Opotřebovaná řadící páka ➜ výměna hlavice za novou

0
960
Hlavice řadící páky

Řadící páku mají řidiči auta s manuální převodovkou pořád v ruce. Není výjimkou, že se povrch na řadící páce opotřebuje a ošoupe, což má za následek horší orientaci na páce, snížené pohodlí a potenciálně i riziko nebezpečí. Jak hlavici řadící páky vyměnit za novou, se dozvíte v tomto článku.

Vzhledem k povaze českých silnic řidiči „manuálů“ ruku z řadící páky skoro nesundají. A že jich v České republice zatím jezdí drtivá většina. Pokud už má vaše auto něco naježděno, možná cítíte potřebu řadící páku obnovit. 

Důvody pro výměnu řadící páky

  • Řadící páka vypadá ošklivě. Když jsme obklopeni špinavými a rozbitými věcmi, nepomáhá to našemu psychickému zdraví. Navíc neošoupaná řadící páka může pomoct k lepšímu prodeji ojetého auta. 
  • Na řadící páce nejsou vidět znaky rychlostí. Zkušenému řidiči to možná nevadí, protože řadí po hmatu, ale začátečníkovi nebo někomu v krizové situaci může vizuální stránka pomoct se orientovat. Lepší řazení dělá bezpečnější jízdu.
  • Řadící páka nesedí. Možná ji někdo neodborně vyměňoval před vámi nebo se prostě opotřebovala a teď se kýve a nesedí v ruce. I to vyřeší výměna. 

Kde koupit náhradní hlavici a manžetu řadící páky

Náhradní hlavici i manžetu seženete jednoduše. Koupit ji můžete přímo od prodejce vaší značky auta jako originální náhradní díl. Případně najdete v obchodě s autodoplňky. Některé obchody nabízejí své zboží na vlastních e-shopech nebo u velkých e-commerce hráčů jako je Alza.cz nebo Mall.cz. Takže nemusíte ani nikam osobně chodit a koupíte online.

Podle typu vozidla a materiálu se ceny pohybují v řádech nižších stokorun. Kdybyste chtěli hodně ušetřit a nezáleží vám až tolik na kvalitě, dají se tyto doplňky do auta zakoupit také na e-shopech v Číně

Jak sundat hlavici řadící páky

Záleží na stáří, typu a značce vozidla. Platí nepřímá úměra, že čím starší auto, tím jednodušeji se bude hlavice vyměňovat. Než se pustíte do samotné výměny, zatáhněte ruční brzdu a zařaďte neutrál, aby vám auto neujelo, zatímco budete s řadící pákou manipulovat. 

U vozů s datem výroby do roku 1980 (což dnes může být veterán), stačí za hlavici zatáhnout a vyndat. Novou pak jen nasadit. Novější vozy pak vyžadují přidat šroubování. 

U současných vozů je výměna nejkomplikovanější, protože řadící páka je uchycena ve středovém panelu. Není však potřeba rozmontovat celý středový panel, ale stačí okolí řadící páky. Hledejte šrouby kolem páky, abyste vyndali rámeček, ve kterém páka drží. Někdy je rámeček jen nacvaknutý zámečky, takže je stačí vyloupnout šroubovákem a už uvidíte šrouby. Pokud jste je vyšroubovali a páka pořád drží, hledejte další šrouby pod krytem popelníku a v odkládacích přihrádkách. 

Když jsou šrouby uvolněny, mělo být možné páku vyjmout. Pokud to nejde, zkuste ji vyšroubovat. Pak vám zbyde jen obyčejná tyč. 

Jak nasadit novou řadící páku

Postupujte v opačném pořadí než při sundávání. Buďte opatrní, abyste jednak neprotrhli kožený nebo koženkový potah krytí, jednak abyste neulomili drážky, které pomáhají držet páku na místě, pokud tam nějaké jsou. 

Jakmile máte páku nasazenou, dobře přišroubujte rámeček zpátky do středového panelu. Po výměně proveďte testovací jízdu, abyste se ujistili, že řazení dobře funguje. Pokud by se páka viklala, nebo dokonce neřadila správné rychlosti, bylo by nebezpečné s autem jezdit. 

Výměna řadící páky není příliš složitá a na Youtube najdete video manuály na výměnu řadící páky Octavia 1, Fabia 1, Volkswagen Passat a dalších typů aut. Není však ostuda si řadící páku nechat vyměnit v autorizovaném servisu a mít jistotu, že si nepoškodíte řazení, což by byla mnohem nákladnější oprava.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Vložte váš komentář
Vaše jméno