Za zvýšenou spotřebou paliva můžeme hledat několik příčin, ať už se jedná o technické závady nebo přirozené příčiny. My jsme si je rozdělili do dvou skupin a na každou příčinu se podíváme podrobněji. První skupinou jsou příčiny, které mají co dočinění s technickým stavem vozidla nebo na něj mají minimálně vliv. Druhou skupinou jsou pak přirozené příčiny, které jsou spojené s provozem vozidla.
Technické příčiny zvýšené spotřeby
Špatně nahuštěné pneumatiky a zimní pneu a jejich odpor
I taková banalita, jako špatně nahuštěná pneumatika má dost velký vliv na spotřebu a to až okolo cca 15 %, kdy stačí podhuštění v rozmezí 0,2-0,5 bar. Tato pneumatika má pak větší valivý odpor a to má vliv na zvýšení spotřeby vozu.
Zimní pneu
U zimních pneumatik ve většině případů vždy dojde ke zvýšení spotřeby, neboť jsou vyrobeny z jiné směsi než ty letní. Díky této směsi má zimní pneu větší valivý odpor. Nejvíce zvyšují spotřebu pneumatiky s největšími drapáky, neboli nejvyšším vzorkem. To jsou například protektorované pneumatiky s vzorem HPL. Já osobně však tyto pneumatiky používám kvůli životu v horských oblastech a špatnému odhrnování cest. Je pravdou, že v zimě se mi spotřeba zvýší až o 1,5 litr, ale jejich výkony ve větších sněhových vrstvách a břečce jsou vynikající. Na léto bych nejspíše protektor úplně nedoporučil, ale v zimě to není špatná volba. Je to ovšem na zvážení každého, po jakých cestách v této roční době jezdí. Jsou také větší potíže s jejich vyvážením a mohou se vyboulovat na bočnicích i dokonce prasknout, či se odlepit vzorek u těch nekvalitních.
Index spotřeby na pneu
Při koupi každé pneumatiky bychom měli věnovat pozornost indexu spotřeby. Zde každý výrobce schválené pneumatiky píše valivý odpor a vliv na spotřebu. Dle této metodiky si pak můžeme vybírat pneu s různým valivým odporem. U protektorů však tyto normy nenalezneme, neboť se ne jedná o zcela kompletně nové pneu, alespoň já jsem se s tím nikdy nesetkal.