Máme tady souboj mezi dvěma sportovními vozy nejprodávanějších automobilek v České republice. Na jedné straně je stálice v podobě mladoboleslavské Škody Octavia RS. Oponentem je poměrně čerstvá novinka Hyundai i30 N ve verzi Fastback. V obou případech se jedná o výborná výkonná auta, v nichž odvezete celou rodinu. Jedno ale přece musí být lepší.
Na který vůz budete šetřit déle?
Z Nošovic nám většinou přicházejí N modely ve dvou verzích. Tak jako jsme zvyklí u hatchbacku i30 N. Nový Fastback je tedy možné objednat ve verzi Performance a Standard. Liší se v maličkostech a cenový rozdíl mezi nimi propastný také není. I30 N Fastback tak stojí 779 900 Kč ve standadrní verzi a 799 990 Kč jako Performance. U Octavie je cena základního osazení o něco nižší. Ceny začínají v případě Octavie RS na 766 900 Kč.
Škoda Octavia RS nabízí levnější provoz ale nižší výkon
Škoda Octavia RS má dobře známých 245 koňských sil a 370 N.m. Tento výkon generuje poměrně obvyklý motor typu TSI o objemu 2.0 litru. Řidiči si u něj pochvalují hlavně pěkný projev a dostatek výkonu v celém spektru otáček. Výbornou vlastností je také odezva na plyn a kombinovaná spotřeba se udává na 6,7 litru. Pro ježdění do práce a občasné zařádění na trati je tedy Octavia lepší volbou.
Hyundai i30: více výkonu a „puberťácký“ výfuk
U Hyundai i30 N si tedy připlatíte, ale vrátí vám to na výkonu. Najdete zde najdete stejný objem 2.0 litru, ale motor typu T-GDI. Ve verzi Standard nabízí výkon 246 koní a 353 N.m., ale v případě Performance už je to 270 koní a 353 N.m. Při běžném projetí vás motor na první pohled možná zklame. To ale bude trvat jen do doby, kdy objevíte tlačítko s označením N. Možná s tím nebudete souhlasit, ale oproti Octavii má pohádkový výfukový systém. Během dynamické jízdy tak dochází ke střílení a prskání ze zadní části vozu. Pokud ale fanouškem hlasitých výfuků nejste, tak si můžete výfukový orchestr velice snadno vypnout. Udávaná spotřeba je 7,7 a 7,8 litrů na 100 kilometrů.
Co mají společného? Zrychlení to není
Obě auta se během agresivní jízdy nemají problém dostat na aktuální spotřebu 30 l/100 km. Pokud si zajedete na německou dálnici nebo na uzavřenou trať, tak se můžete dostat až na 250 km/h. Touto rychlostí to ale u obou vozů končí, neboť jsou elektronicky omezené. Navolit si také můžeme šestistupňový manuál, ale v případě škodovky se můžete rozhodnout i pro sedmistupňový automat. Na druhou stranu ale ztrácí ve sprintu z 0 na 100 km/h. Časy jsou: Škoda Octavia RS 6,6 s, Hyundai i30 N 6,4 s a Hyundai i30 N Fastback Performance 6,1 s.
Musíte si vybrat mezi větším prostorem či lepší dynamikou
V Octavii budete mít uvnitř k dispozici výrazně více místa, ale vyšším cestujícím možná bude vadit vyšší ukotvení sedaček. Ty trošku ztrácejí na sedačky v Hyundayi, jež jsou sportovnější. Oba vozy jsou také vybaveny obrazovkou infotainmentu. Uživatelské prostředí je krapítek lepší u koncernové Octavie. Může to být způsobeno větším množstvím prostoru, ale v Octavii se člověk cítí pohodlněji. Vše se ale změní během jízdy. Podvozek Hyundaie je komfortnější, přesnější a poskytuje lepší odezvu. To stejné platí v zatáčkách. I30 N je zde ohebnější a Octavia zde hodně ztrácí.