    Fabie 2. generace, už také bohužel nepatří mezi nejmladší ojetiny, proto si především dávejte pozor na korozi, protože některé kousky bývají velmi zrezlé. Obvyklá místa koroze jsou prahy, lemy blatníků, předěl mezi prahem a blatníkem, spodky dveří a páté dveře.

    Dále se zaměřte na úniky kapalin a to především na olej. Pokud auto bude brát olej a bude to více než 0,6l na 10 000 km dejte od něj ruce pryč. Zkontrolujte i to, zda Fabie nedýmí za studena, zde by to mohlo ukazovat na problémy s hlavou motoru (černý/šedý dým značí konzumaci oleje, bílý/namodralý značí spalování kapaliny).

    Další pozornost zaměřte na bourané kousky, některá auta měla těžký život a to především ta, která byla používána ve firemních flotilách. U dieselových verzí se zaměřte i na kontrolu dvouhmotového setrvačníku, protože jeho oprava může být vcelku nákladná. Vždy kontrolujte i původ vozu a zda nebyl vůz stočen. Prominout naopak můžeme nějaký ten vytlouklý čep, malé oděrky, dosluhující brzdové obložení. 

    Ceny dílů na Fabii 2 nejsou vysoké a v druhovýrobě seženeme vše doslova za pár korun. Kontrolujte vždy i veškeré vybavení vozu, jako jsou vyhřívaná sedadla, klimatizace, atd.. U některých kousků mohly zlobit kabelové svazky vedoucích od motoru k řídící jednotce.

    Konečný verdikt

    Škoda Fabia 2 není špatnou ojetinou. Jedná se o dostupný vůz, který má již něco za sebou, ale pořád by mohl v dobré motorizaci posloužit. O motorech jsme si řekli snad vše důležité a proto sami zvažte, jaký je ten pravý.

    Pro mladé rodiny a páry, bych přece jen doporučil verzi kombi, která dle prostoru dává větší smysl a bude se lépe prodávat i do budoucna. Vzhledem k postupu času opadl i zájem zlodějů o tyto ojetiny. Fabia je také výbornou volbou pro začínajícího řidiče, nabídne mu slušný základ a její ovladatelnost a rozměry začínajícím řidičům pomohou při manévrovatelnosti.

    Další výhodou je i široké servisní zázemí, možnost nakoupit díly z vrakoviště a dostupnost dílů v druhovýrobě. Vybírejte proto pozorně a nikdy kup takového vozu neuspěchejte, protože byť to vypadá mnohdy lákavě, tak je lepší zachovat chladnou hlavu a vybírat z více kusů, či v doprovodu mechanika.

    Hodnocení ojetiny: 6,75/10

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *