Zážehový motor – jak funguje a jeho výhody

Dnes se zaměříme na milovníky benzínových spalovacích motorů. Vášeň pro vůni benzínu se u mnohých stala životem, proto je nasnadě si o motorech spalovacích benzín říci více.

Obsah Zobrazit

    Co je to zážehový motor?

    Zážehový motor je motor, který spaluje ve spalovací komoře pístu směs benzínu a vzduchu. Nejčastěji tuto směs tzv. zažehne zapalovací svíčka, kdy je zapalovací svíčka naprosto nezbytnou a potřebou součástí pro zažehnutí směsi paliva a vzduchu.

    Jak funguje zážehový motor?

    Zážehový motor funguje za pomoci zapalování paliva. Na rozdíl od vznětového motoru, kdy dochází k zažehnutí pomoci tlaku. Nejsnadnější pro nás bude si popsat princip funkce u klasického čtyřdobého zážehového motoru a zavzpomínat na hodiny fyziky ve škole.

    1. Sání – Do prostoru pístu se nasaje vzduch s benzínem.
    2. Stlačení – Dojde ke stlačení směsi  pístem a v maximální kompresi zapalovací svíčka směs zažehne.
    3. Roztažení – „expanze“ – Detonace vymrští píst a nastane pohyb.
    4. Odsátí – „výfukové plyny“ – Po detonaci jsou otevřeny výfukové ventily, přes které je odsána vyhořelá směs.

    Účinnost zážehových motorů?

    Účinnost atmosférického zážehové motoru je okolo cca 25 %. Pokud je vybaven turbem zvedá se jeho účinnost na cca 35 %, kdy moderní spalovací motory mohou mít účinnost až 40 %.

    Výhody zážehového motoru oproti vznětovému

    Každý typ motoru má svá pro i proti. Pro nás bude nyní důležité podívat se, proč si vybrat právě zážehový motor a ne vznětový.

    • Oproti vznětovému motoru je zážehový tišší.
    • Není tak choulostivý na krátké cesty.
    • Lépe se zahřívá.
    • Je schopen dosáhnout vyšších výkonů.
    • U jednodušších typů tohoto motoru je levnější na údržbu.
    • Zvuk, kdo někdy okusil zvuk šesti a více válců benzínových motorů dá mi za pravdu, že tento koncert stojí za to.

    Dvoutakt a čtyřtakt

    V dnešní době se již dvoutaktní motory v automobilech nepoužívají a nalezneme v nich pouze čtyřtakty. Dvoutakty však stále nalezneme v zahradní technice a některých motocyklech, kde mají své opodstatnění. 

    Dvoutakt

    Dvoutaktní motor pracuje na dvě doby, kdy celý jeho cyklus proběhne při jednom otočení klikové hřídele. Dvoutaktní motor nemá okruh mazání a proto je důležité, přidání oleje pro dvoutaktní motory přímo do paliva a tím zajistit mazací účinek paliva.

    O vstřikování paliva dvoutaktních motorů se stará karburátor. Navíc zde nenalezneme ventily, ale sací kanály, kdy se o odvod a přívod směsi stará samotný píst. Jedny z nejslavnějších vozů s dvoutaktními motory byly Trabant 601, Wartburg 353 a nebo Barkas B1000 a samozřejmě mnoho dalších.

    Čtyřtakt

    Na rozdíl od dvoutaktu u čtyřtaktu nalezneme ventily. Další velký rozdíl je v tom, že čtyřtaktní zážehový motor má vlastní okruh mazání a olejové čerpadlo pro mazání motoru. Tyto motory nalezneme samozřejmě ve vozech, ale také v zahradní technice, kde mohou být i tyto motory spřažené s karburátorem. Čtyřtaktní motory mohou navíc disponovat mnohem lepším systémem vstřikování, než ty dvoutaktní.

    Historie zážehových motorů

    Ottův motor

    Vynálezcem zážehového motoru byl Nicolaus Otto, kdy vynalezl motor roku 1876. Ten se věnoval z počátku konstrukci zážehové motoru se svým bratrem, později ji však dokončil sám. Jeho motor byl čtyřdobý a položil základy, pro námi velmi známou osobu, která díky Ottovu motoru před cca 130 lety patentovala první automobil se zážehovým spalovacím motorem a tím nebyl nikdo jiný než sám Karl Benz roku 1886.

    Otec automobilismu Karl Benz

    Díky Karlu Benzovi a značce, nyní již Mercedes Benz, kdy i tato značka má mimo jiné kousek českých kořenů, se toho hodně událo a mělo to význam i pro dnešní automobilový průmysl.

    První zážehový motor v ČR Laurin a Klement

    Historie Škodovky je pro Čechy srdeční záležitostí a my můžeme být právem hrdí na dvě zmíněná příjmení, protože oba tito Václavové dokázali nemožné a jejich první motocykly se zážehovými motory sklízeli nejen úspěchy, ale nepochybně se zapsaly do světové historie, proto musíme vzpomenout i na úžasného a prvního závodníka Narcise Podsedníčka a Václava Vondřicha „cestujícího kováře“.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *