Sport
🕓 4 min

Verstappen je nebezpečný sobě i ostatním, tvrdí experti

Vycházející hvězda pod palbou kritiky

Jméno mladého závodního jezdce Maxe Verstappena bývá v letošní sezóně Formule 1 skloňováno častěji, než obou jezdců dominantního Mercedesu dohromady. Letošní sezónu zahájil mladičký Holanďan, stejně jako loni v barvách italského týmu Torro Rosso. Po problémech, do kterých se ale dostal ruský pilot Red Bullu, Daniil Kvyat byl Verstappen přeřazen z „juniorky“ do top týmu Red Bull. Ohledně Maxova agresivního stylu jízdy panovaly rušné diskuse již od jeho příchodu do světa královny motorsportu. Ostatně, stačí si vzpomenout na ošklivou nehodu, při které loni Verstappen „sestřelil“ Romaina Grosjeanu, když se v průběhu Velké ceny Monaka pokusil o extrémně nebezpečný předjížděcí manévr. Od doby, kdy Verstappen bojuje s Red Bullem o přední příčky mu ale ještě narostlo sebevědomí a ostatní piloti, diváci i experti na Formuli 1 začínají Verstappena označovat za nebezpečného sobě a hlavně ostatním.

 

Verstappenův nekončící souboj s Räikkönenem

Své by o Verstappenově jízdním stylu mohl vyprávět finský pilot Ferrari, Kimi Räikkönnen. Ten se s mladým Holanďanem potýkal již v minulém závodě v Maďarsku. Vše ovšem vyvrcholilo během posledního závodu na legendárním belgickém okruhu Spa-Francorchamps. Ke vzájemné kolizi obou zmíněných pilotů došlo již v první zatáčce. V té natlačil Sebastian Vettel na druhé Ferrari svého týmového kolegu přímo do Verstappena, zde byla chyba jednoznačně na straně Vettela, tento incident ovšem odstartoval sérii nebezpečných manévrů ze strany Verstappena.

 

Po zmíněné kolizi se Räikkönen i Verstappen propadli až na samotný chvost startovního pole. Při probíjení se vpřed na sebe nevyhnutelně narazili. Verstappen byl nucen bránit svou pozici před dotírajícím „Icemanem“. Kimi byl očividně rychlejším. Jak se ale ukázalo, nebylo mu to nic platné. Verstappen opět ze svého rukávu tahal jeden agresivní obranný manévr za druhým. Pokaždé, když Räikkönen nasadil na rovince na předjetí, Verstappen změnil směr své jízdy v závislosti na pohybu Fina. Ten tedy musel výrazně zpomalit, aby zabránil vzájemné kolizi, která by při rychlosti kolem 300 km/h mohla mít fatální následky.

 

Na adresu Verstappena a jeho jízdního stylu se po VC Belgie vyjádřil i pilot Ferrari, Sebastian Vettel:

 

K porušení pravidel nedochází

Právě tyto nebezpečné manévry jsou důvodem kritiky mladého Verstappena. Mohlo by se zdát, že Verstappen tímto počínáním porušuje pravidla. Ty ovšem jednu změnu jízdního směru, při obraně pozice povolují. Jediné co je pravidly striktně zakázáno, je jakákoli změna směru jízdy za brzdným bodem zatáčky. Ani jedno z těchto pravidel Verstappen ale neporušuje, což je také stěžejní bod jeho obrany. Ačkoli nedochází k porušení žádných závazných pravidel, existují mezi piloty určité nepsané zákony a tím nejdůležitějším je za žádnou cenu neohrožovat životy a zdraví ostatních jezdců. Můžeme si jen domýšlet, co by se stalo, kdyby Verstappen při podobném obraném manévru narazil na jezdce svého ražení, který by plyn neubral.

 

Je Verstappen na Formuli 1 vůbec zralý?

Dle mnohých je na Verstappenovi vidět, že je i přes své zkušenosti pro Formuli 1 příliš mladý. Do tohoto kolotoče totiž naskočil v pouhých sedmnácti letech. V současné době je tomuto borci let osmnáct, což je dle názoru drtivé většiny poměrně málo na to, aby ovládal stroj pohybující se po závodním okruhu rychlostí přesahující 330 km/h. Experti tvrdí, že Verstappenovi stále chybí dostatečný respekt, který musí mladý pilot posbírat v nižších formulových kategoriích, které Verstappen během své kariéry urychlené Red Bullem přeskočil. Jaký je váš názor? Jste na straně agresivního mladíka, nebo na straně zkušenějších pilotů, kteří Verstappenův jízdní styl tvrdě odsuzují?

 

Tým Red Bull chystá pro příští sezónu návrat velkého jména do svého konstruktérského týmu. O koho jde se dozvíte v následujícím článku.

 

Foto: Red Bull Racing

Picture of Petr Míka

Petr Míka

Ve vodách motoristické novinařiny se pohybuji již pátým rokem. Podílel jsem se na chodu mnoha webových projektů s motoristickou tématikou. Pravidelně navštěvuji tiskové konference, autosalony a další podobné akce, s cílem připravit pro své čtenáře co možná nejkvalitnější obsah.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *