Přetáčivý smyk je situace, která může řidičům způsobit nejen nebezpečí na silnici, ale také způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem a vést k vážným nehodám. Tato situace vyžaduje okamžitou a správnou reakci od řidiče, neboť někteří řidiči mohou zpanikařit a pustit volant, zatímco jiní se mohou snažit horlivě brzdit. Zde jsou některé rady a tipy, jak předcházet přetáčivému smyku a jak s ním zacházet, když k němu dojde.
Co je to smyk a co jej způsobuje?
Smyk vozidla nastává, když řidič ztrácí kontrolu nad vozidlem na kluzkém povrchu způsobeném sněhem, námrazou nebo deštěm. I na suché silnici může docházet ke smyku vozidla. To může být způsobeno například nadměrnou rychlostí, prudkými změnami směru, nedostatečnou přilnavostí pneumatik nebo nevhodným stavem vozovky. Tato situace patří mezi jedny z nejrizikovějších, jelikož vozidlo krátce ztrácí svoji ovladatelnost.
Nedostatečná přilnavost pneumatik k vozovce je častou příčinou smyku, která může být ještě zhoršena kombinací různých faktorů. Proto je klíčové, aby řidič přizpůsobil svou jízdu a stav vozidla aktuálním podmínkám, jako je počasí, stav silnice, technický stav vozidla a jeho vlastní reakce za volantem.
Jaké jsou nejčastější druhy smyku:
- Přetáčivý smyk u vozidla
- Nedotáčivý smyk u vozidla
Existuje také dopravní značka, která upozorňuje na nebezpečí smyku. Tato dopravní značka upozorňuje na místo nebo úsek pozemní komunikace, kde může dojít ke smyku vozidla i za neztížených povětrnostních podmínek. Proto tuto dopravní značku respektujte a buďte opatrní.
Co je to přetáčivý smyk u vozidla?
Přetáčivý smyk u vozidla, anglicky oversteer, je smyk zadní nápravy. Je to stav, kdy zadní část vozidla při jízdě ztrácí trakci zadních kol a vozidlo se začne vyhoupávat neboli vyklouzávat smykem směrem ven ze zatáčky. Tento jev je obvykle spojen s přetáčivostí vozidla, což znamená, že vozidlo reaguje na řízení rychleji, než bylo očekáváno, a to obvykle při rychlém otočení volantem nebo při vyjetí do zatáčky. Příčinou tohoto jevu může být například příliš vysoká rychlost při vjezdu do zatáčky, a to zejména na kluzkém povrchu, kdy řidič v zatáčce snižuje plyn.