Automobilka Tesla byla založena pravděpodobně největším žijícím technologickým vizionářem, Elonem Muskem a dnes patří mezi nejrychleji se rozvíjející automobilky na současném trhu. K tomu přispívá vskutku revoluční přístup automobilky ke stavbě elektromobilů.
Například Model S můžeme v současné době potkávat i na našich silnicích stále častěji. Jinak tomu nebude ani s jinými modely této značky. Ta nedávno odhalila crossover s názvem Model X.
Nejmladším členem této elektřinou poháněné rodiny je Model 3. Jedná se o sedan střední třídy. Z klidu na 100 kilometrů v hodině dokáže Tesla Model 3 sprintovat pod 4 sekundy a její dojezd přesahuje 300 km. To jsou dva největší trumfy tohoto nejmenšího zástupce společnosti Tesla.
Má se jednat o první model této značky, který bude vyráběn masově. A pokud někdo pochyboval, bude-li někdo o tento vůz jevit zájem, byl opravdu na omylu. Jen za prvních dvacetčtyři hodin po představení vozu přišlo do automobilky neuvěřitelných 180 tisíc složených tisícidolarových záloh za objednání automobilu. V současnosti složilo tisícidolarovou zálohu za zapsání do pořadníku více než 325 tisíc zákazníků. A co by to pro Teslu znamenalo, pokud by si svůj zájem nerozmyslel žádný ze zákazníků? Pokud by opravdu nový vůz zakoupilo 325 tisíc zákazníků, přišla by si Tesla na 14 miliard dolarů, což je v hrubém přepočtu něco málo přes 330 miliard korun.
Zákazníci si na svůj vysněný, elektřinou poháněný sedan pořádně počkají. První exempláře se ke svým majitelům dostanou teprve na konci příštího roku.
Největší prodejní úspěch? Ale kdepak!
Po obrovském boomu, který v souvislosti ze zájem o objednávku Modelu 3 vypukl, se okamžitě začalo hovořit o tom, že Elon Musk dokázal od prezentovat nejúspěšnější premiéru nového výrobku všech dob. Tento výrok se ale nakonec ukázal jako chybný. Nejedná se totiž o prodeje v pravém slova smyslu, ale jen o nezávaznou rezervaci. A v porovnání se čtyřmi miliony prodaných kusů Playstationu 4, který v den premiéry zaznamenalo Sony, se jedná skutečně o drobná čísla.
Představení Modelu 3 v podání Elona Muska
Model S s příchutí Panamery
Pojďme se od prodejních čísel a očekávání vrátit k vozu samotnému. Design a estetika je vždy značně subjektivní záležitostí a každému může připomínat vůz něco jiného. Většina z nás se ale shodne na tom, že je Model 3 ve své podstatě zmenšeným Modelem S s přídí, která inspiraci pravděpodobně hledala ve Stutgartu u Porsche Panamera.
V interiéru nalezneme opět rozměrný dotykový tablet, který dokázal nahradit svými funkcemi většinu tlačítek a ovladačů, které známe z běžných automobilů. Sama automobilka vydala prohlášení, že uvnitř Modelu 3 se budou jeho pasažéři cítit, jako by se ocitli na můstku vesmírné lodi.
Model 3 se také chlubí nebývalou prostorností interiéru. Toho bylo dosaženo díky uložení baterií pod podlahu vozu. Toto umístění šetří místo v podélném směru. To znamená, že přední i zadní sedadla mohla být posunuta a v kabině tak vzniklo daleko více místa, než bychom od automobilu těchto rozměrů čekali. Dle slov automobilky se mají na zadní sedadla pohodlně usadit tři dospělí lidé, stejně jako by se do interiéru mělo bez problému vejít i dvoumetrové surfovací prkno.
Model se základní výbavou by se měl prodávat zhruba za 900 000 Kč. Za tuto cenu dostane majitel například panoramatickou střechu, autonomní řízení a spoustu dalších bezpečnostních asistentů, kteří se budou snažit řidiči co nejvíce usnadnit život. Sám Elon Musk dodal, že právě díky přítomnosti těchto asistentů se Model 3 dočká pětihvězdičkového hodnocení z nárazových testů NHTSA. Zatím se ale jedná jen o prohlášení automobilky a jejího zakladatele. Konečné slovo bude mít samozřejmě nezávislá společnost Euro NCAP, věnující se crash testům a testům bezpečnosti automobilů.
Foto: Tesla