Většina automobilek láká zákazníky na sílu, rychlost a pohodlí. Do aut proto přidávají klimatizaci, ambientní osvětlení, panoramatická okna i multimediální systémy, aby byla jízda co nejpříjemnější. A protože denně trávíme za volantem často víc času než doma na gauči, rychlá a bezpečná auta nám pomáhají tento čas zkrátit na minimum.

Existuje ale i druhá strana mince. Vozy, u kterých rychlost není hlavní prioritou a jejichž zrychlení se zdá nekonečné. A právě na tuto pomalou pětku se teď podíváme – na auta, která se zapsala do historie ne rekordní rychlostí, ale svou trpělivostí.
1. Peel P50: Nejmenší a nejpomalejší
Peel P50, Guinnessův rekordman z ostrova Man, je dodnes považován za nejmenší sériově vyráběné auto na světě. Měří jen 104 centimetrů na délku a 130 cm na šířku, váží sotva 60 kilogramů a stojí pouze na třech kolech. Do vozu se vejde jen řidič a malá taška, a i cyklista vás s přehledem předjede. Maximální rychlost se pohybuje kolem 56–60 km/h, což z něj dělá spíše hračku než plnohodnotný dopravní prostředek.
Design připomíná legrační dětská autíčka, která se proslavila v osmdesátých a devadesátých letech, jenže ta měla alespoň čtyři kola. Bezpečnost je u P50 prakticky nulová, v jeho slepém úhlu byste se opravdu neradi ocitli. Přesto má tohle mini auto své kouzlo. Je raritou, která budí úsměv všude, kde se objeví, a symbolem toho, že auta nemusí být vždy o rychlosti.

2. Citroën Ami: Futuristický golfový vozík
Citroën Ami je jedním z nejzajímavějších experimentů francouzské automobilky posledních let. Představený v roce 2020 cílí hlavně na mladé lidi ve městech a nabízí alternativu k MHD nebo skútru. Jde o elektrický dvoumístný vůz, který na první pohled připomíná spíše futuristický golfový vozík než klasické auto.
Maximální rychlost má omezenou na 45 km/h, takže na dálnici rozhodně nepatří. Díky evropské legislativě ho mohou řídit i patnáctiletí s oprávněním pro lehká vozidla, což z něj dělá ideální prostředek pro krátké městské jízdy. Interiér je spartánský, ale praktický místo luxusu nabízí jednoduchost, snadné ovládání a velmi nízké provozní náklady.
Ami je důkazem, že auto nemusí být vždy o výkonu a rychlosti. Spíše sází na originalitu, hravý design a praktičnost. Ať už se v něm pohybujete po nákupní zóně nebo po úzkých uličkách centra, jedno je jisté – všichni kolem se za vámi otočí.

3. Fiat Topolino: Retro bráška Ami
Fiat Topolino, uvedený na trh v roce 2024, je blízkým příbuzným Citroënu Ami. Sdílí s ním techniku i parametry, ale Italové mu dali úplně jinou tvář. Zatímco Ami působí futuristicky, Topolino se obléklo do hravého retro designu, který navazuje na legendární malé Fiaty z minulosti. Už samotné jméno „Topolino“ – v italštině „myšák“ – napovídá, že tady jde hlavně o styl a emoce.
Maximální rychlost zůstává na 45 km/h, takže na delší cesty se příliš nehodí. Do centra města je ale ideální, snadno se s ním parkuje, projede i úzkými uličkami a spotřeba energie je zanedbatelná. Uvnitř najdete jednoduchý interiér, který vás nijak nerozptyluje, zato podtrhuje kouzlo minimalismu.
Topolino není o výkonu ani rychlosti. Je to spíše módní doplněk na čtyřech kolech, který v sobě spojuje praktičnost a špetku italského šarmu. A právě tím dokáže být nepřehlédnutelné.

4. Renault Twizy 45: Kočárek pro dospělé
Renault Twizy je jedním z nejodvážnějších elektromobilů posledních let. Už na první pohled působí jako kombinace futuristického golfového vozíku a kočárku pro dospělé. Verze „45“ má rychlost omezenou na 45 km/h, takže je vhodná pouze pro městské přesuny nebo krátké cesty v okolí.
Absence klasických dveří dělá z Twizy vozidlo výhradně do hezkého počasí – v dešti vás spolehlivě promočí a v zimě pořádně vymrznete. Na druhou stranu je ale díky svému neobvyklému vzhledu nepřehlédnutelný. Všude, kde se objeví, přitahuje pozornost a budí úsměvy.
Twizy není o výkonu ani o rychlosti – i jeho zrychlení se zdá být spíš věčností než sprintem. Nabízí ale něco jiného, jako je například hravý design, originalitu a možnost zažít město úplně jinak. Ať už ho vnímáte jako extravagantní dopravní prostředek, nebo jako hračku na čtyřech kolech, jedno je jisté, zážitek z jízdy s ním je nezapomenutelný.

5. Aixam Coupe: Auto jen na oko
Francouzský Aixam Coupe je mistr převleků. Na první pohled působí jako malé městské auto, ale ve skutečnosti jde o lehkou čtyřkolku, kterou zvládne řídit i šestnáctiletý. Pod kapotou se ukrývá motor s výkonem kolem 5,5 koně, což je hodnota, u které by se zasmál i průměrný skútr. Maximální rychlost je stejně jako u konkurence omezena na 45 km/h, takže se na dálnici nikdy nepodívá.
Na rozdíl od ostatních vozů v této kategorii ale nabízí něco navíc, a to je kufr, solidní sedačky a vzhled, který se docela úspěšně tváří jako klasický hatchback. Díky tomu působí „dospěleji“ než jeho soupeři. Přestože zrychlení z 0 na 100 km/h ani nenajdete v žádných oficiálních tabulkách, jisté je jedno, v Aixamu se nikam nepoženete. Zato vás donutí jezdit úsporně a připomene vám, že někdy je pomalost vlastně docela klidná a příjemná volba.
