Škoda Felicia se vyráběla mezi roky 1994 až 2001. To znamená, že v té době již byla vyráběna pod dohledem koncernu Volkswagen. Dnes už je to tedy 17 let od chvíle, kdy poslední symbol vlastenectví sjel z výrobního pásu. Tak se na její počest podíváme trochu do historie.
Uvnitř místo nikdy nechybělo
Již při vývoji na vše dohlížel koncern. Cíl bylo moderně tvarované a dostupné auto, jehož služeb by si mohl užívat lid. Mezi požadavky patřil i dostatečný prostor v interiéru. A pokud jste nějakou Felicii měli, tak si jistě vzpomenete, že se místo vždy nějak magicky objevilo. Karoserie typu hatchback s délkou celkem 3,9 metru nikdy netrpěla nedostatkem prostoru. A poté přišla o 35 centimetrů delší verze combi. Ta už byla používána jako rodinný stěhovák.
Pokřtěna vodou z Vltavy
Jestli máte rádi data, tak vás bude zajímat, že výroba započala 5. září 1994 v továrně ve Vrchlabí. V říjnu téhož roku se Felicie začala vyrábět i v Mladé Boleslavi. Oficiální pokřtění proběhlo vodou z Vltavy na Karlově mostě v Praze. To už se dne nedělá. Možná by to novým modelům pomohlo.
Felicia se dá považovat za facelift
Felicia nevznikla jako zcela samostatný model. Mohli bychom ji nazvat rozsáhlým faceliftem Favoritu. Od toho se odrážela i motorizace. Základ byl čtyřválec s hliníkovým blokem a objemem 1,3 litru. Všechny verze dostaly jednobodové vstřikování a pětistupňový manuál. Výkon mohl být 40 kW a 94 N.m. Nebo 50 kW a 100 N.m. Nabízely se i karburátorové verze se 42 nebo 43 kilowatty.
Potkáváme je dnes a denně
Ani dnes není Felicie na cestě ojedinělým jevem. Vždyť jich denně potkáváme desítky. Je pravda, že se jich velké množství nedožilo kvůli korozi. Ani ta některé majitele neodradila od domácích oprav. A během chvilky byla zpátky na cestě. Ty nejkrásnější kousky najdeme v klubech zaměřených na tento model. Ty vypadají naprosto identicky jako ve chvíli, kdy sjely z výrobní linky.
Pak přišla verze combi
Combi verze přišla v roce 1995. První představení proběhlo v Brně. A ta se zapsala do historie. Uvezla vše a kamkoliv. Proto se s nimi tak pěkně jezdilo na chalupy. Samotný kufr měl v případě combi 447 litrů. Ale stačilo sklopit sedačky a rázem bylo k dispozici litrů 1336. Klasika hatchback přitom zaostávala jen nepatrně. 272 litrů a 976 po sklopení sedadel.
Další verze
V srpnu se představila verze Pickup. Měla zajímavou schopnost. Na korbě totiž dokázala uvést až 600 kilogramů. Na jejím základě byla postavena Felicia Fun, jež disponovala posuvnou zadní stěnou. Její posunutí uvolnilo místo pro další dva cestující. Dodávala se jen a pouze ve žluté barvě s plastovými doplňky. Pick-up dokázal vyhrát seriál Pickup freestyle.
Nové možnosti
V roce 1995 přišly také nové pohonné jednotky. První byl litinový čtyřválec s objemem 1,6 litru. Ten dával výkon 55 kW a 135 Nm. Přišel též diesel 1.9 litru a výkonem 47 kW. V případě naftového motoru byla ale výrazně více zatížena přední náprava, kvůli čemuž dostala Felicia stabilizátor.