Klíčovým komponentem pro optimální fungování každého motoru je i škrtící klapka. Plní totiž velmi důležitou funkci, a to přivádění vzduchu do oblasti motoru. Občas se ale stává, že škrtící klapky jednoduše odejdou. V tomto článku se proto podíváme na to, co škrtící klapka je, jak funguje a jak poznat, jestli už její životnost skončila.
Co je to vlastně škrtící klapka?
Škrtící klapka je klíčovým prvkem moderních spalovacích motorů, jenž ovlivňuje tok vzduchu do sacího potrubí a tím i množství vzduchu, které vstupuje do motoru. Správná funkce škrtící klapky je zásadní pro optimální výkon motoru.
Jednoduše řečeno škrtící klapka se otevírá ve chvíli, kdy řidiči sešlapují plynový pedál a ve většině případů se škrtící klapka skládá z následujících komponentů:
- krokový motorek,
- spínač volnoběžných otáček,
- otáčející se přepážka,
- potenciometr,
- pružinový mechanismus.
Škrtící klapka se v případě zážehových motorů nachází v sání a je napojena na plynový pedál, a to elektronicky nebo mechanicky. Od toho se odvíjí také dva základní typy škrtících klapek, které si v tomto článku následně bližším způsobem představíme.
Druhy škrtících klapek
Stručně řečeno platí, že existují dva hlavní typy škrtících klapek: mechanické a elektronické. Mechanické klapky jsou ovládány ručně pomocí pedálu plynu, zatímco elektronické klapky jsou řízeny elektronicky a reagují na signály z řídícího systému motoru.
Mechanické škrtící klapky
Jak jsme již v tomto článku uvedli, v praxi se setkáváme s mechanicky i s elektronicky ovládanými škrtícími klapkami. Ze zkušeností řidičů ale každopádně plyne, že mechanické ovládání škrtící klapky bývá v praxi často efektivnější, neboť reakce ze strany plynového pedálu je v podstatě okamžitá.
V případě mechanických škrtících klapek to funguje totiž tak, že z plynového pedálu vede lanko na pohyblivý mechanismus a po sešlápnutí pedálu následně motor okamžitě reaguje.
Elektronické škrtící klapky
Pokud je škrtící klapka ve vašem voze řízena elektronicky, tak se do ní dostává signál z elektrického akcelerátoru. Řídící jednotka takový signál zpracuje a následně posílá zpětný signál škrtící klapce, o kolik se má otočit, respektive otevřít.
Jak funguje škrtící klapka?
Funkčnost škrtící klapky je poměrně jednoduchá. Když je škrtící klapka otevřená, motor může nasávat větší množství vzduchu, což vede k jeho vyššímu výkonu. Když je klapka zavřená, množství vzduchu je omezeno, což vede ke snížení výkonu. Tímto způsobem může motor reagovat na změny a další náhlé požadavky řidiče.
Jak poznat, že se škrtící klapkou není něco v pořádku?
Stejně jako v případě dalších komponentů se stává, že škrtící klapky po čase odejdou. V praxi se nejedná o velmi častou závadu, setkat se s ní ale můžeme téměř všichni. Proto si v tomto článku představíme indicie, které mohou značit, že se škrtící klapkou ve vašem voze není něco v pořádku.
- Ztráta výkonu. Motor nereaguje na změny a má nižší výkon, než je pro něj obvyklé. Svítit může i kontrolka motoru nebo třeba kontrolka EPC.
- Nepravidelný nebo neklidný chod motoru, který může být způsoben právě i špatnou regulací průtoku vzduchu.
- Zvýšená spotřeba paliva. Pokud je škrtící klapka ve vašem voze vadná, motor může potřebovat více paliva k udržení stejného výkonu. Tím se ale zvyšuje spotřeba a jízda ve voze se rázem i mnohonásobně prodražuje.
- Špatná regulace průtoku vzduchu může způsobit nadměrnou emisi zplodin.
Jak otestovat škrtící klapku, jestli je v pořádku?
Nejlepší způsob, jak zjistit, zda je škrtící klapka vadná, je provést odbornou diagnostiku díky specializovanému zařízení nebo navštívit odborný servis. Profesionální diagnostika dokáže rychle identifikovat problémy a zjistit, zda je škrtící klapka příčinou vašich problémů. Odborný servis vám zároveň může dát k případným problémům se škrtící klapkou i další informace a budete mít možnost se domluvit na přesném způsobu řešení i opravy.
Jak vyčistit škrtící klapku?
Pokud je problém s klapkou způsobený nahromaděnými nečistotami, můžete ji vyčistit. Postup není nikterak složitý:
- Na čištění škrtící klapky budeme potřebovat ideálně dva spreje určené k čištění škrtících klapek či karburátorů a běžné nářadí.
- Otevřeme si kapotu a zaměříme se na škrtící klapku.
- Odpojte autobaterii.
- Odpojíme všechny přívodní hadice vedoucí do škrtící klapky, včetně konektoru.
- Poté demontujeme škrtící klapku z příruby, která ji přidržuje k motoru, zkrátka odšroubíme klapku od motoru.
- Ideální je si ucpat hadice starým hadrem, aby vám během čištění nenapadali nečistoty do tohoto ústrojí.
- Po té si vyjmutou škrtící klapku mimo vůz pročistíme. K tomuto úkonu použijeme zakoupené spreje a pomoct si můžeme jemným štětcem či kartáčkem. Nepoužíváme šroubováky ani jiné ostré nástroje, abychom neudělali do těla klapky rýhy. Také nepoužíváme násilí, abychom neohly pohyblivý středový kulatý mechanizmus v klapce, který by nám pak nemusel správně fungovat.
- Když máme škrtící klapku důkladně očištěnou, můžeme ji nainstalovat zpět do vozu. Dávejte pozor abyste nepoškodili vedení do klapky a důkladně jej zapojili.
Cena výměny či opravy škrtící klapky
Náklady na výměnu nebo opravu škrtící klapky se mohou lišit v závislosti na typu vozidla a místa, kde je práce provedena. Obvykle se jedná o stovky až tisíce korun. Pokud k tomu máte odborný servis, počítejte s tím, že cena bude i mnohonásobně vyšší. Cena lidské práce i kvůli inflaci z posledních let dramaticky roste. Samotný nový komponent ale není drahý a jeho cena se pohybuje v řádu pár stovek korun.
Jak se o škrtící klapku v praxi starat
Každých pár měsíců je tedy vhodné na škrtící klapku nastříkat potřebný přípravek, který je k dostání v každé odborné prodejně či e-shopu. Možností je ale také její demontáž a vyčištění mimo vůz. Pokud máte doma veterána, nezapomeňte i na plynové lanko. Moderní vozy tento komponent sice příliš často už nemají, dříve šlo však o úplnou klasiku. Lanko se může časem uvolnit a je proto potřeba jej po čase opět napnout. Jen tak docílíte toho, že vazba mezi plynovým pedálem a výše popsanou škrtící klapkou bude co nejtěsnější.
Závěr
V závěru je třeba zdůraznit, že škrtící klapka je důležitou součástí motoru, která ovlivňuje výkon, spotřebu paliva a emise. Pokud máte podezření, že je špatná, s opravou neotálejte.