Driftování je staré jako čas sám. K této zábavě je téměř nezbytná takzvané přetáčivost vozu, kterou disponují auta s pohonem zadních kol. Opakem přetáčivosti je nedotáčivost. S tou se zase setkáme u pohonu předních kol. A řekneme si na rovinu, že tak zábavná není. Jak se ale dostat do světa driftování, když máte jen omezený obnos peněz?
Proč se od zadokolek upouští?v
V dnešní době to pohon zadních kol nemá jednoduché. V běžném provozu se k němu váže nebezpečí driftu na sněhu a vyšší náklady na výrobu. Je proto považován za výstřední a najdeme ho spíše jen ve sportovních vozech. I přesto se ale nějaká automobilka rozhodne dát mu šanci. Jen vzpomeňme kupé Toyota GT86 nebo Subaru BRZ. Vždyť i dceřinná značka Hyundaie s názvem Genesis přinesla Genesis Coupe. Možná se tedy situace jednou obrátí.
Nebudeme si ale lhát. Tyto moderní zadokolky jsou poměrně drahé, což z nich nedělá ideální auto pro zábavu o víkendu. Někdo neznalý by vám tedy doporučil nějakou levnou předokolku, ale tuto možnost vůbec rozebírat nebudeme. Raději se podíváme na nabídku bazarů a vybereme si zajímavé možnosti s pohonem zadních kol.
Pozor na diferenciál
Pohon zadních kol a výkonný motor ale nejsou jedinými pilíři úspěchu. Ten je v tomto případě hladký drift kolem zatáčky. Velký rozdíl mezi driftováním a nedriftováním udělají diferenciály. Dívejte se tedy hlavně po vozech se samosvorným diferenciálem. Ten díky vyššímu vnitřnímu tření přenáší výkon rovnoměrněji na obě kola za všech podmínek. Alternativou je takzvaný „svárosvor“. Vzniká zavařením diferenciálu a obě kola se za všech podmínek točí stejně.
Mazda MX-5
Kdo by neznal Miatu. V mnoha ohledech je to asi nejlepší vůz, v němž se můžete učit řídit. Je velice obratný, v rozumné specifikaci má dostatek výkonu a shánění náhradních dílů vás finančně nezničí. Jak jsem již podotkli, tak hledejte kus se silnějším motorem, který je zároveň v dobrém stavu. Ideální bude také specifikace se samosvorným diferenciálem.
BMW řady 3
Driftování v „trojkovém bavoráku“ a sníh k sobě neoddělitelně patří. Tento německý stroj je téměř ideálním nástrojem pro začínající driftaře. I z toho důvodu jsou v tomto odvětví motosportu tak oblíbené. To s sebou také nese následky. Při koupi si důkladně projděte stav. Je totiž velice pravděpodobné, že s ním driftoval i předchozí majitel a něco mu nemuselo uhnout. U BMW 3 je to s diferenciály horší. Dával se jen do některých vozů řady e46 se šestiválcem, což je motorizace, na niž byste měli cílit. Samosvor ale seženete do 20 000 Kč nebo s pomocí kamaráda svářeče vyrobíte „svárosvor“.
Nissan 200 SX
S tímhle autem možná bude trošku problém. Cenově se nijak moc od ostatních neliší, ale těchto vozů je dnes už jen velmi málo kusů. Dívejte se tedy na na nabídky v celé Evropě. Za zkoušku stojí i různá JDM fóra. Jak jedno dostanete domů do garáže, tak už vás čeká jen zábava. Otevírají se vám dveře k přeplňovaným motorům, nespočtu bodykitů a dalších úprav. Určitě se vám proto bude hodit kamarád automechanik. Spolu z tohoto auta dostanete až nesmyslný výkon.
Ford Sierra
Tento vůz má pravděpodobně nejlepší poměr ceny a zábavy. I slabší motorizace, které jsou levnější, vás nezklamou a bez větších potíží se utrhne. Model Ford Sierra posloužil jako základ legendární verzi Cosworth. Při projíždění bazarů se dívejte hlavně po vozech v dobrém stavu se zdravým chodem motoru. Menšími úpravami, jakými jsou například nová kola a podvozek, z něj uděláte driftovací auta, které vás nezklame.
Opel Omega
Možná vás to překvapí, ale je to jedna z nejoblíbenějších možností. Patří totiž k těm levnějším a jednodušším. I z toho důvodu se mu přezdívá „bavorák pro chudé“. Přetáčivé rozhodně je, ale nejspíš ho budete muset trošku nutit. Výrazně vám pomůže šestiválec pod kapotou a v každém případě se vyhněte automatickým převodovkám. Napomůže také úprava podvozku, protože sériový je velice měkký a pohodlný.