Jaký je správný tlak v pneumatikách?

0
331

Za poslední roky nám automobilky starost o vůz až neuvěřitelně usnadnily. Software auta hlídá, kdy se sníží hladina oleje, brzdové kapaliny, kdy sepnout stěrače a podobně. Mohli bychom pokračovat velice dlouho. Stále jsou věci, které se již desetiletí ani trochu nezměnily. Jednou z nich je foukání pneumatik, aby byl dodržen správný tlak v pneumatikách.

Rozhodně nepodcenit

Kontrola tlaku v pneumatikách patří i do základní kontroly vozu před jízdou. Dostaneme se k tomu ale jen velice zřídka. Někteří až ve chvíli, kdy podhuštění pneumatiky ovlivňuje chování vozu. Ten se v určitých situacích může stát velice těžko ovladatelný a tím pádem nebezpečný. Stejně tak může dopadnout přehuštění pneumatik. Podhuštění i přehuštění mají za následek špatnou plochu kontaktu s vozovkou, zhoršení jízdních vlastností a rychlejší opotřebení.

Podhuštění pneumatiky

Je nejčastějším jevem. Nastává z několika důvodů. Malinký dlouhodobý defekt pneu, špatně těsnící ventilek, či jednoduše časem. Středová část pneumatiky se v tomto případě prohýbá směrem dovnitř a kompletně ztrácí kontakt s vozovkou. Vůz má tedy jen malou styčnou plochu a tvoří ji plocha bočnice. Dle Amerického úřadu pro bezpečnost silničnícho provozu NHTSA může podhuštěné pneumatiky zvýšit riziko nehody až třikrát. Zároveň dochází k již umíněnému nadměrnému opotřebení pneumatik. Přitom se tomu dá předejít jednoduchým použitím kompresoru někde na benzínce.

Přehuštění pneumatiky

Zde dochází k opačnému efektu. Středová část běhounu se vytlačí ven a styčná plocha je zase minimální. Boční plocha navržená k opoře při valení pneumatiky v zatáčkách se nedostane do kontaktu se silnicí. Rapidně se snižují její schopnosti v těžších podmínkách, jako je déšť či sníh. Právě u zimních pneumatik to poznáte v zatáčce až moc dobře. Přehuštěná pneumatika se může velice snadno poškodit při vjetí do hlubokého kanálu nebo výmolu. To na našich silnicích ničím neobvyklým není.

Co si z toho odnést?

Občasnou kontrolou můžete výrazně prodloužit životnost vaší pneumatiky. To není vše. Snížíte průměrnou spotřebu, snížíte riziko nehody a zlepšíte jízdní vlastnosti. Pneumatika totiž může fungovat přesně tak, jak byla navržena. Jaký je ale onen správný tlak? Liší se v závislosti na vozidle. Ideální tlak pro pneumatiky přední a zadní nápravy vašeho automobilu najdete v příručce, na cedulce na rámu dveří řidiče, nebo na víčku palivové nádrže.

Nemůžete tabulky najít?

Správný tlak se dá přibližně určit podle vozu a silnicích, po kterých jezdíte. V případě osobních vozů se tlak pohybuje v rozmezí 2.2 až 2.4 Baru, což je 32 až 35 psi. Větší a těžší auta vyžadují větší tlak. U některých vozů se navíc tlak na přední a zadní nápravě liší. Zohledňuje se tak zatížení nápravy motorem. Zařídit se takto můžete v krizových situacích. Doporučujeme vám podívat se na internet, kde potřebné informace zajisté najdete.

Rozmezí tlaku pneumatiky

Minimální tlak je určen tak, aby si pneumatika zachovala svou maximální povolenou nosnost. Poté už se začne pneu deformovat. Samozřejmě je stanoven také maximální tlak. Najdete ho na bočnici pneumatiky jako „Max Press“. Dodržením tohoto údaje předejdete přehuštění pneu. Tento tlak zvládne bez problému. Pokud pneumatiky nahustíte na maximální tlak, tak si všimnete lepší odezvy volantu. Problémy ale mohou přijít v zatáčkách.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here