Vadná škrtící klapka – jak ji poznat a jak funguje

Klíčovým komponentem pro optimální fungování každého motoru je i škrtící klapka. Plní totiž velmi důležitou funkci, a to přivádění vzduchu do oblasti motoru. Občas se ale stává, že škrtící klapky jednoduše odejdou. V tomto článku se proto podíváme na to, co škrtící klapka je, jak funguje a jak poznat, jestli už její životnost skončila.

Obsah Zobrazit

    Co je to vlastně škrtící klapka?

    Škrtící klapka je klíčovým prvkem moderních spalovacích motorů, jenž ovlivňuje tok vzduchu do sacího potrubí a tím i množství vzduchu, které vstupuje do motoru. Správná funkce škrtící klapky je zásadní pro optimální výkon motoru.

    Jednoduše řečeno škrtící klapka se otevírá ve chvíli, kdy řidiči sešlapují plynový pedál a ve většině případů se škrtící klapka skládá z následujících komponentů:

    • krokový motorek,
    • spínač volnoběžných otáček,
    • otáčející se přepážka,
    • potenciometr,
    • pružinový mechanismus.

    Škrtící klapka se v případě zážehových motorů nachází v sání a je napojena na plynový pedál, a to elektronicky nebo mechanicky. Od toho se odvíjí také dva základní typy škrtících klapek, které si v tomto článku následně bližším způsobem představíme.

    Druhy škrtících klapek

    Stručně řečeno platí, že existují dva hlavní typy škrtících klapek: mechanické a elektronické. Mechanické klapky jsou ovládány ručně pomocí pedálu plynu, zatímco elektronické klapky jsou řízeny elektronicky a reagují na signály z řídícího systému motoru.

    Mechanické škrtící klapky

    Jak jsme již v tomto článku uvedli, v praxi se setkáváme s mechanicky i s elektronicky ovládanými škrtícími klapkami. Ze zkušeností řidičů ale každopádně plyne, že mechanické ovládání škrtící klapky bývá v praxi často efektivnější, neboť reakce ze strany plynového pedálu je v podstatě okamžitá. 

    V případě mechanických škrtících klapek to funguje totiž tak, že z plynového pedálu vede lanko na pohyblivý mechanismus a po sešlápnutí pedálu následně motor okamžitě reaguje.

    Elektronické škrtící klapky

    Pokud je škrtící klapka ve vašem voze řízena elektronicky, tak se do ní dostává signál z elektrického akcelerátoru. Řídící jednotka takový signál zpracuje a následně posílá zpětný signál škrtící klapce, o kolik se má otočit, respektive otevřít.

    Jak funguje škrtící klapka?

    Funkčnost škrtící klapky je poměrně jednoduchá. Když je škrtící klapka otevřená, motor může nasávat větší množství vzduchu, což vede k jeho vyššímu výkonu. Když je klapka zavřená, množství vzduchu je omezeno, což vede ke snížení výkonu. Tímto způsobem může motor reagovat na změny a další náhlé požadavky řidiče.

    Jak poznat, že se škrtící klapkou není něco v pořádku?

    Stejně jako v případě dalších komponentů se stává, že škrtící klapky po čase odejdou. V praxi se nejedná o velmi častou závadu, setkat se s ní ale můžeme téměř všichni. Proto si v tomto článku představíme indicie, které mohou značit, že se škrtící klapkou ve vašem voze není něco v pořádku.

    • Ztráta výkonu. Motor nereaguje na změny a má nižší výkon, než je pro něj obvyklé. Svítit může i kontrolka motoru nebo třeba kontrolka EPC.
    • Nepravidelný nebo neklidný chod motoru, který může být způsoben právě i špatnou regulací průtoku vzduchu.
    • Zvýšená spotřeba paliva. Pokud je škrtící klapka ve vašem voze vadná, motor může potřebovat více paliva k udržení stejného výkonu. Tím se ale zvyšuje spotřeba a jízda ve voze se rázem i mnohonásobně prodražuje.
    • Špatná regulace průtoku vzduchu může způsobit nadměrnou emisi zplodin.

    Jak otestovat škrtící klapku, jestli je v pořádku?

    Nejlepší způsob, jak zjistit, zda je škrtící klapka vadná, je provést odbornou diagnostiku díky specializovanému zařízení nebo navštívit odborný servis. Profesionální diagnostika dokáže rychle identifikovat problémy a zjistit, zda je škrtící klapka příčinou vašich problémů. Odborný servis vám zároveň může dát k případným problémům se škrtící klapkou i další informace a budete mít možnost se domluvit na přesném způsobu řešení i opravy.

    Jak vyčistit škrtící klapku?

    Pokud je problém s klapkou způsobený nahromaděnými nečistotami, můžete ji vyčistit. Postup není nikterak složitý:

    1. Na čištění škrtící klapky budeme potřebovat ideálně dva spreje určené k čištění škrtících klapek či karburátorů a běžné nářadí.
    2. Otevřeme si kapotu a zaměříme se na škrtící klapku.
    3. Odpojte autobaterii.
    4. Odpojíme všechny přívodní hadice vedoucí do škrtící klapky, včetně konektoru.
    5. Poté demontujeme škrtící klapku z příruby, která ji přidržuje k motoru, zkrátka odšroubíme klapku od motoru.
    6. Ideální je si ucpat hadice starým hadrem, aby vám během čištění nenapadali nečistoty do tohoto ústrojí.
    7. Po té si vyjmutou škrtící klapku mimo vůz pročistíme. K tomuto úkonu použijeme zakoupené spreje a pomoct si můžeme jemným štětcem či kartáčkem. Nepoužíváme šroubováky ani jiné ostré nástroje, abychom neudělali do těla klapky rýhy. Také nepoužíváme násilí, abychom neohly pohyblivý středový kulatý mechanizmus v klapce, který by nám pak  nemusel správně fungovat.
    8. Když máme škrtící klapku důkladně očištěnou, můžeme ji nainstalovat zpět do vozu. Dávejte pozor abyste nepoškodili vedení do klapky a důkladně jej zapojili.

    Cena výměny či opravy škrtící klapky

    Náklady na výměnu nebo opravu škrtící klapky se mohou lišit v závislosti na typu vozidla a místa, kde je práce provedena. Obvykle se jedná o stovky až tisíce korun. Pokud k tomu máte odborný servis, počítejte s tím, že cena bude i mnohonásobně vyšší. Cena lidské práce i kvůli inflaci z posledních let dramaticky roste. Samotný nový komponent ale není drahý a jeho cena se pohybuje v řádu pár stovek korun.

    Jak se o škrtící klapku v praxi starat

    Každých pár měsíců je tedy vhodné na škrtící klapku nastříkat potřebný přípravek, který je k dostání v každé odborné prodejně či e-shopu. Možností je ale také její demontáž a vyčištění mimo vůz. Pokud máte doma veterána, nezapomeňte i na plynové lanko. Moderní vozy tento komponent sice příliš často už nemají, dříve šlo však o úplnou klasiku. Lanko se může časem uvolnit a je proto potřeba jej po čase opět napnout. Jen tak docílíte toho, že vazba mezi plynovým pedálem a výše popsanou škrtící klapkou bude co nejtěsnější.

    Závěr

    V závěru je třeba zdůraznit, že škrtící klapka je důležitou součástí motoru, která ovlivňuje výkon, spotřebu paliva a emise. Pokud máte podezření, že je špatná, s opravou neotálejte.

    Picture of Jiří Lacina

    Jiří Lacina

    Svoboda, nezávislost, vysoká rychlost. Přesně to jsou důvody, proč auta miluji. Rád je poznávám, testuji a píšu o nich.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *