Nejoblíbenější vozy současnosti
Trh s vozy, které výrobci označují jako „Sport Utility Vehicles“ neboli SUV, je v současnosti nejrychleji rostoucím automobilovým trhem. Odhaduje se, že až polovina automobilů prodaných v blízké budoucnosti bude patřit právě do segmentu SUV.
Automobily „esúvé“ slibují vysokou praktičnost a v porovnání s běžnými sedany i vyšší bezpečnost. Právě toto jsou ty hlavní důvody, proč jsou tolik oblíbené hlavně u žen, které v autě často převáží svou rodinu.
My jsme vybrali trojici aut, které v naší zemi patří mezi nejoblíbenější vozy segmentu SUV. Jedná se o japonského samuraje – Mitsubishi ASX, rumunskou cenovou senzaci Dacii Duster a českou stálici Škodu Yeti.
„Voříšek“ na výstavě čistokrevných labradorů
Začněme tedy u vzhledu. Design je značně subjektivní záležitostí, ale myslím, že mi dá každý za pravdu, když řeknu, že Duster působí v této trojici jako potulný „voříšek“ na výstavě čistokrevných labradorů. A přesto, že post poraženého je očividný, o vítězi se tak jednoznačně rozhodně mluvit nedá. ASX i Yeti si najde své příznivce i odpůrce a záleží tak čistě jen na osobních preferencích člověka.
Praktické a bezpečné? To sotva
Od designu se přesuneme k největším přednostem vozů SUV. Těmi je samozřejmě bezpečnost a praktičnost. Pokud nahlédneme do tabulek agentury Euro NCAP, která se zabývá hodnocením bezpečnosti automobilů, bude vám jasné, že se opět dočkáme stejné písničky jako u designu. Zatímco Duster získal v hodnocení bezpečnosti tři hvězdy, oba jeho konkurenti v našem srovnání získali plný počet, čili pět hvězd. Druhou zmíněnou výhodou vozů SUV je praktičnost. A zde se daří rumunskému Dusteru a alespoň částečně dohání konkurenci. Pokud totiž porovnáme velikost zavazadelníků těchto tří modelů, vychází Duster jako vítěz a to i přesto, že pod podlahou zavazadlového prostoru se ukrývá plnohodnotné rezervní kolo. A když už je řeč o kvalitách Dusteru, rozhodně nesmíme opomenout hodnotu světlé výšky, kterou Rumun překonává své soupeře o celých 25 milimetrů. Dá se tak předpokládat, že v kombinaci s nízkou hmotností bude Dacia v terénu mnohem agilnější než Mitsubishi i Škoda.
Jak je na tom interiér?
Tím ale vítězná šňůra Dusteru končí. Naše pozornost se totiž stáčí k interiéru a každému musí být jasné, že Dacia nepatří mezi synonyma kvalitního interiéru. Právě naopak. Kabina Dusteru je plná nepříjemně tvrdých plastů, které jako by snad ani nepocházely z našeho tisíciletí a ani dílenské zpracování, bohužel, nepatří mezi světovou extratřídu. Na opačné straně této škály se nachází tuzemská Škoda Yeti. Ta reprezentuje příkladné dílenské zpracování a osvědčený evropský design. Pokud ale zatoužíte po odlišení od klasických horizontálních linií, stačí sáhnout po Mitsubushi ASX. To se rovněž chlubí perfektním slícováním i použitými materiály, přitom přináší svěží japonský design.
Nyní ale to nejdůležitější
Nyní bychom se měli pomalu a jistě přesunout k tomu, co českého motoristu zajímá ještě více, než místo na zadních sedadlech a velikost kufru. Samozřejmě bude řeč o cenách automobilů. Vezmeme si pro srovnání například nejlevnější varianty jednotlivých vozů s pohonem všech čtyř kol. Tuzemská Škoda Yeti startuje s dvoulitrovým turbodieselem s výkonem 81 kW, šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol na 502. 900,- Kč. Samurajská čtyřkolka ASX s dieselovým motorem 1,6 DI-D o výkonu 84 kW vyjde hned na celých 690. 000,- Kč. A nyní přichází čas Dacie Duster, která se mohla po většinu našeho porovnání zdát jako otloukánek. Nejlevnější verzi rumunského SUV s pohonem všech kol a motorem 1,5 dCi 81 kW, vyjde na pouhých 409. 000,- Kč.
Osobní preference v hlavní roli
Je jasné, že pokud si člověk bude volit jeden z těchto vozů, bude to opravdu těžká volba. Pro Dacii hovoří zejména finanční stránka věci. Musíme si ale uvědomit, že za nízkou cenu dostane zákazník opravdu málo muziky. Pokud se pak budeme rozhodovat mezi Mitsubishi ASX a Škodou Yeti, bude to opravdu těžká volba. V závislosti na zvolené výbavě jsou si oba vozy podobné cenou, stejně jako nároky na provoz. Konečné rozhodnutí tak bude vždy jen otázkou osobních preferencí ke značce a designu jednotlivých vozů.
Zdroj: Dacia, Mitsubishi, Škoda