Rozvody automobilu jsou klíčovým prvkem každého benzínového i naftového motoru. Na první pohled je sice jen těžko uvidíte, jejich význam je ale obrovský. Jejich hlavní funkcí je správné načasování vstřiku palivové směsi, uzavření spalovacího prostoru i otevření a následné uzavření výfukového ventilu. Víte ale, kdy se uchýlit k jejich výměně? I na to se společně podíváme v tomto článku.
Automobilové rozvody jsou klíčem pro zajištění hladkého chodu i správného fungování motoru. Jsou zásadní pro optimální výkon i dlouhou životnost. Pokud fungují tak, jak mají, opouští spaliny snadno spalovací prostor a nedochází k jejich mísení s palivem či vzduchem. Kontrolu a případnou výměnu rozvodů není vhodné podceňovat, jen tak se totiž vyhnete starostem a nákladným opravám.
Jaké jsou druhy a z čeho se rozvody skládají?
Podobně jako jiné komponenty mají klasické rozvody několik druhů a dalších součástí. Řadí se mezi ně nejprve rozvodový řetěz, u jiných aut pak rozvodový řemen.
Odborníci poukazují na to, že rozvodový řetěz je mnohdy trvanlivější, ale na druhou stranu zpravidla hlučnější. Řemen je oproti tomu tišší, ale méně odolný a musí se pravidelněji měnit.
Trendem automobilek posledních zhruba devíti let jsou takzvané mokré rozvodové řemeny. Ty jsou oproti předešlým konstrukčním variantám poměrně tiché i nepříliš těžké a zároveň vykazují jen minimální tření. Lépe odolávají vysokým teplotám, jsou tenčí a stačí jim jen slabá napínací kladka. S jejich přílišnou výměnou se v praxi nepočítá, a proto jsou zabudovány uvnitř motoru. Jejich výměna ale každopádně bude násobně dražší než u klasických řemenů.
Velký význam má také vačková hřídel. Ta totiž kontroluje otevírání a zavírání ventilů. Na svém povrchu má různě umístěné profily, které určují, jak a kdy se ventily otevírají a následně i zavírají.
Důležité jsou i napínací kladky a kladky se speciálními vodicími rolemi, které slouží k udržení napnutí řemene či řetězu. Správné napnutí je totiž důležité pro bezproblémový chod rozvodů, na což by měl každý řidič myslet.
V neposlední řadě jde také o rozvodové kryty, které udržují celý systém v hermeticky uzavřeném prostoru, chrání ho před nečistotami a zároveň zabrání úniku mazacího oleje.
Kdy je nutné rozvody vyměnit?
Výrobci automobilů obvykle stanovují doporučený interval pro výměnu rozvodů v uživatelském manuálu nebo servisní knize. Doporučený interval se obvykle pohybuje u dieselových motorů mezi 60 000 až 160 000 kilometry, avšak může se lišit v závislosti na značce a konkrétním modelu automobilu.
V případě benzínového pohonu se uvádí, že by takový interval měl být delší a pohybovat se mezi 120 000 a 180 000 kilometry. I u benzínových modelů ale platí, že záleží na mnoha dalších okolnostech, a to včetně konkrétní značky či modelu.
Po koupi ojetého vozu s výměnou neotálejte
V každém případě platí, že při koupi ojetého vozu by žádný řidič neměl s výměnou rozvodů otálet. Výjimkou je, pokud je prokazatelně uvedeno, kdy k výměně rozvodů naposledy došlo. I v dnešní době se totiž na trzích stále objevují vozy se stočenými kilometry, a i proto by se po takové koupi vozidla měly rozvody vyměnit.
Pokud se rozvody nevymění včas, hrozí riziko poškození motoru a drahých oprav. Příznaky opotřebení nebo poruchy rozvodů mohou například být:
- nezdravé zvuky z motoru,
- náhlá ztráta výkonu,
- nesprávný chod motoru,
- svítící nebo blikající kontrolka motoru,
- problém se startováním,
- pozorovaná zvýšená spotřeba paliva.
Pokud rozvodový řemen praskne, je pravděpodobné, že to vůbec neuslyšíte. Důsledky tohoto prasknutí ale snadno pocítíte. Ve většině případů auto úplně zastaví a nepůjde nastartovat.