Vozidlo Údržba a Servis
🕓 5 min

Váha vzduchu – k čemu slouží a jak zjistit, že je vadná

Kdo by kdy řekl, že by se snad dal vzduch vážit? No tento díl spíše snímá, než váží, ale jeho vyhodnocovací funkce je důležitá. Hodně lidí tento díl v životě již potrápil, protože jeho výměna něco málo stojí. Jak je tedy pro nás tento díl důležitý a k čemu jej vlastně potřebujeme se podíváme v následujícím článku.

Obsah Zobrazit

    Co je to Váha vzduchu?

    Váha vzduchu (nebo také měřič průtoku vzduchu) snímá množství protékajícího vzduchu, které proudí do spalovacího prostoru. Toto je velmi jednoduché, leč přesné vysvětlení.

    K čemu potřebujeme váhu vzduchu ?

    Jak zaznělo výše, váha vzduchu měří aktuální množství protékajícího vzduchu v sacím prostředím, které ústí do spalovacího prostoru. Díky její komunikaci s řídící jednotkou pak dokáže jednotka dávkovat přesné množství vzduchu a paliva do spalovacího prostoru. Díky váze vzduchu také může naše řídící jednotka motoru vyhodnocovat úniky v sacím potrubí. Dále také váha může měřit absolutní  tlak v sacím potrubí.

    Jak funguje váha vzduchu?

    Uvnitř váhy vzduchu je senzor, jež je napájený určitým množstvím proudu, který jej zahřívá. Vzduchem, jak však ochlazován a tak proud zvyšuje k udržení konstanty. Tyto informace jsou předávány řídící jednotce, která s nimi dále pracuje. Takto je to velmi zjednodušeně řečeno, avšak nám to bohatě postačí.

    Typy senzorů

    • MAF – Měří množství protékajícího vzduchu a teplotu, kdy je k měření využíván nahřátý odporový drát. Vyhodnocení množství vzduchu používá změny odporu.
    • MAP – Tento senzor měří tlak a podtlak v sacím potrubí. Funguje podobně za pomocí odporu, avšak operuje na základě změn tlaku.
    • VAF – Toto je nejstarší způsob. Také funguje se změnami odporu, avšak za pomoci nasávaného vzduchu nastavuje klapku. Je to mechanické elektrozařízení.

    Jak poznat závady váhy vzduchu?

    Kontrolka motoru

    U některých případů závad se nám rozsvítí kontrolka motoru, kdy je možné po napojení na diagnostiku závadu lépe specifikovat.

    Špatné starty

    Špatné startování je způsobené špatným vyhodnocením teploty váhy vzduchu, opět je nutné ověřit stav diagnostikou.

    Houpání otáček na volnoběhu

    Tento případ můžeme vidět i v přiloženém videu, otáčky kolísají nahoru a dolu a nedrží rovnoměrný průběh

    Špatná akcelerace

    V případě akcelerace nám může vůz tzv. škubat a cukat a nebo nelze dosáhnout plného výkonu.

    Zvýšená spotřeba paliva

    Při špatné funkci váhy vzduchu je špatně dávkované palivo a to má za následek zvýšení spotřeby. Při této závadě může vůz i více tzv. kouřit, neboť nedokonale spaluje.

    Odhalení závady?

    Nemá smysl popisovat různé měření odporu váhy vzduchu atd. To již dnes nikdo nedělá, a proto udeříme jádro pudla.

    Diagnostika

    Zde můžeme poruchu odhalit. Jednak nám ji může diagnostika vypsat v obecných závadách a druhá věc je ta, že si třeba můžeme zkontrolovat teplotu nasávaného vzduchu, kterou diagnostika na základě informací od váhy vzduchu vypíše. Pokud je to nějaký nesmysl, je to jasné. Napovědět nám mohou i houpající se otáčky, či rovnoměrná křivka akcelerace z hodnot z průběhu jízdy.

    Jak opravit váhu vzduchu?

    Váhu vzduchu doma neopravíme, alespoň já ne, proto se v těchto případech uchyluji ke koupi nového dílu. Váhy vzduchu vycházejí plus mínus kolem 1500 Kč a její výměna není ve většině případů složitá, neboť se mnohdy nachází v okolí filtrboxu.

    Odpojení váhy

    Někdy nám pomůže odpojení váhy. Pokud ji odpojíme a auto lépe chytne, je to jasné a nebo pokud ji odpojíme a auto nám nyní lze vytočit do otáček lépe a dál, tak jsme také uhodili hřebíček na hlavičku. Dlouhodobě, bych však s odpojenou váhou asi nejezdil, neboť přijdeme o vyhodnocení teploty vzduchu, což může mít za následek nouzový režim, blikání kontrolky teploty nebo zvýšení spotřeby paliva. Některá auta po odpojení padají do nouze hned.

    Diody a emulátor

    Už jsem narazil na kutily, kteří místo váhy vzduchu proklamovali dráty a použili diody, které se tvářily, jako váha v pořádku. Také jsem viděl  i emulátor váhy vzduchu, který klamal řídící jednotku a hlásil, že je vše v pořádku. Bohužel já raději tento díl, vždy vyměním, a proto s tímto nemám zkušenosti.

    Na co si dát pozor při koupi váhy vzduchu!

    Rozhodně doporučuji kupovat nový díl dle toho starého. Vůz je na danou váhu vzduchu kalibrován a jen těžko jej budeme přestavovat na jiný typ. Proto pokud je v našem vozu například instalována váha vzduchu Bosch dáváme opět Bosch se stejným číslem výrobku. Nezaměňujte váhy, neboť pak je musíte v mnoha případech kalibrovat, a nebo nefungují tak jak mají. Proto u tohoto dílu opravdu nahrazujte díl stejným dílem!

    Čištění váhy vzduchu

    K tomuto řešení se moc neuchyluji, neboť mi ve většině případů pomohlo pouze na chvíli. Pokud se už se k tomuto kroku rozhodneme, použijme vždy čistič váhy vzduchu. Nepouštějme se do čištění různými jinými prostředky. Ústrojí tohoto dílu je náchylné a proto nemá smysl riskovat jeho funkci čištěním něčím, co k tomu není určeno.

    Jak prodloužit životnost váhy vzduchu?

    To má v celku jednoduché a primitivní řešení. Měňte vzduchový filtr a tím eliminujte nečistoty, které by toto ústrojí mohlo poškodit. To je alespoň malá část, kterou můžeme přispět k její dobré kondici, avšak selhání elektrických částí po letech užívání lze jen těžko ovlivnit.

    Picture of Roman Jílek

    Roman Jílek

    Mým snem bylo psát články o autech, testovat je a taky se v nich vrtat. Mám rád auta s duší i historií a je mi jedno zda mají 10 nebo 500 koní. Píši pro vás návody na opravy, zkušenosti, recenze vozů, a také o různé problematice okolo vozů.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *