Facelift je označení pro úpravu automobilu. Někdy jde pouze o design, jindy se to týká i technické stránky. Jaká jsou jeho specifika, proč k němu automobilky přistupují a kterých aut se toto „omlazení“ týká? V textu se podíváme i na to, že ač by mělo jít především o změnu k lepšímu, ne vždy se to podaří.
Co je facelift
Tak jako v plastické chirurgii, i v automobilovém průmyslu facelift označuje kosmetické úpravy. Můžeme si ho představit jako takové omlazení a zatraktivnění. Facelift auta přijde na řadu tehdy, když už se vůz nějakou dobu prodává (třeba po třech a více letech), ale jeho hvězda začíná zvolna pohasínat. Automobilka se tak snaží oslovit nové zákazníky a konkurovat ostatním značkám.
Je to docela chytrý tah. Místo toho, aby firma investovala enormní zdroje do nové modelové řady, raději trochu upraví stávající. To je ekonomicky výhodnější, a navíc to funguje. Tedy, pokud se to povede.
Výhodou naštěstí tak jako tak zůstává, že i když se úpravy zrovna dvakrát nepodaří, o autu se přesto zvýší zájem a prodeji to pomoct může. Kromě toho, že je omlazený model atraktivnější coby „nový“, lépe se takový vůz prodává i jako ojetina.