Jak poznat vadnou spojku? Co znamená, že spojka prokluzuje?
Spojka je nedílnou součástí našich vozů a to automatických, kde ji za nás tzv. “mačká automat“ a nebo manuálních, kde je tato činnost v naší režii. Nepříjemné však je to, když nám spojka začne tzv. „klouzat“. Nejen, že je to otravné, ale také nás to může omezit natolik, že již nebudeme schopni vůz provozovat po vlastní ose a budeme tak muset sehnat odtah.
Co se v článku dozvíte Zobrazit
Jak funguje spojka?
Nejprve je dobré si říci, alespoň v kostce, jak nám spojka funguje. Spojka je takový mechanismus, který nám přenáší točivý moment z motoru na převodovku a to za pomoci jejího zapínání a vypínání, kdy setrvačník rotuje vždy s motorem. Pokud sešlápneme spojkový pedál, zatlačí pružina na spojky, odtlačí odtlačný talíř a přítlačný talíř neboli „přítlačák“ se uvolní. Tím se pak lamela volně otáčí a my máme prostor pro řazení. Lamely pak následně vyrovnají díky kluzu otáčky a my tak krásně pokračujeme dále.
Jak poznám, že spojka prokluzuje?
To je vcelku jednoduché. Při akceleraci by měly ruku v ruce stoupat otáčky a rychlost vozu. Pokud nám rychlost vozu tzv. stagnuje a otáčky nám buď vybíhají, či poskakují vzhůru bez reakce na zvýšení rychlosti, tak je zřejmé, že nám spojka klouže. Největší problémy nastávají v kopcích, kdy takový vůz není schopen vyjet kopec. Auto zkrátka není schopno předat otáčky motoru převodovce a následně na kola. Spojka nám nejprve bude klouzat při větších zátěžích a prudším zatížení. Následně se problém bude stupňovat, až se buď zkrátka nerozjedeme a nebo nebudeme schopni vyjet kopec. Další známkou spojky před smrtí a jejím prokluzu je nepříjemný zápach. Ten však může nastat i v momentě, kdy se snažíme vozem roztáhnout něco těžkého a nebo se rozjíždíme tzv. na “gumovačky”.
Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.