Zajímavosti Žebříčky
🕓 7 min

Rybářova garáž: Nejlepší ojetiny pro cesty k vodě

Komunita rybářů, do které se řadím i já má mnohdy problém sehnat ideální přibližovalo k naší milované vodě. Občas bychom totiž potřebovali tank s prostorností malé dodávky. Existuje tedy nějaký kompromis?

Zobrazit

    Rybářské problémy s vozy

    Většina rybářů řeší pár základních problémů, které jim mnohdy brání k nalezení ideálního vozu.

    Hodně věcí

    Největší problém mnoha moderních rybářů je velký objem zavazadel převážejících k vodě a mnohdy jejich limitující přepravní rozměry. Mnoho věcí je o délce jednoho metru a větší a to je mnohdy problém uložit do kufru vozu. Většina to řeší ukládáním těchto věcí na sedačky, to ovšem zásadně ubírá prostor ve voze.

    Problém s nezpevněnými cestami

    Hlavně rybáři jezdící na svá „tutová“ místa jezdí po nezpevněných cestách, kdy je třeba mnohdy brodit se blátem. Mnoho vozů proto trpí na tzv. „otrhaný spodek“, kdy tato část vozu nesmírně trpí. Mnohdy také tyto vozy uvíznou a je problém s průjezdností.

    Síla

    Kupodivu i tento fakt začínají moderní rybáři řešit. Mnoho z nich si kupuje karavany a tyto obytné přívěsy mnohdy dosahují velkých váhových objemů. Proto je důležité, aby ideální rybářský vůz i něco utáhl na kouli a poradil si s nákladem i do kopců.

    Fiat Panda 4×4

    Fiat Panda 4x4

    Nejen, že vás tento vůz nezruinuje spotřebou v žádném motorovém provedení, ale nedá se říci, že by jeho motory byly strašáci. Samozřejmně více bezproblémové jsou ty benzínové. Není to sice tahač velkých nákladů, ale pokud putuje většinou krajinou, jako osamělý lovec, tak vám Panda postačí a nabídne, až velmi nadprůměrné vlastnosti v terénu, kdy se s ní nemusíte bát nepohody.

    Servis je poměrně nízkonákladový a sehnat lze v široké paletě let výroby. Pozor však na korozi, na motory vykazující úniky kapalin. Vždy zkontrolujte i to, zda s Pandou přece jen v terénu nebylo zacházeno neopatrně v podobě orvaných plastů, deformovaných ramen a nadměrně poškozeného podvozku. Bohužel není to ideální tahač přívěsů ani žádný obr, ale pokud má kouli, tak si s vozíkem poradí dobře a jeho průjezdnost je skvělá.

    Fiat Freemont 4×4

    Fiat Freemont

    Je málo vozů, která by všechna výše uvedená kritéria splňovaly, avšak jeden z adeptů na univerzální klíč k úspěchu je Fiat Freemont. Má dobrou prostupnost terénem díky systému 4×4, nabízí mnoho místa a převeze, až 7 osob. Dále má vcelku dobré motory, kdy 2.0 JTD je v rámci možností úsporný a celkem spolehlivý. Jediný problém by mohl být s DPF a pak klasické neduhy vznětových motorů. Zvláštností je benzínová V6, kterou bych doporučil, ale hůře se shání. Nebál bych se zde ani automatické převodovky Aisin, která je dá se říci, pro daný vůz ideálním parťákem.

    Jeho vzhled je atraktivní a nezapře svůj původ v Dodge. Slušné ojetiny se začínají objevovat od 150 000 Kč. Pozor si zde dejte na zanedbaný servis, na brzdy, které jsou mírně poddimenzované již z výroby. Taky zkontrolujte spodek vozu, zda nebyl příliš zatěžován v terénu.

    Dacia Duster – první generace

    Dacia Duster

    Dacia Duster první generace je výborná rybářova volba a mnohdy „rybářský sen“. Jeho výhoda je velmi dobrý systém 4×4 původně od Nissanu a také nevídaná prostupnost terénem. Ohromnou výhodou je také levný servis a dostupnost náhradních dílů. Velmi bytelný je benzínový motor 1.6i, úplně špatný není ani diesel 1.5 DCI. Na Dusteru si pohlídejte korozi, stav podvozku, zda není oškubaný z terénu. Vyhněte se vozům s těžkým životem, jako vozy od lesů ČR a jiných služeb, kde se příliš nehledělo na vůz.

    Hlavně u dieselů chtějte kompletní servisní historii, u benzínu naopak nekupujte verze LPG opět bez patřičné servisní historie. Duster sice nenabídne prestiž, ani vysoký komfort, ovšem za to je to dříč. Nevýhodou je také fakt, že si Dustery drží ceny a pořízení pěkného kousku bude začínat spíše kolem 150 000 Kč. Na kouli utáhne sice karavan, ale v případě potřeby tahání karavanu sahejte po dieselu, benzín je vcelku slabý a pomalý.

    Volkswagen Multivan T4

    Volkswagen Multivan T4

    Tohle je vrcholný sen rybářů. Multivan je nejen prostorný, pohodlný a uveze 7 osob, ale verze T4 disponovala velmi dobrými motory 2.5 TDI. Bohužel dnes bude většina těchto vozů shnilých, protože nesmírně trpěly na korozi a pěkný kousek bude velmi nákladnou záležitostí i kolem 300 000 Kč. Nicméně dá se sehnat i verze 4×4, která je naprosto dokonalá. Tento vůz doporučuji kupovat s odborníkem, který se v daných vozech vyzná. Už vzhledem k pořizovací ceně, není radno šetřit a pokud se pro Multivan rozhodneme, nemůže šetřit nikde.

    Jeho vnitřní prostor je dokonalý, navíc zadní sedadla lze rozložit na postel, mívají mnoho užitečné výbavy od ledniček, po nezávislá topení, stolečky, atd. To vše se na výpravy rozhodně hodí. Navíc je to extrémně pohodlný vůz a řídit ho je radost. Pozor však na chybějící výbavy, nebo na chybějící části interiéru, vše je zde drahé.

    Motor byl bytelný, ale bohužel, dohnal ho čas a bude třeba jej řádně zkontrolovat, či zrepasovat. Počínající rez je dobré ihned důkladně a kvalitně ošetřit. Nezapomeňte zkontrolovat všechno vybavení vozu, ale i veškerou elektroniku a zde klidně i tři krát! Vůz je dobré tzv. „ubytovat“ a nenechat jej stát na dešti. Verze 4×4 je v terénu dosti schopná a díky vysoké světlé výšce se Multivan dokáže dostat, až překvapivě daleko, ale pozor je to přece jen dodávkový vůz a mohl by se převrátit. Spotřeba u motorů 2.5 TDI je také velmi přívětivá.

    Škoda Octavia combi 1 4×4

    Škoda Octavia combi 4x4

    Jedničková Octavie se zde může ukázat, jako velmi dobrý služebník! Dá se sehnat za babku, ovšem je třeba vybírat, kdy mnoho z nich bude mít kastly po smrti a i bájné TDI, už nebudou co bývaly. Pokud ale natrefíme na něco slušného, trochu zainvestujeme, může být tahle „ovečka“ dobrým služebníkem. Verze kombi pojme mnoho bagáže, motory TDI jsou notoricky známé ve všech variantách, přesto je však pořádně zkontrolujte. To samé platí i pro motory TSI a MPI. V terénu je její 4×4 sice ještě trochu pomalejší a těžko pádnější, než novější systémy a připojení čtyřkolky rozhodně uslyšíme i pocítíme, ale funguje to vcelku dobře a vyhrabeme se tam, kde bychom si jinak netroufly.

    Díly jsou za pár korun a vrakoviště plné náhradních částí i motorů. Velká nevýhoda v ceně může být to, že v České republice si tyto vozy drží nesmyslně vysoké ceny. Jak zaznělo výše, lze počítat s tím, že mohou v těchto letech nastat velké úniky provozních kapalin, zanedbaný servis může nadále způsobovat mnoho dalších komplikací. U vozů 4×4 může být limitující výška podvozku, ale dá se koupit upravující sada na jeho výšku a takto zvýšené vozy jsou pak velice dobré na prostupnost terénem. Stačí se mrknout na úpravy těchto vozů v rámci Gumbalkan. Dále také nebudou bolet tolik šrámy, které vůz utrpí na cestách za zážitky, protože se už jedná o starou vránu.

    Kia Sorento 1 generace 4×4

    Kia Sorento 1. generace

    Kia Sorento první generace je velmi oblíbená i mezi lesníky a lidmi, kteří bydlí v horských oblastech. Jedná se o poměrně bytelný vůz s dobrou prostupností terénem díky solidní světlé výšce. Další neskutečnou devízou je žebřinový rám a vřaditelná redukce. Nabízí se s benzinovými motory o objemu 2.4 a šestiválci s objemem 3.6, po faceliftu 3.3. Benzínový motor není vyloženě poruchový, ale má velmi vysokou spotřebu. Ideální se proto jeví diesel 2.5 CRDI, ale nevyhnou se mu problémy s EGR ventilem a vstřikovači.

    Obecně však lze říci, že se jedná o velmi dobrý vůz. Vybírejte především vozy se servisní historií, abyste předešly případným nečekaným investicím. Kontrolu věnujte i podvozkovým součástem, zda nebyl vůz přetěžovaný v terénu. Bohužel ani u naftových motorů nečekejte s nízkou spotřebou, ale pokud pojedete kolem 8l/100 km, bude to jen lepší. Vůz je navíc vcelku komfortně laděn a prostor pro posádku není také špatný.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *