Autonovinky
🕓 10 min

Škoda Kodiaq detailně! Na co se můžeme těšit?

Kodiaq dobývá svět

Včera v devatenáct hodin středoevropského času se pro mnohé motoristické fanoušky a hlavně pro „fandy“ české automobilky Škoda, se stal středobod vesmíru německý Berlín. V hlavním městě našeho západního souseda došlo k dlouho očekávanému galavečeru, během kterého byl veřejnosti slavnostně představen nejnovější model tuzemské automobilky s názvem Kodiaq. A právě tomuto modelu se nyní podíváme z blízka na zoubek.

 

Škoda Kodiaq – mistrovské dílo Jozefa Kabaně

O velké invazi na trh vozů SUV Škoda mluví již několik let. Vlajkovou lodí této invaze, ale i celé automobilky se stává první zástupce Škody mezi velkými SUV s názvem Kodiaq. O jeho příchodu se začalo spekulovat již před několika lety. Tehdy se ovšem o voze šuškalo pod označením „Snowman“. O podobě tohoto vozu jsme dostali největší nápovědu během letošního jarního autosalonu v Ženevě, kde tuzemská automobilka odhalila velkolepý šestimístný koncept s názvem Vision S. Okamžitě po představení této designové studie vypukly debaty o tom, jako moc bude koncepční vůz podobný tomu sériovému, jehož premiéra byla naplánována na podzimní autosalon v Paříži, kde bude vůz vystaven pro širokou veřejnost. Po uvolnění prvních fotografií nového Kodiaqu je jasné, že koncept se od reálného vozu liší skutečně jen v některých detailech. Při pohledu na mohutnou příď Kodiaqu můžeme dojít k závěru, že je prakticky totožná s tou z koncepčního vozu. Jediným rozdílem je hloubka agresivních prolisů kapoty, které bylo pro sériovou verzi vozu o něco zmírnit. Při pohledu na přední stranu vozu, naši pozornost nejprve upoutá široká maska chladiče. Na tu plynule navazují dvojité světlomety s výrazným LED proužkem pro denní svícení. Pod maskou chladiče se nachází další široký nasávací otvor, který navozuje ještě větší pocit z mohutnosti vozu. Prolisy přední části plynule navazují na muskulaturně tvarované blatníky, které ve svých podbězích mohou ukrývat kola o průměru 17, 18 a 19 palců. Z prolisu, ohraničující horní část světlometů vybíhá známá „tornado line“, čili dlouhá linie táhnoucí se nad klikami dveří po celé délce vozu, která je tolik typická pro současné Škody z pera Jozefa Kabaně. Zadní stranu vozu zdobí výrazné krystalické LED svítilny, nápadně podobné těm používaným v současné generaci Škody Superb. Ačkoli působí Kodiaq skutečně mohutným dojmem, koeficient jeho aerodynamického odporu činí pouhých 0,33. To jen svědčí o perfektní práci slovenského designera ve službách české automobilky, Jozefa Kabaně.

 

 

Moderní systémy, obrovský zavazadelník a přehršel prostoru jako hlavní taháky

Po detailním prostudování exteriéru Kodiaqu můžeme přistoupit k popisu použité techniky. Škoda Kodiaq je po Superbu druhým vozem naší automobilky, které byla do vínku vložena moderní platforma MQB. Na délku měří vůz 469,7 centimetru, na šířku 188,2 cm a 167,6 cm na výšku. Rozvor náprav činí 279,1 cm. Na základně těchto úctyhodných rozměrů se dá očekávat slušný prostor i v interiéru. A skutečně! Délka využitelného interiéru činí 179,3 cm, v příčném směru, v úrovni loktů, měří interiér na předních sedačkách 152,7 cm a na zadních 151 cm. Již tradičně spoléhá Škoda na velikost zavazadlového prostoru. Co se týče této hodnoty, je Kodiaq se svými 720 litry v normálním režimu neohroženým králem svého segmentu. Po sklopení zadních sedaček je navíc k dispozici až 2065 litrů prostoru pro náklad. Kodiaq navíc nabízí i možnost sklopení sedadla spolujezdce, čímž se řidiči otevírá možnost pro převezení nákladu až o délce 2,8 metru! Že je zavazadlový prostor uzavírán elektronickými pátými dveřmi jistě nikoho nepřekvapí. Příjemným překvapením je ale příplatková funkce automatického otevření kufru při kopnutí nohou pod hranou zadního nárazníku.  Pokud hovoříme o zavazadlovém prostoru, nesmíme samozřejmě zapomenout zmínit třetí řadu sedadel. Ta je součástí příplatkové výbavy modelu Kodiaq a jedná se vůbec o první Škodu v historii s touto možností. Zákazník ovšem musí počítat s tím, že se zakoupením dvou míst navíc přijde o nějaké to místo v zavazadelníku. Sedmimístná verze se sklopenými sedadly disponuje kufrem o maximálním objemu 2065 litrů. Při sedmimístné konfiguraci zbývá pro zavazadlo skromných 270 litrů. Abychom měli výčet praktických schopností mladoboleslavské novinky kompletní, nesmíme zapomenout na schopnost vozu utáhnout přívěs o hmotnosti až 2,5 tuny. Nyní se v rychlosti přesuneme na přední řadu sedadel. Zde se cestujícím otevírá pohled na palubní desku, která u žádného jiného modelu z nabídky Škody nemá obdoby. Centrální dotyková obrazovka je na poměry Škody umístěna nezvykle vysoko a je „olemována“ dvojicí vertikálně orientovaných výdechů klimatizace. Součástí základní výbavy je multimediální centrum Swing s obrazovkou o úhlopříčce 6,5 palce, podporující systémy jako je Apple CarPlay, Android Auto, Mirror Link nebo spojení pomocí funkce Bluetooth. Součástí vyšších příplatkových variant je systém s názvem Boleru. Ten disponuje osmipalcovou dotykovou obrazovkou, navigačním systémem Amundsen, jenž disponuje speciálním systémem pro jízdu mimo zpevněné silnice a pro pohyb v podzemních garážích. Nad systémem Boleru stojí v příplatkové výbavě známý systém Columbus s pamětí o velikosti 64 GB. Systém je možné rovněž vybavit LTE modulem k připojení k internetu. Pro zjednodušení práce lze navíc připojit mobilní telefon k silnější anténě ve vozu nebo mobilní telefon nabýt pomocí bezdrátové nabíječky umístěné ve středovém panelu vozu. Velkou novinku pro vozy Škoda je nová služba Škoda Connect. Ta obsahuje službu Infotainment Online, která řidiči nabízí navigaci v reálném čase a nabízí aktuální informace o dopravě, počasí, cenách pohonných hmot, nebo zpravodajství z celosvětového dění. Druhou službou spadající pod systém Škoda Connect je funkce Care Connect, která po nehodě spouští nouzové volání záchranným složkám, dokáže upozornit na aktuální dopravní nehody a umožňuje vzdálený přístup k vozu. Těchto služeb bude moci využít každý zákazník po celý první rok od zakoupení vozu zcela zdarma. Pokud pomineme netypické umístění centrálního dotykového displaye, držela se Škoda tradičních postupů. Před řidičem se nenachází žádná velká obrazovka s virtuálními ukazateli rychlosti a podobně. Namísto toho sází okřídlený šíp na tradiční dvojici přehledných analogových budíků a menší informační obrazovkou mezi nimi. Volant je prakticky identický s tím, známým z modelu Superb a ani zde nechybí možnost jeho vyhřívání. Před spolujezdcem se nachází velká plocha s imitací dřeva. V příplatkové výbavě nalezneme i dvojici držáků pro tablety cestujících na zadní řadě sedadel, třízónovou klimatizaci nebo kvalitní audiosystém Canton s deseti reproduktory o celkovém výkonu 575 W. Přední řada sedadel se může chlubit vyhříváním (to nalezneme i u zadních sedadel), ventilací a možností masáže. Sedadla jsou čalouněna kůží, textilem a Alcantarou. Luxusní atmosféru poté dokreslují dekorační plochy s pěti možnými materiály a ambientní osvětlení, nabízené v deseti barvách.

 

Technika a podvozek

Jak bylo již zmíněno, vůz je postaven na základech platformy MQB vyvinuté Volkswagenem. Přední náprava disponuje zavěšením typu McPherson, zatímco zadní se chlubí víceprvkovou konstrukcí. S řízením pomáhá řidiči elektromechanický posilovač. Nepřítomnost diferenciálu s omezenou svorností je zde, stejně jako u jiných modelů Škody, řešena pomocí systému XDS+, který při průjezdu zatáčkou přibržďuje vnitřní kolo (opět je tedy zapotřebí počítat se zvýšeným opotřebením brzdových destiček). Kodiaq disponuje, stejně jako Superb, voličem jízdních režimů. Ten je možné nastavit hned do pěti módů: Normal, Eco, Sport, Individual a v případě vozu s pohonem všech kol i do módu Snow a Offroad. Kodiaq dostal navíc do vínku i systém adaptivních režimů, které pracují v režimech Comfort, Normal, Sport a Offroad.

 

 

Nabídka motorů

Benzín spalující motory jsou u Kodiaqu reprezentovány hned trojicí agregátů o objemu mezi 1,4 a 2 litry. Jejich výkon se pohybuje mezi 125 a 190 koňskými silami. Všechny z těchto motorů disponují funkcí Stop & Start a systémem rekuperace kinetické energie. Stejně tak všechny splňují emisní normu Euro 6. Čtyřválcový motor 1,4 TSI s výkonem 150 koní nově disponuje systémem vypínaní dvou válců. Dieselové motory nalezneme v nabídce pouze dva. Jedná se o dvě rozličné verze dvoulitru TDI. Jeden disponuje výkonem 110 kW, druhý se chlubí výkonem 140 kW. Všechny motory je možné spárovat se šestistupňovým manuálem nebo dvojspojkovým automatem DSG se šesti či sedmi rychlostními stupni. Vyjma základního motoru 1,4 TSI 92 kW lze všechny benzínové motory kombinovat s pohonem všech kol. Vrcholný motor 2.0 TSI 132 kW je ale možné objednat výhradně s pohonem 4×4.

 

Asistenční systémy na palubě

Od velkého moderního SUV očekává zákazník především vysokou ochranu zdraví svého i svých blízkých. O co nejvýraznější snížení možného rizika se na palubě Kodiaqu stará hned celá armáda jízdních asistentů. Systémy jako čtení dopravních značek, adaptivní tempomat, udržování vozu v jízdním pruhu, hlídání slepého úhlu nebo sledování dění za vozidlem během parkování rozhodně v dnešní době rozhodně nikoho nepřekvapí. Proto se pojďme podívat na ty sofistikovanější systémy na palubě. Mezi novinky patří například systém Tow Assis, který řidiči asistuje, nebo dokáže sám převzít kontrolu nad vozidlem, při couvání s přívěsem. Za zmínku rovněž stojí i systém Menoeuvre Assist, detekující překážku nebo automatická brzda při couvání bez přívěsu. Velký Kodiaq se dočkal i systému Arena View, který řidič ocení při parkování. Jedná se o systém spojující obraz z kamer umístěných vpředu, vzadu a v zrcátkách a vytvářející pohled na vůz z ptačí perspektivy. Zajímavou kombinací několika funkcí je systém s názvem Traffic Jam Assist. Tu získá zákazník, pokud jeho vůz disponuje automatickou převodovkou DSG, adaptivním tempomatem a systémem pro udržování vozu v jízdním pruhu. Tento systém dokáže v hustém provozu popojíždět v koloně a udržovat bezpečnou vzdálenost zcela autonomně až do rychlosti 65 km/h. V kabině vozu se nachází nový systém Driver Alert. Ten dokáže rozpoznat u řidiče projevy únavy a doporučí mu přestávku. Emergency Assist dokáže vůz zas bezpečně zastavit a systém Crew Protect Assist dokáže v případě hrozící srážky eliminovat její následky pomocí uzavření všech oken a přitažením bezpečnostních pásů. Do základní výbavy vozu se dostala funkce Front Assist s rozpoznáváním chodců, překážek a disponující funkcí nouzového brždění.

 

Simply Clever kam se člověk podívá

Simply Clever. Tímto svým mottem se tuzemská automobilka ráda chlubí. Není divu, mnohé jednoduché, ale chytré drobnosti dokáží její vozy mnohdy výrazně odlišit od konkurence. Dle slov automobilky lze u Kodiaqu nalézt až třicet těchto „vychytávek“.

 

Na scoutline a sportline si musíme počkat

Na trh se Škoda Kodiaq dostane již počátkem roku 2017. Nejprve budou k dispozici výbavové stupně Active, Ambition a Style. Později se můžeme těšit i na verze ScoutlineSportline a luxusní verze Laurin a Klement.

 

Foto: Škoda

 

 

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *