Za zvýšenou spotřebou paliva můžeme hledat několik příčin, ať už se jedná o technické závady nebo přirozené příčiny. My jsme si je rozdělili do dvou skupin a na každou příčinu se podíváme podrobněji. První skupinou jsou příčiny, které mají co dočinění s technickým stavem vozidla nebo na něj mají minimálně vliv. Druhou skupinou jsou pak přirozené příčiny, které jsou spojené s provozem vozidla.
Co se v článku dozvíte Zobrazit
Technické příčiny zvýšené spotřeby
Špatně nahuštěné pneumatiky a zimní pneu a jejich odpor
I taková banalita, jako špatně nahuštěná pneumatika má dost velký vliv na spotřebu a to až okolo cca 15 %, kdy stačí podhuštění v rozmezí 0,2-0,5 bar. Tato pneumatika má pak větší valivý odpor a to má vliv na zvýšení spotřeby vozu.
Zimní pneu
U zimních pneumatik ve většině případů vždy dojde ke zvýšení spotřeby, neboť jsou vyrobeny z jiné směsi než ty letní. Díky této směsi má zimní pneu větší valivý odpor. Nejvíce zvyšují spotřebu pneumatiky s největšími drapáky, neboli nejvyšším vzorkem. To jsou například protektorované pneumatiky s vzorem HPL. Já osobně však tyto pneumatiky používám kvůli životu v horských oblastech a špatnému odhrnování cest. Je pravdou, že v zimě se mi spotřeba zvýší až o 1,5 litr, ale jejich výkony ve větších sněhových vrstvách a břečce jsou vynikající. Na léto bych nejspíše protektor úplně nedoporučil, ale v zimě to není špatná volba. Je to ovšem na zvážení každého, po jakých cestách v této roční době jezdí. Jsou také větší potíže s jejich vyvážením a mohou se vyboulovat na bočnicích i dokonce prasknout, či se odlepit vzorek u těch nekvalitních.
Index spotřeby na pneu
Při koupi každé pneumatiky bychom měli věnovat pozornost indexu spotřeby. Zde každý výrobce schválené pneumatiky píše valivý odpor a vliv na spotřebu. Dle této metodiky si pak můžeme vybírat pneu s různým valivým odporem. U protektorů však tyto normy nenalezneme, neboť se ne jedná o zcela kompletně nové pneu, alespoň já jsem se s tím nikdy nesetkal.
Pneumatiky mají na naši spotřebu velký vliv, větší spotřebu obvykle vyvolají zimní pneumatiky. Můžeme však dle štítků vybírat jejich valivý odpor.
Přidřené brzdy
Při přidřených brzdách můžeme zaznamenat zvýšení spotřeby, kdy toto má většinou na svědomí špatně chodící brzdový třmen, neboť neplave po plovoucích čepech. Zde je dobré čepy buď vyměnit a nebo očistit a namazat.
Brzdový třmen
Dále to může mít na svědomí přidřený píst brzdového třmenu, který se nevrací, zde bych doporučil repas a nebo lepší způsob a to je výměna celého dílu.
Zatuhlé lanovody a mechanismus ruční brzdy
Ztuhlý lanovod, nebo mechanismus ruční brzdy nám zkrátka přibrzdí zadní kola. Tímto přibrzďováním dochází nejen k zahřívání brzd a disků, či ložisek kol, ale také k nárůstu spotřeby. Zde opět doporučuji vyměnit tyto díly za nové a ruční brzdu případně opětovně seřídit.
O brzdový systém je zkrátka nutné se starat a jeho závady se nám na spotřebě paliva také podepisují.
Vadná lambda sonda
Zde doporučuji přečíst si můj článek o lambda sondách , kde se této problematice více věnuji. V kostce však toto znamená, že lambda sonda špatně vyhodnocuje bohatost směsi a s tím může zbytečně motor přehlcovat, kdy díky tomuto může dojít k dost rapidnímu zvýšení spotřeby.
Špatné vstřikovače
Špatný vstřikovač nás může velmi potrápit. Více trápí u naftových motorů, kde se projeví špatným dávkováním nafty. To má za následek nejen tzv. kouření z výfuku při přidání plynu, ale také nárůst naší spotřeby paliva. Dalším znakem je špatný chod motoru, vibrace, rozsvícená kontrolka motoru , atd.
Čipování
Špatně provedené čip nám spotřebu zvýší, nebo je to i záměrné, kdy si na úkor spotřeby zvýší výkon vozu, zde však může dojít i k většímu zatížení a opotřebení dalších komponentů.
Přidřený motor
Pokud máme přidřený motor , který dlouhou dobu jezdí bez pořádných a potřebných výměn oleje začne jít tak nějak ztuha. To má za následek nejen jeho sníženou životnost, snížení výkonu a očekávající značné investice, ale také zvýšení spotřeby paliva. Proto pamatujte, že i správná norma oleje, viskozita a jeho včasné a správné výměny jsou zkrátka potřebné.
Kvalita paliva
Nekvalitní palivo znamená nekvalitní spalování a to má za následek vyšší spotřebu.
Vadné a nebo staré zapalovací svíčky a související komponenty
I taková zdánlivá banalita, jako je zapalovací svíčka má velký vliv pro správný chod motoru a jeho dobré spalování. Tyto věci navíc také souvisí se spotřebou paliva. Proto měňte tento komponent dle intervalů stanovených výrobci. Ideální jsou výměny cca co 30 až 50 tisíc kilometrů. Někomu se to může zdát brzy, ale věřte že toto je pořádná porce kilometrů a svíčky se musely vcelku zapotit. Dřívější výměnu bych doporučoval u motorů konzumujících LPG, které má horší mazací vlastnosti a vyšší oktanové číslo než benzín. Problém však nemusí být jen ve svíčkách, ale také v kabeláži, která k nim vede, či v zapalovací cívce .
Vada termostatu
Vadný termostat nás, nejen že potrápí špatným topením, neboť nám neotevře tzv. druhý okruh v chladící soustavě, ale tím že jej neotevře, tak neumožní motoru dobré zahřátí a to má za následek zvýšení spotřeby paliva.
Funkce motorových komponentů i vozidla je důležitá pro spotřebu paliva. Vadný komponent se projeví na více místech, než si myslíme.
Přirozené příčiny vyšší spotřeby
Styl jízdy
Velký dopad na spotřebu paliva má samozřejmě styl jízdy. Pokud tzv. jedeme pilu tak nemůžeme čekat nízkou spotřebu. Spotřebu zvyšuje především i prudké akcelerování a časté brzdění. Tento styl jízdy má nejen vliv na větší spotřebu, ale i větší opotřebení brzd, podvozku a dalších součástí.
Prudší styl jízdy má na spotřebu menší vliv i dieselových motorů. Ty mají celkově menší spotřebu, tedy ve většině případů než ty benzínové. Dále je také nevhodná jízda na vysoké otáčky. To dělají někteří naši starší spoluobčané, kdy jedou po vesnici 50 km/h na druhý převodový stupeň s otáčkami vysoko nad 3500/min. Agresivní styl jízdy se více projeví u méně obsahových motorů. Například velmi ostrá jízda s tříválcovým motorem si klidně řekne tolik, co šestiválcové motory.
Zapnutí klimatizace a doplňkové výbavy
Zapnutí klimatizace zvyšuje spotřebu, protože motor musí vynaložit více úsilí, pro roztáčení klimakompresoru. U Škody Octavie 2. generace s motorem 1.9 TID 77 kW se zapnutí klimatizace projeví zvýšením spotřeby z 0,6 l/h na 0,7-0,9 l/h. Další nevýhodou klimatizace je to, že nám ubere kousek výkonu motoru. Spotřebu nám samozřejmě zvýší i pokud zapneme další komfortní funkce vozu, kdy například i zapnutí vyhřívání sedaček více zatíží alternátor a motor si tak řekne o něco málo navíc. Toto platí pro všechno vybavení vašeho vozu.
Nezapomínejme na přírodní podmínky a terén
Další věcí, která může ovlivnit spotřebu vozu jsou samozřejmě i přírodní podmínky. Pokud pojedeme hustou závějí, či proti silnému větru, tak motor vozu musí vynaložit více síly, abychom se hnuly vpřed. Zde již proti nám funguje fyzika. Na silné ledovce, kde se nám protáčejí kola a pereme se s řízením, budeme mít také větší spotřebu, než při jízdě za pohodových podmínek. To stejné platí i pro jízdu v terénu. Pokud se autem hrabeme do zabahněných kopců, či nepropustným terénem, opět proti nám zasáhne větší odpor a motor musí vynaložit více sil a to znamená více paliva. Pozor i na otevření oken i zde dojde ke zvýšení odporu vzduchu a nárůstu spotřeby paliva. Stejně tak platí, že v zimním období si obecně náš vůz vezme více, neboť bude třeba o něco bohatší směs. V dnešní době se o vše postará řídící jednotka.
Zácpy a městský provoz
Při popojíždění v zácpě nebo ucpaném městském provozu, kdy neustále brzdíme a opětovně se rozjíždíme rapidně spotřeba paliva roste. Zde platí, že čím více válců a větší obsah tím více roste i naše spotřeba paliva.
Vzpomínka z historie sytič
Dříve vozy vybavené karburátory neměly řídící jednotky a my potřebovali k jejich startu tzv. sytič, který nám zvyšoval bohatost směsi. Studený karburátorový motor se bez sytiče startoval horko těžko, když se však trochu ohřál už nebylo sytiče třeba a tento prvek se zkrátka vypnul. Dalo se startovat s plynem, ale to vyžadovalo kus umění ovládání tohoto pedálu. Sytič však měl jednu nevýhodu a to tu, že pokud jsme jej nechali stále zapnutý i během jízdy spotřeba byla markantně vyšší, než bez něj. A další a fatální nevýhodou velmi dlouhé jízdy na sytič bylo zničení motoru, protože příliš bohatá směs zničila válce, kdy jej doslova vypláchla.
Nejjednodušeji ovlivnit spotřebu lze stylem jízdy. Je však logické, že i při šetrném stylu jízdy se v těžkém terénu, špatných klimatických podmínkách, nebo městském provozu navýšení spotřeby nevyhneme.
Plné auto a přívěsné zařízení
Plný vůz, který má rapidní nárůst své hmotnosti bude mít rozhodně větší spotřebu, zde opět funguje obyčejná fyzika. Neboť s nárůstem váhy je třeba více síly k rozhýbání. Další věcí jsou přívěsné vozíky, karavany, naložená jízdní kola, aj. Každý tento náklad zvýší hmotnost i tření vzduchu, které působí na náš vůz. To opětovně zvyšuje naši spotřebu.
Pohon 4X4
Pohon 4×4 má samozřejmě vliv na spotřebu, neboť se motor musí více namáhat k pohonu hnaných náprav. Úspornější variantou je připojování pohonu 4×4 a více nákladnou variantou na palivo je stálý pohon 4×4.
Jak jezdit úsporně?
Teď, když jsme si vyjmenovali několik faktorů, které nám spotřebu zvyšují by bylo asi fajn si říci něco málo o tom, jak vlastně jezdit úsporně. Úsporná jízda má tu výhodu, že nám vytáhne méně peněz z peněženky, než jezdit tzv. „pilu“. Ovšem nic se nemá přehánět a občas bychom našemu vozu dát napít měly, ne tak abychom někoho ohrozily nebo porušovaly jízdní limity, ale zkrátka s rozumem.
Papírově dokonalá spotřeba neexistuje!
Berte vždy s nadhledem údaje o spotřebě psané výrobci, protože i kdyby jich vůz opravdu dosáhl, tak je to za ideálních podmínek, které nám dá se říci nikdy nenastanou.