Většina autobaterií má životnost 4 až 5 let. Pokud se vůz vystavuje extrémnímu počasí, tato doba se zkracuje.
Multimetr by měl být nastavený na rozsah 20 V. Zařízení přiložte na svorky autobaterie. Kladný vodič na kladný pól (většinou červený), záporný na záporný. U voltmetru do zapalování to máte jasné. Jaké jsou ty správné hodnoty a na které byste si měli dát pozor?
Správné napětí autobaterie
Hodnota Stav nabití Co dělat 12,6 V a více 100 % – plné nabití nemusíte dobíjet 12,4 V 75 % nemusíte dobíjet 12,1 V 50 % nabijte, až to bude možné 11,9 V 25 % nabijte okamžitě pod 11,9 V 0 % – úplně vybitá nestartujte, rekondice
12,2 až 12,8 V je běžné napětí. Jakmile hodnoty klesnou pod 12,2 V, máte vybitou autobaterii a měli byste ji při první příležitosti dobít. Rozhodně tedy neplatí, že baterie je vybitá až na 0 V a podobné nesmysly.
Kromě nabíječky v případě nouze pomůže i hodně dlouhá jízda. Pokud je hodnota pod 11,9 V, baterii byste měli dobít rekondičním cyklem. Ve většině případů však vybití znamená konečnou stanici. V případě, že jste akumulátor dobili a zjistili, že napětí neudrží, je čas na výměnu. Jak na to? Koukněte na článek o výměně autobaterií .
Jak otestovat autobaterii multimetrem
Nechte pár dní auto stát, až potom baterii otestujte
Vůbec nejlepší je, pokud máte možnost před testováním nechat auto pár dní stát. Při ježdění totiž alternátor baterii dobíjí. Když vůz necháte několik dní odpočívat v garáži, měření lépe odhalí, jestli baterie vydrží nabitá a jaké je její napětí.
Kdyby se během nečinnosti výrazně vybila, možná je čas na výměnu baterie za novou. Je to takový malý test, jak zjistit, jestli je autobaterie ještě k něčemu dob rá. Neustále se vybíjející baterie ale může mít víc příčin.
Nastavte multimetr
Nyní zjistíme, jaké je skutečné napětí autobaterie a zda je potřeba ji nabít/vyměnit. Jak použít multimetr k otestování autobaterie?
Po zapnutí přístroje otočte na veličinu, kterou chcete měřit, tedy V. Pokud multimetr není automatický, nastavte měřící rozsah. Ten se nastavuje na větší než maximální očekávanou hodnotu veličiny. Pro měření na klasické 12 V baterii nastavte rozsah do 20 V. Nemá cenu nastavovat vyšší rozsah, jinak by údaje nemusely být tak přesné.
Jak použít multimetr k otestování autobaterie
Černý měřící kabel zapojte do společné černé zdířky multimetru (COM).
Červený měřící kabel zapojte do červené zdířky multimetru měřící napětí (V).
Zapnete multimetr a otočte volič na měření stejnosměrného napětí (V) ve větším rozsahu než je očekávané měřené maximum (20 V).
Umístěte červený vodič na kladný pól baterie (označený červeným krytem nebo symbolem +).
Černý vodič umístěte na záporný pól.
Odečtěte naměřené hodnoty.
Jak otestovat autobaterii pomocí světlometů
Testování baterie pomocí světlometů je taková jednoduchá, amatérská metoda. Není sice exaktní, jako když si vezmete do ruky udělátko typu multimetr, na druhou stranu i tak se dá docela dobře zjistit, jestli nedochází k upírskému vysávání energie. Jednoduše rozsviťte světlomety vozu. Když nesvítí naplno, ukazuje to na špatnou baterii.
Jak otestovat autobaterii pomocí voltmetru
Někdo místo multimetru raději sáhne po voltmetru. Ten je totiž na rozdíl od multimetru určený na měření jen jedné veličiny (voltů), takže ho nemusíte nijak složitě nastavovat. Na druhou stranu už ho na nic jiného neužijete. Takže asi záleží na tom, jak velcí kutilové vlastně jste.
Voltmetr má dva barevně označené kabely. Červený připojte ke kladnému pólu a ten druhý, černý nebo modrý, do záporného pólu autobaterie. Dodržujte stejný postup jako při měření multimetrem.
Dejte si pozor na nízké teploty
Měření napětí akumulátoru je důležité celoročně, avšak v chladných měsících obzvlášť. Autobaterie v zimě má totiž vlivem nízkých teplot zpomalené chemické reakce . Startovací výkon rapidně klesá, zatímco energetické nároky startu se zvyšují.
Proč byste měli napětí kontrolovat pravidelně a jak často nabíjet
Jak už jsme zmínili, vybitý akumulátor se může zničit. Ovšem k degradaci autobaterie dochází i tehdy, pokud není plně nabitá . Proto musíte zbystřit i při hodnotě pod 12,2 V. Kontrolujte průběžně a vyhnete se tomu, že byste museli shánět souseda se startovacími kabely . V nejhorším případě by vám nakonec nemusel pomoct ani on. Díky měření budete vždy vědět, kdy připojit nabíjecí zařízení.
Pokud se do kontroly nechcete pouštět na vlastní pěst, obraťte se na servis nebo požádejte o pomoc nejbližší obchod s autodíly.
Akumulátoru nesvědčí nadužívání, ovšem i sporadické ježdění je špatné. Pokud si vyrazíte jen občas na nákupy nebo po městě, měli byste dobíjet alespoň jednou za měsíc. Spotřeba jede i v klidovém stavu.
Nezapomeňte, že pokud budete dobíjet, musíte autobaterii nechat dvě hodiny v klidu. Jinak při montáži může explodovat. Měřte napětí pravidelně a vždy budete mít přehled o tom, jak na tom váš vůz je.
Nejčastější dotazy
Jak otestovat napětí či stav autobaterie? Voltmetrem, multimetrem nebo světlomety.
Jaké hodnoty má nabitá baterie? A vybitá? 12,6 V a více značí nabitou autobaterii. Vybitý akumulátor má napětí pod 12,1 V. Nabijte hned, jak to bude možné. Hodnoty pod 11,9 V jsou problematické, baterie je totálně vybitá a doporučuje se rekondice.